Brief regering; Groepsgrootte en de leerling-leraarratio in het primair onderwijs in 2018 - Primair Onderwijs

Deze brief is onder nr. 470 toegevoegd aan dossier 31293 - Primair Onderwijs.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Primair Onderwijs; Brief regering; Groepsgrootte en de leerling-leraarratio in het primair onderwijs in 2018
Document­datum 17-06-2019
Publicatie­datum 19-06-2019
Nummer KST31293470
Kenmerk 31293, nr. 470
Commissie(s) Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2018-

2019

31 293

Primair Onderwijs

Nr. 470

BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 17 juni 2019

In deze brief bericht ik u over de groepsgrootte en de leerling-leraarratio in het primair onderwijs in 2018. In de brief aan uw Kamer van 15 november 2012 is aangekondigd dat jaarlijks de ontwikkeling van de groepsgrootte in het primair onderwijs in beeld zal worden gebracht.1 In de brief van 19 januari 2018 (Kamerstuk 31 293, nr. 385) heb ik aangekondigd dat ik de cijfers over de leerling-leraarratio in het primair onderwijs gelijktijdig met de cijfers over de groepsgrootte in het primair onderwijs naar uw Kamer zou sturen.

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) heeft net als afgelopen jaren de steekproef voor de groepsgrootte uitgevoerd.2 DUO heeft ook de cijfers over de leerling-leraarratio berekend.

De gemiddelde groepsgrootte in het basisonderwijs in 2018

Tot 2013 was er sprake van een lichte stijging in de gemiddelde groepsgrootte. Tussen 2013 en 2016 is de gemiddelde groepsgrootte gestabiliseerd; er zaten gemiddeld 23,3 leerlingen in een groep. Dit jaar is de gemiddelde groepsgrootte weer licht gedaald, tot 23,0 leerlingen. In figuur 1 is de gemiddelde groepsgrootte over de jaren weergegeven. Daarin is te zien dat de groepsgrootte de afgelopen twee jaar licht is gedaald.

1    Kamerstuk 31 293, nr. 150.

2    CentERdata, instituut voor dataverzameling en onderzoek, heeft de berekening van DUO gevalideerd en concludeert dat de steekproef representatief is voor Nederland, de correcties op de BRON-data op een juiste wijze zijn gemaakt en de berekening van de gemiddelde groepsgrootte correct is uitgevoerd. De brief van CentERdata is als bijlage opgenomen bij Kamerstuk 31 293, nr. 385.

kst-31293-470 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019

Bij het indelen van groepen spelen op schoolniveau allerlei afwegingen mee. De variatie in groepsgrootte is dan ook groot. In figuur 2 is deze variatie weergegeven. Meer dan de helft van de groepen telt in 2018 tussen de 20 en 26 leerlingen. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal grote groepen met meer dan 30 leerlingen dit jaar gedaald. In 2017 had 4,6% van het aantal groepen meer dan 30 leerlingen, in 2018 is dit 4,2% van het aantal groepen. In tabel 1 is tevens de variatie in groepsgrootte weergegeven.

Tabel 1: variatie groepsgrootte in het primair onderwijs 2011-2018

 

Totaal

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

< 26 leerlingen

70,8%

69,6%

64,7%

65,9%

65,2%

64,6%

67,8%

68,7%

26 - 30 leerlingen

24,3%

24,9%

29,3%

28,6%

29,1%

28,8%

27,5%

27,1%

31 - 35 leerlingen

4,6%

5,4%

5,8%

5,3%

5,3%

6,3%

4,3%

4,0%

> 35 leerlingen

0,3%

0,2%

0,3%

0,3%

0,4%

0,3%

0,3%

0,2%

Naast de gemiddelde groepsgrootte en het percentage groepen naar grootte van de groep is er ook gekeken naar de gemiddelde groepsgrootte per school. Ook binnen een school zijn niet alle groepen even groot. De gemiddelde groepsgrootte per school wijkt in de meeste gevallen niet veel af van de landelijke gemiddelde groepsgrootte. Dit jaar heeft 70,4% van de scholen een gemiddelde groepsgrootte tussen de 20 en 25 leerlingen. 0% van de scholen heeft een gemiddelde groepsgrootte van 30 leerlingen of meer. Het percentage scholen naar gemiddelde groepsgrootte per school is weergegeven in figuur 3.

Naarmate een school een zwaarder schoolgewicht heeft, wordt de gemiddelde groepsgrootte lager. Op een school met meer kinderen die risico lopen op een achterstand zijn de klassen dus kleiner.

DUO heeft cijfers over het aantal leerlingen en aantal leraren gebruikt om de leerling-leraarratio in het primair onderwijs te berekenen. Het aantal leerlingen per sector is berekend op basis van een 1-cijferbestand in het DataWareHouse. Het betreft in de aantallen bekostigde leerlingen bij bekostigde instellingen op 1 oktober van het betreffende jaar. Dit geeft de volgende cijfers over het aantal leerlingen in het basisonderwijs:

Het aantal leraren is berekend op basis van de personeelsgegevens van DUO. Het betreft in alle sectoren het aantal FTE onderwijsgevend personeel op 1 oktober van het betreffende jaar.

De berekende leerling-leraarratio in het primair onderwijs is dan ook als volgt:

Opvallend is dat de ratio voor het gehele primair onderwijs aan het dalen is en dat de ratio in het speciaal basisonderwijs juist is gestegen. Ik zal onderzoeken waarom de ratio in het speciaal basisonderwijs is gestegen en wat we kunnen doen om ook in deze sector tot een dalende trend te komen.

Ten slotte

De cijfers van 2018 laten zien dat de gemiddelde groepsgrootte en de leerling-leraarratio in het primair onderwijs zijn gedaald. Het aantal grote groepen wordt kleiner. Elke school verdient de ruimte om eigen keuzes te maken als het gaat om groepsgrootte. Vanuit een onderwijsvisie wordt, samen met leerkrachten en ouders, gekeken hoe het beste onderwijs aan leerlingen gegeven kan worden. De groepsindeling is onderdeel van die visie. Scholen maken hier verschillende, goed onderbouwde, keuzes in. De ruimte voor dit maatwerk vind ik belangrijk. Om deze reden zal ik zorgen dat de medezeggenschapsraad in het primair onderwijs een adviesrecht op de groepsgrootte krijgt. Verder zal ik onderzoeken waarom de leerling-leraarratio in het speciaal basisonderwijs niet is gedaald en wat er gedaan kan worden om ervoor te zorgen dat dit wel gebeurt.

De resultaten uit deze brief zal ik delen met de PO-Raad. Ik vertrouw erop dat scholen ook in de toekomst weloverwogen hun afweging maken als het gaat om de samenstelling van groepen.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,

  • A. 
    Slob

Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 31 293, nr. 470 4


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.