Doorlooptijden medische beoordelingen (bijlage bij 29398,nr.718) - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Officiële titel | Doorlooptijden medische beoordelingen (bijlage bij 29398,nr.718) |
---|---|
Documentdatum | 13-06-2019 |
Publicatiedatum | 24-06-2019 |
Nummer | 2019D25017 |
Kenmerk | 29398, nr. 718 |
Externe link | originele PDF |
Originele document in PDF |
Sir Winston Churchilllaan 297
Postbus 5301
Minister van Infrastructuur en Waterstaat, 2280 HH Rijswijk ZH mevrouw drs. C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga Tel 088 227 77 oo
Postbus 20901 www.cbr.nl
2500 EX DEN HAAG
Uw kenmerk Ons kenmerk Datum
CDS20190107 /JJH/PVE 6 juni 2019
Doorkiesnummer In behandeling bij E-mail
Onderwerp: doorlooptijden medische beoordelingen
Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen,
Sinds de tweede helft van 2018 ervaren klanten van het CBR in toenemende mate hinder door lange doorlooptijden bij de medische beoordelingen van gezondheidsverklaringen. Met deze brief informeer ik u over de voortgang in het oplossen van deze problematiek, zoals toegezegd in de vorige zogenoemde KPI brief van 13 november 2018. In deze brief meldde het CBR dat, ondanks alle maatregelen, het helaas tot het najaar van 2019 duurt voordat de dienstverlening op orde zal zijn.
Ik besef terdege dat veel klanten grote last hebben van deze problemen, omdat hun rijbewijs is verlopen of dreigt te verlopen. Dit kan diep ingrijpen in het leven. Ook heeft het lang voortduren van deze problemen logisch tot gevolg dat klanten of hun vertegenwoordigers zich roeren, klachten indienen of de media opzoeken. Zoals ik tijdens de Ronde Tafel in de Tweede Kamer in februari 2019 aangaf, moet het echt beter en is perspectief op een oplossing noodzakelijk. Hier werken we iedere dag met man en macht aan.
Sinds februari informeer ik u in het kader van het aangescherpt toezicht maandelijks specifiek aan de hand van de tussentijdse rapportage Rijgeschiktheid en Klantenservice over de relevante feiten en cijfers. In deze brief ga ik dieper in op de ontwikkelingen sinds november, de huidige stand van zaken en wat onze klanten van het CBR kunnen verwachten op weg naar een zo genormaliseerd mogelijke dienstverlening aan het einde van dit jaar. Ook ga ik op hoofdlijn in op het bijgevoegde rapport van de Galan Groep (deel 1), die ik gevraagd heb om de gekozen aanpak van het CBR te valideren.
CDS20190107 /
vervolgblad 8 van 8
-
7.Alle reeds getroffen maatregelen hebben voor het CBR negatieve financiële consequenties. Dat geldt natuurlijk ook voor de aanvullend te treffen maatregelen, waarbij het aantrekken van extra artsencapaciteit het meest prominent is.
In overleg met het Ministerie van I&W (in de eigenaarsrol) zullen de extra kosten moeten worden voorzien van een passende financiële dekking. Het gesprek hierover tussen CBR en I&W vindt plaats.
Tot slot Ik concludeer dat de lange doorlooptijden van de medische beoordelingen bij het CBR een duur, ernst en een omvang kennen die veel overlast bij onze klanten veroorzaakt. Dit vraagt vanzelfsprekend alle inzet van het CBR om de acute problemen te verhelpen en structureel op te lossen. Met alle ingezette maatregelen zetten we weliswaar stappen in de goede richting, maar er zal op korte termijn nog geen sprake zijn van een genormaliseerde situatie bij de medische beoordelingen.
Het onderzoek van De Galan levert ook inzichten en lange termijn adviezen die verder reiken dan de huidige acute problematiek; ze bevestigen bevindingen in de (wettelijke) evaluatie van PWC, zoals aan u aangeboden in juni 2018. Ik stel daarom vast dat het noodzakelijk is om, nadat deze overlast voor onze klanten is opgelos te bouwen aan versterking van het CBR als publieke dienstverlener. Graag ga ik met u in ges ek oe dit voortvarend in de komende jaren op te pakken.
dit moment voldoende geïnformeerd te hebben.
Bijlage
-