Memorie van toelichting - Jaarverslag en slotwet Infrastructuurfonds 2018

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 4 toegevoegd aan wetsvoorstel 35200 A - Jaarverslag en slotwet Infrastructuurfonds 2018 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Jaarverslag en slotwet Infrastructuurfonds 2018; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 15-05-2019
Publicatie­datum 15-05-2019
Nummer KST35200A4
Kenmerk 35200 A, nr. 4
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2018-

2019

35 200 A

Jaarverslag en slotwet Infrastructuurfonds 2018

Nr. 4

MEMORIE VAN TOELICHTING

  • A. 
    ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2001 afzonderlijk bij wet vastgesteld en ook gewijzigd.

Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2018 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

  • C. 
    van Nieuwenhuizen Wijbenga

kst-35200-A-4 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019

  • B. 
    BEGROTINGSTOELICHTING

2.1    Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmu-    3

taties

2.2    De productartikelen    4

2.3    Bijlagen    14

  • 1. 
    Leeswijzer

Algemeen

De opzet en structuur van de onderliggende Slotwet voor het Infrastructuurfonds is gebaseerd op de rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën.

Mede naar aanleiding van overleg met uw Kamer zijn in aanvulling op deze regelgeving voor dit fonds de onderstaande punten verwerkt voor de Slotwet.

  • Naar aanleiding van de motie van de leden Van Helvert en Van Veldhoven (Kamerstukken II, 2015-2016, 34 475 XII, nr. 12) worden bij alle begrotingsartikelen op het Infrastructuurfonds en Deltafonds groter dan € 1 miljard de begrotingsmutaties boven de € 5 miljoen toegelicht. Dit heeft als praktische uitwerking dat bij de artikelen tussen de € 200 miljoen en € 1 miljard de ondergrens voor technische mutaties ook neerwaarts is bijgesteld. Voor beleidsmatige mutaties was er bij de artikelen van deze omvang reeds sprake van een ondergrens van € 5 miljoen. De norm voor het toelichten van de begrotingsmutaties op het niveau van artikelonderdeel is als volgt:

Norm bij' te verklaren verschillen

 

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting in € miljoen)

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 < 1000

5

5

=> 1000

5

5

  • Het opnemen van gedetailleerde projectinformatie in de suppletoire begrotingen conform begroting en jaarverslag (brief van 4 november 2009 naar aanleiding van toezegging verbetering informatievoorziening bij WGO van 24 juni 2009);
  • Het inzicht in de budgetten van de verkenningen en planuitwerkingpro-gramma's wordt vergroot door begrotingsmutaties expliciet in de MIRT tabellen zichtbaar te maken op projectniveau (toezegging WGO van 22 juni 2011);
  • Mutaties op de beschikbare budgetten worden in de (niet voorgeschreven) verdiepingsbijlage op artikelonderdeelniveau voor de volledige looptijd tot en met 2032 inzichtelijk gemaakt (in lijn met groeiparagraaf uit de begroting IenM voor 2013);
  • In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen;
  • Uitzonderingen hierop zijn mutaties die door middel van kamerbrieven eerder met de Staten-Generaal zijn gedeeld (Kamerstukken II, 2018-2018, 34 775 XII).

Opbouw

De toelichting op dit wetsvoorstel is als volgt opgebouwd.

  • 1. 
    Allereerst is de begroting(wet)staat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2018 opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld.
  • 2. 
    Daarna is eerst op hoofdlijnen (paragraaf 2.1) inzicht verstrekt in de belangrijkste budgettaire voorstellen die leiden tot wijziging van de begroting. Hiermee kan snel een indruk worden verkregen van de inhoud van dit wetsvoorstel.
  • 3. 
    Via de artikelsgewijze toelichting (paragraaf 2.2) worden alle mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht. Dit rekening houdend met de norm zoals hierboven is aangegeven.
  • 4. 
    Als onderdeel van de artikelsgewijze toelichting is in de verdiepings-bijlage (paragraaf 2.3 deel A) door middel van een meerjarige mutatietabel op artikelonderdeelniveau de aansluiting gemaakt tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
  • 5. 
    Tenslotte zijn in de verdiepingsbijlage (paragraaf 2.3 deel B) van dit wetsvoorstel de MIRT projecttabellen met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerking programma's opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze MIRT- tabellen zijn in ieder geval voorzien van toelichtingen indien sprake is:
  • van een wijziging (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) in het taakstellend projectbudget groter dan 10% of meer dan € 10 miljoen;
  • van een wijziging groter dan 1 jaar in de oplevering van het project.
  • 2. 
    De producten

Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Slotwet 2018 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid. De mutaties zijn hieronder in tabelvorm weergegeven en toegelicht. De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Mutaties Slotwet 2018 (in € mln.)

 
 

Art.

Uitgaven

Ontvangsten

Stand vastgestelde begroting 2018

 

6.241,3

6.241,3

Stand 1e suppletoire begroting 2018

 

6.837,7

6.837,7

Stand 2e suppletoire begroting 2018

 

5.861,6

6.134,0

Belangrijkste slotwet mutaties 2018

     

Kaderrelevante mutaties

     
  • 1) 
    Saldo 2018

Div.

  • - 
    39,3
  • - 
    118,8
  • 2) 
    Overboekingen begroting Hoofdstuk XII

12

   
  • 3) 
    Overig

Div.

   

Stand slotwet 2018

 

5.822,3

6.015,2

  • 1. 
    Saldo 2018

De Slotwet 2018 laat een nadelig saldo zien van € 79,5 miljoen; dit saldo wordt gevormd door € 39,3 miljoen aan lagere uitgaven en € 118,8 miljoen aan lagere ontvangsten. Opgeteld met het reeds in de tweede suppletoire begroting (Kamerstukken II, 35 095 A 2) opgenomen voordelig saldo van € 272,4 miljoen bedraagt het voordelig saldo over 2018 € 192,9 miljoen. Het voordelig saldo wordt in 2018 aan het Infrastructuurfonds toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft. Voor een toelichting wordt verwezen naar de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2).

  • 2. 
    Overboekingen begroting Hoofdstuk XII

De verantwoording van bepaalde uitgaven voor de uitvoering van het programma Beter Benutten, programma ERTMS en de subsidieregeling spoorgoederenvervoer voor bijzondere omleidingskosten vindt plaats op de begroting Hoofdstuk XII. Hiertoe zijn in het verleden vanuit het Infrastructuurfonds middelen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII. Op de naar de begroting HXII overgehevelde budgetten doen zich lagere uitgaven voor. De niet-bestede budgetten op de begroting Hoofdstuk XII worden derhalve weer overgeheveld naar het Infrastructuurfonds.

2.2 De productartikelen

Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer). In de verdiepingsbijlage is een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.

Artikel 12 Hoofdwegennet

 

12

Hoofdwegennet

Stand

Stand 1e

Stand 2e

Mutaties

Realisatie 2018

   

Vastgestelde

Suppletoire

Suppletoire

Slotwet

(5)=(1) t/m (4)

   

Begroting

Begroting

Begroting

(4)

 
   

(1)

(2)

(3)

   

Verplichtingen

3.255.485

4.194.780

4.330.851

  • - 
    715.469

3.615.382

Uitgaven

 

2.575.982

2.839.668

2.477.273

  • - 
    4.943

2.472.330

12.01

Verkeersmanagement

3.680

3.680

3.736

0

3.736

12.01.01

Verkeersmanagement

3.680

3.680

3.736

0

3.736

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

3.680

3.680

3.736

0

3.736

12.02

Beheer onderhoud en vervanging

645.593

664.814

723.297

  • - 
    6.290

717.007

12.02.01

Beheer en onderhoud

576.208

576.207

669.477

0

669.477

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

576.208

576.207

669.477

0

669.477

12.02.04

Vervanging

69.385

88.607

53.820

  • - 
    6.290

47.530

12.03

Aanleg

781.590

752.479

555.680

3.143

558.823

12.03.01

Realisatie

545.870

621.015

514.711

22.398

537.107

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

30.616

30.616

32.508

0

32.508

12.03.02

Verkenningen en planuitwerkingen

235.720

131.464

40.969

  • - 
    19.253

21.716

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

12.407

12.421

17.670

0

17.670

12.04

Geïntegreerde contractvormen/PPS

581.030

567.030

606.832

  • - 
    1.796

605.036

12.04.01

Geïntegreerde contractvormen/PPS

581.030

567.030

606.832

  • - 
    1.796

605.036

12.06

Netwerkgebonden kosten HWN

564.089

564.089

587.728

0

587.728

12.06.01

Apparaatskosten RWS

447.350

447.322

459.224

30

459.254

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

447.350

447.322

459.224

30

459.254

12.06.02

Overige netwerkgebonden kosten

116.739

116.767

128.504

  • - 
    30

128.474

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

110.739

110.767

122.504

  • 30

122.474

12

Hoofdwegennet

Stand

Vastgestelde

Begroting

(1)

Stand 1e Suppletoire Begroting (2)

Stand 2e Suppletoire Begroting (3)

Mutaties

Slotwet

(4)

Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4)

12.07

Investeringsruimte

0

287.576

0

 

0

12.07.01

Investeringsruimte

0

0

0

 

0

12.07.03

Investeringsruimte

 

287.576

0

 

0

Ontvangsten

90.402

88.584

118.517

  • - 
    8.050

110.467

12.09

Ontvangsten

90.402

88.584

118.517

  • - 
    8.050

110.467

12.09.01

Ontvangsten

90.402

88.584

118.517

  • - 
    8.050

110.467

12.09.02

Tolopgave

         

Verplichtingen

De per saldo lagere verplichtingen van € 716,8 miljoen in 2018 bestaan voornamelijk uit de volgende projecten waar lagere verplichtingen realisaties zich voordoen:

  • Saldo 2018 Hoofdwegennet, reservering VenR Beleid (- € 38,2 miljoen). De gereserveerde verplichtingenruimte is achteraf niet nodig voor het opstarten van een vervanging en renovatieprogramma.
  • Saldo 2018 Hoofdwegennet Beheer en Onderhoud (- € 14,1 miljoen). De uitgaven voor het onderhoud van de tunnel technische installatie bij het project A4 Delft-Schiedam is met de Miljoenennota 2019 overgeheveld vanuit het projectbudget van A4 Delft-Schiedam naar artikelonderdeel 12.02 Beheer onderhoud en vervanging. De bijbehorende verplichtingen zijn niet goed overgeheveld, waardoor het budget voor 2018 veel te hoog is opgenomen en de jaren 2019 en verder te laag.
  • Uitvoeringsbesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (- € 433,7 miljoen).

Op 16 oktober 2018 is het uitvoeringsbesluit A12-A15 Ressen genomen. Het projectbudget wordt hiermee overgeheveld van het planstudieartikel naar het realisatieartikel, zodat gestart kan worden met het opstarten van de aanbesteding.

  • Saldo 2018 Hoofdwegennet verplichtingen (- € 252,3 miljoen). De verplichtingenrealisatie bij het Hoofdwegennet is € 252,3 miljoen lager dan verwacht. De lagere realisatie komt voornamelijk voor rekening van de projecten A10 Zuidas (- € 47 miljoen) als gevolg van vertraging en verkregen inzichten tijdens de herijkingsfase. A15 Maasvlakte-Vaanplein (- € 22 miljoen) als gevolg van vertraging bij de afbouw van het spoor over de Botlekbrug. A24 Blankenburgverbinding (- € 49 miljoen) als gevolg van de Contract Close van project Blankenburgverbinding welke eind 2017 heeft plaatsgevonden en daarmee is toen ook de (voorlopige) volledige DBFM verplichting vastgelegd. Financial Close heeft eind 2018 plaatsgevonden, de uiteindelijke DBFM verplichting is hierop aangepast. Schiphol-Amsterdam-Almere (- € 17 miljoen) als gevolg van vertraging bij het verplichten van verleggingen Kabels en Leidingen bij het project A9 Badhoevedorp - Holendrecht. Aflossing tunnels (- € 17 miljoen) door bijstelling van het contract van de tunnel de Noord als gevolg van lagere voertuigpassages. A16 Rotterdam (- € 14 miljoen) dit komt doordat de budgettaire DBFM inpassing later plaatsvindt dan oorspronkelijk gepland. Vervanging en Renovatie (- € 8 miljoen) bij de projecten Rijnlandse Boezemwater € 3 miljoen, VIT Zeeburg € 2 miljoen en V&R N3 € 3 miljoen, door het in latere jaren zetten van de risicoreservering. Vervanging Investering Tunnels (€ 2 miljoen) aanbesteding Zeeburgertunnel is verplaatst naar 2019). Stalen Kunstwerken (- € 10 miljoen) A9 Omleiding Badhoevedorp (- € 6 miljoen) door vertraging bij de afwikkeling van nadeelcom-pensaties en de laatste restwerken. Een klein deel van de sloop van de oude weg is naar 2019 geschoven en vertraging bij de afwikkeling van nadeelcompensaties. A27-A1 Utrecht Eemnes Bunschoten (- € 7 miljoen vertraging bij afwikkeling van nadeelcompensaties). Spoedwet Wegverbreding (- € 10 miljoen lagere realisaties bij de projecten A20 knooppunt Gouwe, A12 Woerden-Gouda en A27/28 Everdingen-Lunetten).

Daartegenover staat de overschrijding van verplichtingenrealisaties op de volgende projecten:

  • Saldo 2018 Hoofdwegen Realisatie (€ 8,1 miljoen). Voor het aangaan van verplichtingen voor het aanleggen van ZOAB op de parallelbanen bij Eemnes is meer verplichtingenbudget benodigd in 2018, in plaats van 2019.
  • Saldo Hoofdwegennet realisatie (€ 8,6 miljoen). In 2018 worden alsnog verplichtingen vastgelegd voor gevelisolatie en overlegging Kabels en Leidingen. Eerder, bij het opstellen van de Najaarsnota bijlage werd er nog van uitgegaan dat de opdrachtverstrekking niet meer in 2018 zou plaatsvinden (A7 ZRG Fase2).
  • Saldo 2018 Hoofdwegennet Realisatie, N14 Vlietlanden (€ 15,8 miljoen). De overeenkomst met de provincie Zuid-Holland voor de uitvoering is alsnog in 2018 ondertekend waardoor er alsnog in 2018 verplichtingen ruimte benodigd was.
  • Saldo 2018 Hoofdwegennet Geïntegreerde Contractvormen (€ 28,7 miljoen). In 2018 worden meer werkzaamheden omtrent basisovereen-komstspoorverbinding Botlekbrug opgedragen dan bij Najaarsnota werd verwacht. Verwachting was dat die verplichtingen in 2019 gecontracteerd werden.
  • Stelselimplementatie vrachtwagenheffing (€ 6,8 miljoen). In verband met het aangaan van een contract in 2018 in het kader van de stelselimplementatie.
  • Saldo 2018 Hoofdwegennet Realisatie (€ 5,1 miljoen) het verwerven van vastgoed verloopt voorspoediger dan gepland, daarnaast kan het monitoringsplan grondwater Ring Utrecht in 2018 worden verplicht.
  • Verplichtingen Hoofdwegennet (€ 29,9 miljoen). De verplichtingen zijn bestemd voor de Wantijbrug en Heinenoord.
  • Saldo 2018 Hoofdwegennet (€ 36,3 miljoen). De overschrijding van deze verplichtingenrealisatie betreft onder meer de verlegging van Kabels en Leidingen. Verder betreft het nadeelcompensaties en wordt er in 2018 meer vastgoed aangekocht dan verwacht.

12.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De verlaging van € 6,3 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.

Saldo 2018

Per saldo is op Vervanging en Renovatie (VenR) € 6,3 miljoen minder uitgegeven dan verwacht. De lagere uitgaven zijn met name ontstaan op de VenR-projecten. Bij het Groot Variabel Onderhoud is per saldo € 6,3 miljoen minder gerealiseerd dan bij Najaarsnota werd voorzien. De lagere uitgaven komen voornamelijk voorbij het project Rijnlandse Boezemwater (- € 2,8 miljoen) en Stalen Kunstwerken (- € 3,5 miljoen). Het voordelig saldo wordt in 2018 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

12.03 Aanleg

12.03.01 Realisatie

In 2018 is bij Hoofdwegennet Realisatie (€ 22,1 miljoen) meer gerealiseerd dan bij Najaarsnota verwacht. Deze overschrijding komt voornamelijk door de hogere uitgaven bij het project Rijnlandroute (€ 23 miljoen). Met de provincie Zuid-Holland (uitvoerder van het project) is in november overeengekomen welke meerjarige mijlpalen behaald moeten zijn alvorens gedeclareerd kan worden. Dit had tot gevolg dat declaratie over 2018 hoger werd dan in augustus gepland. Bij een aantal projecten zijn de uitgaven hoger als gevolg van meer vastgoed aankopen. Te noemen zijn de projecten A12/A15 Ressen (+€ 5 miljoen), A12/A17 Ring Utrecht (€ 5,1 miljoen), A16 Rotterdam (€ 4,5 miljoen). Bij het project A9 Badhoevedorp is (€ 2,8 miljoen) meer uitgegeven doordat de werkzaamheden aan het Ringvaart aquaduct aan dit project zijn toegevoegd. De lagere uitgaven komen voor bij de projecten Houten-Hooipolder (€ 1,8 miljoen) door minder kosten verlegging van kabels en leidingen, A10 Zuidas Knopen (€ 4,8 miljoen) door herijking van het contract, N14 Vlietlanden (€ 2 miljoen) omdat een deel van het werk nog niet gedeclareerd is en vertraging van de laatste projecten Beter Benutten (€ 2,8 miljoen). Tot slot Schiphol Amsterdam-Almere omdat een aantal declaraties te laat ontvangen zijn (€ 11,1 miljoen).

12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen

Op dit artikelonderdeel vinden mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 1,9 miljoen.

Dit wordt met name veroorzaakt door een verlaging van het saldo van (- € 20,1 miljoen) doordat er minder is gerealiseerd aan kasuitgaven. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de projecten NSL (- € 10,4 miljoen) als gevolg van dat een deel van het NSL 2018 voor gemeenten is gefinancierd uit NSL-budget op HXII dat in 2018 niet is aangewend voor de eindafrekening aan provincies. Genoemde eindafrekening aan provincies zal in 2019 plaatsvinden en hiervoor zal het IF-budget aangewend worden. Innovatie A58 (- € 3 miljoen) als gevolg van een herijkte planning. Tol (- € 1,4 miljoen) als gevolg van het feit dat pas in Q2 van 2019 besluitvorming zal plaatsvinden over de realisatiefase van het programma Tol; en voorbereiding van de kilometerheffing (- € 1,4 miljoen) als gevolg van het feit dat de kosten zijn gedekt op HXII.

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verlaging van € 1,8 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.

De realisatie van 2018 bij het onderdeel Geïntegreerde Contract Vormen is uiteindelijk € 1,8 miljoen lager dan bij Najaarsnota geraamd. De grootste afwijkingen komen voor bij de projecten A15 MaVa (€ 3 miljoen, werk is uitgevoerd maar factuur is vooralsnog niet ontvangen), N18 Varsseveld-Enschede (€ 2,8 miljoen, werkzaamheden aansluiting N18-N35 bij Enschede west liggen voor op schema), A1/A6 SAA (- € 2,1 miljoen, geen overeenstemming over de invulling van de natuurcompensatie met de provincie Noord-Holland), A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten (- € 1,3 miljoen, geen overeenstemming over de invulling van de boscompensatie), A12 Ede-Grijsoord (- € 1 miljoen, verwachte grondaankoop is niet doorgegaan), A6 SAA Almere (- € 0,9miljoen), A9 Gaasperdammerweg (- € 0,8 miljoen) en A10 Coentunnel (- € 0,5 miljoen)

12.09 Ontvangsten

De verlaging van € 8,1 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.

  • In 2018 zijn er minder ontvangsten gerealiseerd dan verwacht met name doordat in 2018 in totaal € 7,7 miljoen minder ontvangen is dan bij Najaarsnota werd voorzien. Dit is voornamelijk veroorzaakt door het project A9 Badhoevedorp (- € 14,6 miljoen). De provincie Noord-Holland en de Vervoersregio hebben hun bijdragen niet betaald omdat er onduidelijkheid is over het indexeren van hun financiële bijdragen. N33 Assen Zuidbroek (- € 3,5 miljoen) waar de grondverkoop Veendam is vertraagd. Daarnaast zijn er hogere ontvangsten gerealiseerd als gevolg van extra EU-subsidie bij het project Praktijkproef Amsterdam (€ 1,6 miljoen), de verkoop van vastgoed bij de projecten A4 Burgerveen-Leiden (€ 1,7 miljoen) A4 Dinteloord-Bergen op Zoom (€ 0,8 miljoen) N18 Varsseveld (€ 2,0 miljoen) en A1/A6/A9 Schiphol Amsterdam-Almere (€ 4,6 miljoen).
  • Saldo 2018 Hoofdwegennet VenR, van de geraamde ontvangsten is per saldo € 0,8 miljoen euro minder binnengekomen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door inkoop vastgoed Rijnlandroute (€ 1 miljoen), A15 Papendrecht Sliedrecht (€ 1,3 miljoen) en Innovatie A58 (€ 0,7 miljoen).

Het nadelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Artikel 13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van uitvoering (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen x € 1.000)

 

13

Spoorwegen

Stand

Vastgestelde

Begroting

(1)

Stand 1e Suppletoire Begroting (2)

Stand 2e Suppletoire Begroting (3)

Mutaties

Slotwet

(4)

Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4)

Verplichtingen

2.527.321

3.423.873

1.451.354

  • - 
    14.478

1.436.876

Uitgaven

 

2.190.386

2.410.301

2.147.707

  • - 
    24.373

2.123.334

13.02

Beheer onderhoud en vervanging

1.245.258

1.174.616

1.520.154

  • - 
    5.757

1.514.397

13.02.01

Beheer onderhoud en vervanging

1.245.258

1.174.616

1.520.154

  • - 
    5.757

1.514.397

13.03

Aanleg

766.273

814.057

473.942

  • - 
    16.675

457.267

13.03.01

Realisatieprogramma personenvervoer

505.834

731.955

398.872

  • - 
    16.807

382.065

13.03.02

Realisatieprogramma goederenvervoer

62.124

73.628

57.866

1

57.867

13.03.04

Verk. en planuitw. personenvervoer

195.706

424

16.521

131

16.652

13.03.05

Verk. en planuitw. goederenvervoer

2.609

8.050

683

0

683

13.04

Geïntegreerde contractvormen/PPS

162.258

179.466

143.621

  • - 
    1.941

141.680

13.04.01

Geïntegreerde contractvormen/PPS

162.258

179.466

143.621

  • - 
    1.941

141.680

13.07

Rente en aflossing

16.597

16.597

9.990

 

9.990

13.07.01

Rente en aflossing

16.597

16.597

9.990

 

9.990

13.08

Investeringsruimte

0

225.565

0

 

0

13.08.01

Programmaruimte

0

13.243

0

 

0

13.08.02

Beleidsruimte

         

13.08.03

Investeringsruimte

 

212.322

0

 

0

Ontvangsten

314.250

370.180

234.214

  • - 
    11.434

222.780

13.09

Ontvangsten

314.250

370.180

234.214

  • - 
    11.434

222.780

13.09.01

Ontvangsten

314.250

370.180

234.214

  • - 
    11.434

222.780

Verplichtingen

De per saldo lagere verplichtingen in 2018 bestaan voornamelijk uit de volgende projecten:

  • Programma behandelen en opstellen (€ 30,7 miljoen), Geluidssanering spoor (€ 3,8 miljoen), Niet Actief Beveiligde Overwegen (€ 3,7 miljoen), Studie- innovatie (€ 1,2 miljoen) en Vleuten- Geldermalsen

(1,6 miljoen): Door vertraging in de voorbereidingswerkzaamheden, is in 2018 geen subsidiebeschikking meer uitgegeven.

Hiertegenover staan hogere verplichtingen van de volgende projecten:

  • Beheer, Onderhoud en Vervanging (€ 10 miljoen): Voor het vastleggen van de beschikking voor het Beheer, Onderhoud en Vervanging 2019, is meer verplichtingenruimte benodigd dan eerder was voorzien.
  • Prestatieverbetering HSL-zuid (€ 10,2 miljoen): dit betreft het vastleggen en betalen van de opdracht aan Infraspeed in het kader van de Voltage Change Over (spanningssluis HSL) en het Testlab HSL-Zuid ten behoeve van Baan-Trein-Integratie (BTI)-testen ERTMS.
  • Geluidsmaatregen hsl- Zuid (€ 1,3 miljoen): dit betreft een opdracht aan Infraspeed ten behoeve van de eerste fase geluidsmaatregelen HSL-Zuid.

13.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging

De verlaging van € 5,8 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.

Saldo 2018

De lagere kasuitgaven van € 5,8 miljoen wordt veroorzaakt doordat de factuur voor de compensatie van de BTW op de gebruiksvergoeding over december 2018 in januari 2019 is ontvangen, waardoor de betaling in 2019 zal plaatsvinden.

Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur

Budgettaire gevolgen van uitvoering (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen x € 1.000)

 

14

Regionaal, lokale infrastructuur

Stand

Vastgestelde

Begroting

(1)

Stand 1e Suppletoire Begroting (2)

Stand 2e Suppletoire Begroting (3)

Mutaties

Slotwet

(4)

Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4)

Verplichtingen

59.087

85.652

8.208

  • - 
    7

8.201

Uitgaven

 

246.600

203.156

102.862

  • - 
    5.594

97.268

14.01

Grote regionaal/lokale projecten

194.764

195.970

102.241

  • - 
    7.812

94.429

14.01.02

Planuitw. Progr. Reg/lok

0

498

290

  • - 
    37

253

14.01.03

Realisatieprogr. Reg/lok

194.764

195.472

101.951

  • - 
    7.775

94.176

14.01.04

Investeringsruimte

0

0

0

 

0

14.02

Regionale Mob. Fondsen

   

0

 

0

14.02.01

Regionale Mob. Fondsen

   

0

 

0

14.03

RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid

51.836

7.186

621

2.218

2.839

14.03.01

RSP-ZZL: RB projecten

2.595

2.336

621

2.218

2.389

14.03.02

RSP-ZZL: mob. Fondsen

33.034

0

0

 

0

14.03.03

RSP-ZZL: REP

16.207

4.850

0

 

0

Ontvangsten

     

2.219

2.219

14.09 Ontvangsten 14.09.01 Ontvangsten

14.01.03 Realisatieprogramma Regionaal/lokaal

De verlaging van € 7,8 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.

De lagere kasuitgaven van € 7,8 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt doordat een deel van de rijkssubsidie aan het project HOV Net Zuid-Holland doorschuift naar latere jaren. Dit komt doordat het deelproject bus corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk tegen de verwachting in nog in de planuitwerkingsfase zit.

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van uitvoering (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen x € 1.000)

 

15

Hoofdvaarwegennet

Stand

Stand 1e

Stand 2e

Mutaties

Realisatie 2018

   

Vastgestelde

Suppletoire

Suppletoire

Slotwet

(5)=(1) t/m (4)

   

Begroting

Begroting

Begroting

(4)

 
   

(1)

(2)

(3)

   

Verplichtingen

863.989

999.295

816.031

  • - 
    91.563

724.468

Uitgaven

 

964.746

1.005.400

853.287

  • - 
    7.717

845.570

15.01

Verkeersmanagement

8.525

8.525

8.655

 

8.655

15.01.01

Verkeersmanagement

8.525

8.525

8.655

 

8.655

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

8.525

8.525

8.655

 

8.655

15.02

Beheer onderhoud en vervanging

376.866

397.584

331.368

3.128

334.496

15.02.01

Beheer en onderhoud

269.466

262.416

288.333

511

288.844

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

264.728

258.620

282.430

577

283.007

15.02.04

Vervanging

107.400

135.168

43.035

2.617

45.652

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

0

0

0

 

0

15.03

Aanleg

227.570

218.969

163.839

  • - 
    4.675

159.164

15.03.01

Realisatieprogramma

218.362

211.773

162.108

  • - 
    4.159

157.949

15.03.02

Verkenningen en planuitwerkingen

9.208

7.196

1.731

  • - 
    516

1.215

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

379

378

444

 

444

15.04

Geïntegreerde contractvormen/PPS

44.839

35.749

35.037

  • - 
    6.170

28.867

15.04.01

Geïntegreerde contractvormen/PPS

44.839

35.749

35.037

  • - 
    6.170

28.867

15.06

Netwerkgebonden kosten HVWN

306.946

306.946

314.388

0

314.388

15.06.01

Apparaatskosten RWS

278.254

278.254

285.741

0

285.741

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

278.254

278.254

285.741

0

285.741

15.06.02

Overige netwerkgebonden kosten

28.692

28.692

28.647

0

28.647

 
  • Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

28.692

28.692

28.647

0

28.647

15.07

Investeringsruimte

0

37.627

0

 

0

15.07.01

Investeringsruimte

0

0

0

 

0

15.07.03

Investeringsruimte

0

37.627

0

 

0

Ontvangsten

131.197

134.633

81.382

  • - 
    17

81.365

15.09

Ontvangsten

131.197

134.633

81.382

  • - 
    17

81.365

15.09.01

Ontvangsten

131.197

134.633

81.382

  • - 
    17

81.365

Verplichtingen

De per saldo lagere verplichtingen in 2018 hebben met name betrekking op het volgende:

  • Programma Vervanging en Renovatie (€ 81,1 miljoen): de gereserveerde verplichtingenruimte is achteraf in 2018 niet nodig gebleken voor het opstarten van het VenR-programma.
  • Project Zeetoegang IJmond (€ 10,6 miljoen): er is nog geen definitieve overeenstemming inzake een aantal contractwijzigingen waardoor er minder verplichtingen zijn aangegaan in 2018. Het betreft hier onder andere contractwijzigingen die toezien op het aanpassen van eisen aan de geleidewerken, het doorvoeren van verbeteringen in bediening en besturing, en aanscherping van de eisen aan corrosiebestendigheid.

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De verhoging van € 3,1 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.

De hogere kasuitgaven worden met name veroorzaakt door de volgende

VenR-projecten:

  • Damwanden Eemskanaal (€ 5,3 miljoen): bij Najaarsnota was als gevolg van gemaakte ontwerpfouten bij de voorbereiding een bijstelling in zowel het uitvoerings- als betalingsschema noodzakelijk en is het budget 2018 naar beneden bijgesteld. Uiteindelijk is het toch mogelijk gebleken om meer te realiseren dan bij Najaarsnota verwacht.
  • Waalbrug Nijmegen (€ 2,1 miljoen): voor de aanpak van Chroom VI en ten behoeve van Voorstellen tot Wijziging zijn hogere uitgaven nodig gebleken.

Daartegenover staan lagere kasuitgaven op het volgende:.

  • VenR-project Bediening op Afstand Friesland (€ 3,2 miljoen): de ombouw van de Prinses Margriet Sluis en Brug is vertraagd doordat niet tijdig kon worden gestart met graafwerkzaamheden als gevolg van een ontbrekende vergunning.
  • Reservering planfase VenR projecten (€ 0,8 mln.): de opdracht voor de planfase van het VenR project Bediening en Besturing Brabantse kanalen is later dan verwacht.

Het nadelig saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

15.03 Aanleg

De verlaging van € 5,1 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.

Saldo 2018

De Slotwet 2018 laat een voordelig saldo zien van per saldo € 5,1 miljoen. De lagere uitgaven worden met name veroorzaakt door de projecten:

  • Lemmer-Delfzijl (€ 3,1 miljoen): er is sprake van uitstel in de beschikking Brug Burgum waarbij de geplande betaling is doorgeschoven naar 2019.
  • Vaarwel Meppel-Ramspol (€ 1,4 miljoen): diverse activiteiten in verschillende contractwijzigingen zijn niet meer in 2018 betaalbaar gesteld.
  • Toekomstvisie Waal (€ 1,3 miljoen): dit is het gevolg van het verschuiven van de grondaankopen, het later betalen aan de provincie Gelderland ten behoeve van de samenwerkingsovereenkomst en lagere uitgaven aan de integrale uitbesteding.

Daartegenover staan hogere kasuitgaven op het project Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 4,6 miljoen), waar een overeenstemming is bereikt met de opdrachtgever over het doorberekenen van de staalprijzen.

Het voordelig saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

15.04 Geïntegreerde contractvormen

De verlaging van € 6,1 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.

Saldo 2018

Het voordelig saldo wordt met name veroorzaakt door de projecten:

  • Zeetoegang IJmond (€ 3,4 miljoen): de werkzaamheden van het baggeren van de vaargeul zijn vertraagd, het Voorstel tot Wijziging van de ontwerpkosten is niet overeengekomen en betaald, en er is sprake van lagere uitgaven op secundaire inkopen en inhuur.
  • Sluis Eefde (€ 1,9 miljoen): er zijn een aantal betalingen doorgeschoven naar 2019, waaronder € 1,2 miljoen aan betalingen voor de Voorstellen tot Wijziging inkassing en € 0,7 miljoen aan andere Voorstellen tot Wijziging die niet meer in 2018 met de opdrachtnemer zijn afgesloten.

Het voordelig saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel toegevoegd,

zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer

Budgettaire gevolgen van uitvoering (Slotwet begroting j'aar2018) (Bedragen x € 1.000)

 

17

Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Stand

Stand 1e

Stand 2e

Mutaties

Realisatie 2018

   

Vastgestelde

Suppletoire

Suppletoire

Slotwet

(5)=(1) t/m (4)

   

Begroting

Begroting

Begroting

(4)

 
   

(1)

(2)

(3)

   

Verplichtingen

310.309

744.197

1.095.267

  • - 
    55.504

1.039.763

Uitgaven

 

262.497

323.554

274.762

  • - 
    5.429

269.333

17.01

Westerscheldetunnel

         

17.01.01

Westerscheldetunnel

         

17.02

Betuweroute

4.942

7.035

1.312

287

1.599

17.02.01

Betuweroute

4.942

7.035

1.312

287

1.599

17.03

Hogesnelheidstrein-Zuid

8.894

10.188

148

  • - 
    68

80

17.03.01

Realisatie HSL-zuid

8.894

10.188

148

  • - 
    68

80

17.03.02

Realisatie HSL-zuid railwegen

         

17.03.03

Realisatie HSL-zuid hoofdwegen

         

17.05

Zuiderzeelijn

         

17.05.01

Zuiderzeelijn

         

17.06

Project Mainportontwikkeling Rotterdam

34.940

38.916

24.325

  • - 
    4.140

20.185

17.06.01

Project Mainportontwikkeling Rotterdam

34.940

38.916

24.325

  • - 
    4.140

20.185

17.07

ERMTS

98.823

123.405

51.451

  • - 
    718

50.733

17.07.01

Realisatieprogramma ERTMS

42.296

55.135

33.167

  • - 
    303

32.864

17.07.02

ERMTS

56.527

68.270

19.034

  • - 
    1165

.17.869

17.08

ZuidasDok

114.898

144.010

90.271

  • - 
    11.333

78.938

17.08.01

ZuidasDok

114.898

144.010

90.271

  • - 
    11.333

78.938

17.08.02

ZuidasDok

         

17.10

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Programma Hoogfrequent Spoorvervoer;

 

0

107.255

10.543

117.798

17.10.01

realisatieprogramma

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer;

 

0

80.289

10.537

90.826

17.10.02

Planuitwerking

 

0

26.966

6

26.972

Ontvangsten

30.436

29.598

152.800

  • - 
    115.427

37.373

17.09

Ontvangsten

30.436

29.598

152.800

  • - 
    115.427

37.373

17.09.01

Ontvangsten

 

583

287

10.551

10.838

17.09.02

Ontvangsten

1.500

1.500

0

1.022

1.022

17.09.03

Ontvangsten

28.936

27.515

25.513

 

25.513

17.09.04

Ontvangsten

 

0

127.000

  • - 
    127.000

0

Verplichtingen

De per saldo lagere verplichtingen in 2018 (€ 52,9 miljoen) hebben met name betrekking op de volgende projecten:

  • Zuidasdok (- € 46,6 miljoen): De lagere verplichtingen bij Zuidasdok zijn een gevolg van de herijkingsfase. Tijdens deze herijkingsfase is onder meer gebleken dat het project complexer is dan vooraf werd verwacht, waardoor de herijkingsfase een langere doorlooptijd heeft. Dit heeft ook consequenties gehad voor de uitputting 2018, waardoor er minder is verplicht dan verwacht.
  • ERTMS(€ 16,6 miljoen): door het verschuiven van de programmabe-slissing naar 2019, vindt de uitvoering en betaling van bepaalde activiteiten/projecten later plaats.

Hiertegenover staan hogere verplichtingen van € 10,1 miljoen, dit heeft

o.a. te maken met de volgende projecten:

  • Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (6,5 miljoen): Het project PHS Eindhoven gaat naar realisatie. Hiervoor worden de gereserveerde budgetten vanuit planuitwerking overgeboekt naar realisatie.
  • ERTMS (€ 2,6 miljoen): Het betreft een overboeking vanuit HXII vanwege een lagere apparaatsuitgaven ERTMS dan begroot, zodat het meerjarige ERTMS-budget in lijn wordt gebracht met de geprognosticeerde apparaatsuitgaven ERTMS in 2019 en verder.
  • Saldo 2018 Zuidas DOK (€ 1 miljoen): voor het aangaan van verplichtingen voor werken ten behoeve van de uitvoering is 1 miljoen meer verplichtingenbudget benodigd.

17.08 ZuidasDok

De verlaging van € 11,3 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.

Saldo 2018

Op het project A10 ZuidasDok is in 2018 € 11,3 miljoen minder aan kasuitgaven gerealiseerd. Dit is ontstaan doordat het betaalschema van de opdrachtnemer in de loop van 2018 is aangepast als gevolg van de uitloop en verkregen inzichten van de herijkingsfase. Het voordelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Ontvangsten

De lagere ontvangsten van € 126 miljoen worden voornamelijk veroorzaakt door lagere ontvangsten van 127 miljoen in het kader van Programma Hoogfrequent Spoor. Met de Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught zijn in het kader van het PHS-project Meteren-Boxtel afspraken gemaakt over de bijdragen aan de verdiepte ligging bij Vught. Het is echter niet gelukt om deze ontvangsten nog in 2018 te realiseren waardoor deze doorschuiven naar 2019.

Hiertegenover staan hogere ontvangsten van € 1,0 miljoen die zijn ontvangen in het kader van EU-subsidie ERTMS.

Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten

Budgettaire gevolgen van uitvoering (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen x € 1.000)

 

18

Overige uitgaven en ontvangsten

Stand

Vastgestelde

Begroting

(1)

Stand 1e Suppletoire Begroting (2)

Stand 2e Suppletoire Begroting (3)

Mutaties

Slotwet

(4)

Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4)

Verplichtingen

1.094

55.372

5.494

  • - 
    3.828

1.666

Uitgaven

 

1.094

55.608

5.730

  • - 
    4001

1.729

18.03

Intermodaal vervoer

 

0

0

 

0

18.03.01

Intermodaal vervoer

 

0

0

 

0

18.04

Gebiedsgerichte aanpak (UPR)

         

18.04.01

Gebiedsgerichte aanpak (UPR)

         

18.06

Externe veiligheid

1.016

5.643

5.730

  • - 
    4001

1.729

18.06.01

Externe veiligheid

1.016

5.643

5.730

  • - 
    4001

1.729

18.08

Netwerkoverstijgende kosten

 

44.887

0

 

0

18.08.01

Apparaatskosten RWS

         

18.08.02

Overige netwerkoverstijgende kosten

         

18.08.03

Afroming Eigen Vermogen Rijkswater-

         
 

staat

 

44.887

0

 

0

18.11

Investeringsruimte

0

5.000

0

 

0

18

Overige uitgaven en ontvangsten

Stand

Vastgestelde

Begroting

(1)

Stand 1e Suppletoire Begroting (2)

Stand 2e Suppletoire Begroting (3)

Mutaties

Slotwet

(4)

Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4)

18.11.01

Programmaruimte

0

0

0

 

0

18.11.02

Beleidsruimte

         

18.11.03

Investeringsruimte

 

5.000

0

 

0

18.12

Nader toe te wijzen BenO en Vervanging

         

18.12.01

Beheer en onderhoud

         

18.12.02

Vervanging

         

18.13

Tol gefinancierde uitgaven

         

18.13.01

Tol gefinancierde uitgaven

         

18.15

Ramingsbijstelling en Kasschuif

0

0

0

 

0

18.15.02

Kasschuif

0

0

0

 

0

18.16

Reservering Omgevingswet

78

78

0

 

0

18.16.01

Reservering Omgevingswet

78

78

0

 

0

Ontvangsten

 

91.104

91.104

5

91.109

18.09

Ontvangsten

 

12.376

12.376

5

12.381

18.09.01

Ontvangsten

 

12.376

12.376

5

12.381

18.10

Saldo van de afgesloten rekeningen

 

78.728

78.728

 

78.728

18.10.01

Saldo van de afgesloten rekeningen

 

78.728

78.728

 

78.728

 

Artikel 19 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII

Budgettaire gevolgen van uitvoering (Slotwet begroting j'aar2018) (Bedragen x € 1.000)

   

19

Bijdragen andere begrotingen Rijk

Stand

Stand 1e

Stand 2e

Mutaties

Realisatie 2018

   

Vastgestelde

Suppletoire

Suppletoire

Slotwet

(5)=(1) t/m (4)

   

Begroting

Begroting

Begroting

(4)

 
   

(1)

(2)

(3)

   

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

5.675.020

6.123.588

5.455.999

3.757

5.459.756

19.09

Ten laste van begroting IenW

5.675.020

6.123.588

5.455.999

3.757

5.459.756

19.09.01

Ten laste van begroting IenW

5.675.020

6.123.588

5.455.999

3.757

5.459.756

19.09 Ontvangsten

De opwaartse bijstelling van de ontvangsten is het gevolg van de overboekingen met de begroting Hoofdstuk XII. De belangrijkste overboekingen worden toegelicht in paragraaf 2.1.

2.3 Bijlagen

  • A. 
    Verdiepingsbijlage

In de verdiepingsbijlage is per productartikel een meerjarige (voor de volledige looptijd van het fonds) begrotingsmutatietabel op artikelonder-deelniveau opgenomen. In deze tabel worden de mutaties vanaf de begroting 2018 weergegeven, waarbij de slotwetmutaties zijn verbijzonderd. De slotwetmutaties worden in de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2) conform de normering toegelicht.

Artikel 12 Hoofdwegennet    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

mutatie

r i r i r i r i r i r i r i r i

1° I

i° i

r ?8

R R 5

r s

oi    m m

r s

oi    m m

ii v r i

r r » r ii i* i ' i p si l

r    s

oi    m

r i r i r i r i

I 8' E 8

i! i

P P

ii ii

Es

i1

r n y ii p

|!I

pi

i si is

r-’

5 181 S3" 8 I 8 I

n S3" 8 5 8 I

!||f J! üliLllf1111

rJlilïiiiililflflil

Artikel 12 Hoofdwegennet    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

mutatie

CM

CM

o>

o>

w

o>

o>

O    CSJ

O    0)

3

co

CSJ

csi

0)

0)

0)

CM

T- o    T-    co    r»

og    y    t    0i

CO    CO    't    CSJ

r4    r4    pj    *-

o    o    csi    co

O CSJ

0)

0)

cd

CSJ

0)

0)

3

co

I

cd

-Q -0 S ° Q- ¦

CSI

jj    c    £2

t    £    S    S’    "E

10    o-    F,    si    ®    *-    s

2    >    .£,    Sr    c    «    ai

" I ¦§ J 1

D O —    w O

S " “ 1 I •

S roo « c co

u — csi .2 O t £ .2

£    -o    co

~    c    c    >

O    O    0)

S--3 co g -s §¦ is §: 2 §

Ü:

o 0) p» ¦! 01 i- 5 II 01 c

-Q "O -E '

  • O. 
    C 1

Si I ss

Artikel 12 Hoofdwegennet    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

mutatie

(M    O)

(¦»    CM    O    o

CM    CO    O    o

S3    1/5    c3    c3

S SS

S SS

S SS

S SS

S SS

S SS

CM    CM CM

® £ .± C I

O o 7,

® E

11

CM    CM CM

CM    CM CM

CM    CM CM    CM CM

CM    CM CM

CM    CM CM    CM CM

CM    CM

CM    CM CM    CM CM

CM    CM CM    CM CM

CM    CM    CM

r*>    r*>    r*>

CM    CM    CM

CM    CM CM

CM    CM CM

S c ® i *',;N ! -0 0*--

lw|_-    3    «    1)

[Xn * i ® o) 3 I y W 2 CC -D

raCM a. s; -111.8 J’-l O) > ’

Ioi s

o s I i c

.    “    c    =    <ö    «    ^    :

5    Si    0)7    ®    <M    -

i    .9    o    I    «    .2    5    -    c

:> > ,2 +- ® ®    ,2 ® ®

^i2 MJ-B    £ CCtj

CM    CM

CM    CM

CM    CM CM

CM    CM CM

c S    C £

S f    S!    S

« o    « ®    «

ë ö»    ë -e    ê

w_®    ra £    ra

'5 S-'SÏ 3

Ë 1 S az S

+- 1 +- Q->+-O c O 3 > O I— O H- » Ir

g O)

uiuj

i.S 5

u    75    ^    §    «

3    2    ®    ^    :=

I>    ïï    0)    O    IC

s,~z i

lil!

O ® X ¦c* O) "2 C °

® a> ® o

.a ti t: '

a £ ro « 5 o c .2 § ü > «

c ~ c 3 O <5 O S

:s = =¦

CM O 5

® ro o «

  • • 
    -s .ï

-o O «“ 15

m O ® ^ 0) 0) .= V) S2 -D S

Ö)T3 2 C

« i- fe s

-Q ® 5 2

s-c 1 s

® o c ¦=•

5 * * z

° ^ c .2 ¦o 10 ® '5 c» > JS 2 S c 3

03 CM O S i

® CM C

ï

5 C <H \P o ¦O o *

II I

r- irt    M

r p m

MM' i 'i

Artikel 13 Spoorwegen    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

mutatie

3    3

ca    ca

cd    cd

o>    O)

1 ^ ™ ® ®    .= ® ®

  • £ c/3 .a -c    £ cc -o

CM    CM CM

CM O    CM CM

CM    CM CM

CM    CM CM

CM    CM CM

01 ia    -T -e1

CM CM    IC Ifl

CM    CM CM

CM    CM CM

-Q "0 C Q. C 'Z

5    0)

§ ® «

lil!

|f oi o J;

g 5 « ra

¦g "ö o «-£ 0) ® £ w j -o

5 c O O,

3 2S > £«(Mi

5 # CM -

Z S o>° 8 5 .S ?

E3 ™ ® ®    ,2 ® aj

CO M -D £ CC ~ö

CM    CM CM

CM    CM CM

CM    CM S

S SS

CM    CM CM

CM    CM CM

CM    CM CM

CM    CM    CM    CM CM

.= > o* O £ (O « * 8 <2 > o. Q. O

ra §¦« 3

IS o 3 .E

8    §    g

r-    ifl    ca

K»-1    cd

S    §    3

r-    ifl    ca

K»-1    cd

8    §    g

r-    ifl    ca

K»-1    cd

8    §    g

r-    ifl    ca

K»-1    cd

8    §    g

r-    ifl    ca

K»-1    cd

8    §    g

r-    ifl    ca

K»-1    cd

CM O    CM

CM    CM 0)

  • O) 
    O)

01 CO    CM

CM    CM

CM    01

S T3 O '

j s &¦

E co ü ¦

i    ”    ®    CM    O

; 2 ® rog

p    S    |    .e    s

5    *    T3    -S    ?

>    £    co    .a    -c

ï-o c 2 i o =» cc « CO Z CO

2    _ o

3    ®    ® O

€ ® ® a £ n -D «

Artikel 15 Hoofdvaarwe-    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

r 5 1    E    E    E

S S E    *    *    *

r ii r i • i r 11 r i =i

§ ° Ss ;° s ° S

S S s S3 S3    S3

MSI'! *1

r ii    r    i    i

r si    r    §    °    §

S S Si    5    5    5

i* II 1* 1    ‘ I

r si r s * s r p r i =i im! r i *i i1 fi r i i p p pi «i

|§ H p I M H !

GIV/PPS    44.839    232.771    166.789    46.912    53.284    45.022    44.648    44.930    44.322    43.725    42.951    42.629    42.573    42.539    0

Mutaties voorjaarsnota 2018    - 9.090    0000000000000    0

I 11

: ::

s M SS

is iss si

5    5 5

1 11

I 51 II

99

I    I

co    co

S 5 S SS 3 M SS

¦e-

1

ü j| i I

Artikel 17 Megaprojecten    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

Verkeer en Vervoer    mutatie

I • II V i

I I • IS !• 1 1 1 i • ii r i ¦ i

S ¦ I rpNI

s • i rim

s 3ü=

R SS

PI Ï1 II

11 I || |

I I I I I I 1 ! SI I

n s i i ii

  • = 
    1 111 ii

11 11 s is

I P I II I

| 11 | 11 |

1 I II

I I II

I IS

II

  • - 
    838    0    621    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0

Artikel 18 Overige uitgaven    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

en ontvangsten    mutatie

o J*

S • 8.

  • £ c

T- ® -O © .- c

CM O O .

  • q. 
    ~ C T ra

'||| Q.£ if

i i-i:

; -O O r

  • 0) 0) £ CC Ti

I! > i

O S uj w !

; ^ ? sl s § s

iïï= ^ 3 *

?o i w c — o

> ” z * s

j)-® H " c o > D a) 'E ,2 -2 o x

2 TJ Q- £ 03 CM LU

üs

o fM .£ 1 «    5°5

ü — n ra® U(c,5®®    £ tl 2

3 03 2 cc -c    O u£

£    o.    r c

ra    o.    ra O

.2.    3    co .d

o ® o 5 o    -5    cm 2    s

'    ”    n> r»    >

W    ®    £' O    U

® ® ed '

«    1    £ Z    'i

T    M    ö) ®    s

E    -H    ® <0    I

03 -Q "O 2i

i I «j

2    e o _ci

3    2 o S 03 csj S

Artikel 18 Overige uitgaven    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

en ontvangsten    mutatie

O) ^

E t 75 'E

£ co £

  • : 
    _ c •3 « « 3
  • «    dj

?"S o ,g>

ÜÊ

si! is.

¦o - > ( C O) > 7

  • V) 
    S z ei
  • : 
    .5 i|S i

; ^ T3 O «- <

  • - 
    E i o» * !
  • : 
    ¦= -H ai ai ! D 2 03 -Q "O -

Artikel 18 Overige uitgaven    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

en ontvangsten    mutatie

; -O O » £ O) "

I +-    # I

C/J _Q 1

CM    o o    ooo    o    o    o o    o o    ooo

c '

CM O    CM O    CM

CM    CM    CM

•Bi|#

j: ® C O Q. — O

  • = o-r °

-a ® i- « 10 5

# £1= >

o 0) 'ffl "O O 2 n

II;

"DO»

CM    OO    OOO    o    o    oo    oo    ooo

c '

¦O o «S D) "# c ¦H O O # (/) -O -D >

üs

** ?: e

-oo»

Artikel 18 Overige uitgaven    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

en ontvangsten    mutatie

CM

c CM > I

JS o> c i

« C O ' C '¦£ C |

Sign

N M    O    O    OO    OO    OOO    O    OOOOOO    O O

CNJ esj

N M    O    O    OO    OO    OOO    O    OOOOOO    OO

CNJ CNJ

> C 9 £ C

I O 2 , c a a o

:|l

, U CM v ï 09 C

i-i:

; P O >

So®

.0> g "5

; S £,. o ï "2 2'

;¦?£>—    3    tg o> a>    ® £    jg £ £    £ tj    3

o O <t er W    2    wpp    02    COcmO    o £    MxipOw £    CC-oO

-O "O ro ^ o. c o

5 a cm > ® "P o 1 =1 ®-O

E3 5 a* a .2 03 -Q TJ £ I

Artikel 18 Overige uitgaven    Totaal    2018    2019    2020    2021    2022    2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032

en ontvangsten    mutatie

ê O ja E. *5 ® n ~ _ <0 -S .tT <0 <M »    S    £    O)    S    3    O)    m

l    JS*    S    -|.5?    g    g    ¦

3£-0)O«>OÏ

JS :=• o' JS a> ra rii

H S 3 I- £5 O CE 3

  • B. 
    Projectoverzichten

In deze bijlage zijn de MIRT projecttabellen met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerking programma's opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze MIRT- tabellen zijn in ieder geval voorzien van toelichtingen indien sprake is:

  • van een wijziging (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) in het taakstellend projectbudget groter dan 10% of meer dan € 10 miljoen;
  • van een wijziging groter dan 1 jaar in de oplevering van het project. De stand «vorig» betreft de stand in de Najaarsnota 2018.

Artikel 12 Hoofdwegennet

Realisatieprogramma

Proj'ectoverzicht behorende bij' 12.03.01: Realisatieprogramma Hoofdwegennet (bedragen x € 1 mln.)

 
 

Kasbudget 2018

Projectbudget

 

Openstelling

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Projecten Nationaal

           

Kleine projecten / Afronding projecten

6

8

53

53

nvt

nvt

Programma 130 km

1

1

45

45

-

-

Programma aansluitingen

11

8

116

116

nvt

nvt

Quick Wins Wegen

0

0

12

12

-

-

ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding)

1

1

1490

1.490

2016

2016

Projecten Noordwest-Nederland

           

A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken

0

0

20

20

2015

2015

A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere

35

46

2094

2.094

2024-2026

2024-2026

A10 Amsterdam praktijkproef FES

2

3

51

51

2018

2018

A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel

           

(Zuidas)

11

16

305

305

2028

2028

A2 Holendrecht - Oudenrijn

1

1

1210

1.210

2012

2012

A28 Knooppunt Hoevelaken

25

22

774

774

2023-2025

2023-2025

A7/A8 Purmerend - Zaandam - Coenplein

1

1

21

21

2015

2015

A9 Badhoevedorp

16

13

328

328

2017

2017

N50 Ens - Emmeloord

0

0

20

20

2016

2016

Projecten Zuidwest-Nederland

           

A16 Rotterdam

40

36

998

998

2022-2024

2022-2024

A24 Blankenburgtunnel (excl. tolopgave)

88

86

789

789

2022-2024

2022-2024

A4 Burgerveen - Leiden

0

0

548

548

2015

2015

A4 Delft - Schiedam

4

3

639

639

2015

2015

A4 Vlietland / N14

14

16

16

16

2020-2022

2020-2022

A4-A44 Rijnlandroute

83

60

566

566

Regio

Regio

N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid)

0

0

11

11

2020

2020

N61 Hoek-Schoondijke

1

1

111

111

2015

2015

Projecten Zuid-Nederland

           

A2 Passage Maastricht

4

4

679

679

2016

2016

A4 Dinteloord-Bergen op Zoom

1

0

264

264

2014

2014

A76 Aansluiting Nuth

0

0

59

59

Regio

Regio

Projecten Oost-Nederland

           

A1 Apeldoorn Zuid - Beekbergen

2

2

32

32

2017

2017

A50 Ewijk - Valburg

0

0

271

271

2017

2017

N35 Combiplan Nijverdal

0

1

319

319

2015

2015

N35 Wijthmen - Nijverdal

0

0

15

15

2018

2018

N35 Zwolle - Wijthmen

12

12

54

54

2018

2018

Projecten Noord-Nederland

           

A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2

64

63

689

689

2019-2021

2019-2021

N31 Leeuwarden (De Haak)

1

1

219

219

2014

2014

Overige maatregelen

           

Meer kwaliteit leefomgeving

21

21

178

178

   

Meer veilig

10

10

49

49

   

File aanpak

1

         

Totaal uitvoeringsprogramma

456

436

13.045

13.045

   

Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking

81

105

       

Programma Realisatie

537

541

       

Budget Realisatie (IF 12.03.01)

537

530

       

Overprogrammering (-)

0

  • - 
    11
       

Verkenningen en Planuitwerking

 
 

Budget

 

Oplevering/openstelling

Projectomschrijving

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten

  • 380
  • 380

nvt

nvt

Projecten Nationaal

       

Beter Benutten

313

313

nvt

nvt

Geluidsaneringprogramma - weg

263

263

nvt

nvt

Kosten voorbereiding tol

29

29

nvt

nvt

Lucht - weg (NSL hoofdwegennet)

201

201

nvt

nvt

Reservering voor LCC

298

298

nvt

nvt

Snelfietsroutes

34

34

nvt

nvt

Tolreservering Blankenburgverbinding en ViA15

109

109

nvt

nvt

Vervolgprogramma Meer Veilig

80

80

nvt

nvt

Voorbereiding vrachtheffing

4

4

nvt

nvt

Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen

185

185

nvt

nvt

Projecten Noordwest-Nederland

       

A12/A27 Ring Utrecht

1.171

1.171

   

A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn

300

300

2024-2026

2024-2026

Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport: Aansluiting A6

0

0

   

Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport: Verbreding A6

52

52

   

Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht

171

171

2021-2023

2021-2023

Stedelijke Bereikbaarheid Almere

27

27

regio

regio

Projecten Zuidwest-Nederland

       

A15 Papendrecht - Sliedrecht

16

16

   

A20 Nieuwerkerk a/d IJssel - Gouda

178

178

2026

2026

A4 Leidden/Knooppunt Burgerveen - N14

50

50

   

A4 Haaglanden - N14

460

460

   

Rijksbijdrage aan kwaliteitsprogramma Blankenburgverbinding

23

23

2026-2028

2026-2028

N59 Verkeersveiligheid

5

5

nvt

nvt

Projecten Zuid-Nederland

       

A2 't Vonderen - Kerensheide

269

269

2025-2027

2025-2027

A27 Houten - Hooipolder

1.345

1.345

2027-20360

2027-20360

A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken

5

5

2022

2022

Landzijdige Bereikbaarheid Eindhoven Airport

26

26

   

N65 Vught - Haaren

99

99

   

Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Zaarderheiken

154

154

2023

2023

Programma SmartwayZ.NL: InnovA58

412

412

   

Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility

31

31

2022-2024

2022-2024

Projecten Oost-Nederland

       

A1 Apeldoorn - Azelo

440

440

Fase1:

Fase1:

     

2020-2022

2020-2022

     

Fase1:

Fase1:

     

2026-2028

2026-2028

A1/A30 Barneveld

10

10

   

A12/A15 Ressen - Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15)

554

554

2022-2024

2022-2024

N35 Nijverdal - Wierden

107

107

2022-2024

2022-2024

N35 Raalte

13

13

2022-2024

2022-2024

N50 Kampen - Kampen Zuid

5

5

   

Reservering terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn - Azelo

29

29

2022-2024

2022-2024

Projecten Noord-Nederland

       

N33 Zuidbroek-Appingedam

99

99

2021-2023

2021-2023

Overige projecten en reserveringen

120

120

   

Projecten in voorbereiding

       

Projecten Nationaal

       

Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken

       

Programma DUMO

       

Programma Fiets

       

Totaal programma planuitwerking en verkenning

7.305

7.305

   

Begroting (IF 12.03.02)

7.305

7.305

   

Geïntegreerde contractvormen

 
 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Openstelling

   

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Eind contract

Projecten Noordwest-Nederland

A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam -Almere (deeltraject A1/A6)

69

72

1.798

1.798

2019

2019

2042

A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam -Almere (deeltraject A6 Almere) A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam -Almere (deeltraject A9 Gaasperdam-

10

11

381

381

2020

2020

2040

merweg)

206

206

1.122

1.122

2020

2021

2038

A10 Tweede Coentunnel

53

54

2.162

2.162

2013

2013

2037

A12 Lunetten - Veenendaal

25

25

677

677

2012

2012

2033

A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten

10

11

354

354

2018-2020

2018-2020

2044

Aflossing tunnels

46

46

944

944

-

-

-

Projecten Zuidwest-Nederland

A15 Maasvlakte - Vaanplein

103

100

2.230

2.230

2015

2015

2035

Projecten Zuid-Nederland

A59 Rosmalen - Geffen

1

1

277

277

2005

2005

 

Projecten Oost-Nederland

A12 Ede - Grijsoord

9

10

171

171

2016

2016

2032

N18 Varsseveld - Enschede

54

51

450

450

2018

2018

2043

Projecten Noord-Nederland

N31 Leeuwarden - Drachten

6

6

167

167

2007

2007

2022

N33 Assen - Zuidbroek

13

14

335

335

2014

2014

2034

Afrondingen

Tolgefinancierde uitgaven (NCW)

Tolgefinancierde uitgaven A24 Blankenburgtunnel

Tolgefinancierde uitgaven A12/A15

   

234

234

nvt

nvt

nvt

Ressen - Oudbroeken (ViA15)

   

293

293

nvt

nvt

nvt

Afrondingen

Totaal

605

607

11.595

11.595

nvt

nvt

nvt

Begroting (IF 12.04)

605

607

11.595

11.595

     

Artikel 13 Spoorwegen

Realisatieprogramma personenvervoer

Projectoverzicht behorende bij 13.03.01: Realisatieprogramma Spoorwegen personenvervoer (bedragen x € 1 mln.)

 
 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Projecten Nationaal

Benutten, betrouwbaarheid en capaciteit

Be- en bijsturing toekomst

ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht en expertisecen-

2

2

15

15

2019

2019

trum

0

1

9

9

2015

2015

Programma Behandelen en Opstellen

4

4

196

196

divers

divers

Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE)

0

0

30

30

divers

divers

Verbeteraanpak stations

1

1

12

12

2020

2020

Verbeteraanpak trein

13

13

50

50

2018/2019

2018/2019

Vervolgfase Beter en Meer / Opstelcapaciteit

Stations en stationsaanpassingen

   

44

44

divers

divers

Cameratoezicht op stations

1

1

13

13

2017

2017

Kleine stations

0

0

17

17

divers

divers

Toegankelijkheid stations

33

33

493

493

divers

divers

Overige projecten/lijndelen etc.

Aanleg ATBvv

1

1

68

68

divers

divers

Aanleg ATBvv op A2 corridor en Brabantroute

1

1

18

18

2017

2017

Booggeluid

1

1

4

4

divers

divers

Fietsparkeren bij stations

21

21

341

341

divers

divers

Kleine projecten personenvervoer

6

6

28

28

divers

divers

Nazorg gereedgekomen lijnen/halten

2

2

14

14

divers

divers

Overwegenaanpak

24

18

683

683

divers

divers

Ontsnippering

13

13

80

80

divers

divers

Programma aanpak suïcidepreventie

1

1

15

15

2021

2021

 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Programma kleine functiewijzigingen

23

23

460

460

divers

divers

Punctualiteits-/capaciteitsknelpunten

Projecten Noordwest-Nederland

2

2

180

180

divers

divers

Amsterdam-Almere-Lelystad

OV SAAL korte termijn

OV SAAL middellange termijn

Stations en stationsaanpassingen

Amsterdam CS, Cuypershal

0

0

26

26

2020

2020

OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) Overige projecten/lijndelen etc.

25

25

413

413

2016

2016

Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol) Vleuten - Geldermalsen 4/6 sporen (incl. RSS)

Projecten Zuidwest-Nederland

Stations en stationsaanpassingen

25

27

911

911

divers

divers

Den Haag CS perronsporen 11 en 12

Overige projecten/lijndelen etc.

1

1

39

39

2023-2025

2023-2025

Rijswijk - Schiedam incl. spoorcorridor Delft

Projecten Oost Nederland

Utrecht-Arnhem-Zevenaar

1

1

607

607

2017

2017

Traject Oost uitv. convenant DMB

Overige projecten/lijndelen etc.

47

47

237

237

divers

divers

Regionale lijnen Gelderland

0

0

15

15

divers

divers

Zwolle - Herfte

35

35

200

200

2021

2021

Projecten Noord Nederland

Partiële spooruitbreiding Groningen-Leeuwarden

3

3

50

50

2020

2020

Sporendriehoek Noord-Nederland

3

3

134

134

divers

divers

Afrondingen

  • 1
  • 1
       

Totaal ProRail projecten

Overige (niet ProRail) projecten

288

285

5.402

5.402

   

Intensivering Spoor in steden

NS compensatie

57

58

161

161

   

Totaal overige (niet ProRail) projecten

57

58

161

161

   

Totaal uitvoeringsprogramma

345

343

5.563

5.563

   

Realisatieuitgaven op IF 13.03.01 mbt planuitwerking

  • 6
         

Afrekening voorschotten

38

38

       

Programma Realisatie

377

381

       

Budget Realisatie (IF 13.03.01)

377

399

       

Overprogrammering (-)

0

18

       

Realisatieprogramma goederenvervoer

     

Projectoverzicht behorende bij 13.03.02: Realisatieprogramma Spoorwegen goederenvervoer (bedragen x € 1 mln.)

 
 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

ProRail Projecten

Projecten Nationaal

Kleine projecten goederenvervoer

1

1

1

1

divers

divers

Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua

34

34

169

169

divers

divers

PAGE risico reductie

1

1

19

19

divers

divers

Programma Emplacementen op orde

Projecten Zuidwest-Nederland

4

4

59

59

divers

divers

Calandbrug

   

160

160

2020/2021

2020/2021

Geluidmaatregelen Zeeuwselijn

Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbin-

6

6

27

27

divers

divers

ding

Projecten Zuid-Nederland

Venlo Logistiek multimodaal knooppunt

0

0

222

222

divers

divers

Projecten Oost Nederland

Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov)

12

12

140

140

divers

divers

Overige projecten

Nazorg gereedgekomen projecten

Afrondingen

  • 1
   

1

divers

divers

Totaal uitvoeringsprgramma

Planuitwerkingskosten realisatieprogramma t.l.v. IF

57

58

797

797

   

13.03.05

 
  • 1
       
 

Kasbudget

Projectbudget

Indienststelling

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Afrekening voorschotten

1

1

       

Programma Realisatie

58

58

       

Budget Realisatie (IF 13.03.02)

58

58

       

Overprogrammering (-)

0

0

       

Planstudieprogramma personenvervoer

Projectoverzicht behorende bij 13.03.04: Verkenningen en planuitwerkingen Spoorwegen personenvervoer (bedragen x € 1 mln.)

 
 

Budget

 

Oplevering/openstelling

Projectomschrijving

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

Realisatieuitgaven op IF 13.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten

Projecten Nationaal

Beter Benutten Decentraal Spoor (Decentraal Spoor, fase 2 (NMCA))

26

26

divers

divers

Grensoverschrijdend Spoorvervoer

60

60

divers

divers

Kleine projecten Personenvervoer

2

2

divers

divers

Reizigersfonds

3

3

nvt

nvt

Geluidsmaatregelen HSL-Zuid

72

72

divers

divers

Prestatieverbetering HSL-Zuid

Projecten Zuidwest-Nederland

61

61

divers

divers

Sporen Schiedam-Rotterdam

Projecten Oost-Nederland

25

25

   

Quick scan decentraal spoor Gelderland

Projecten Noordwest-Nederland

20

20

divers

divers

OV Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Multimodale knoop Schiphol

256

256

divers

divers

Overige projecten en reserveringen

Projecten in voorbereding

Overige projecten in voorbereiding

28

28

   

Gesignaleerde risico's

Totaal programma planuitwerking en verkenning

553

553

   

Begroting (IF 13.03.04)

553

553

   

Planstudieprogramma goederenvervoer

Projectoverzicht behorende bij 13.03.05: Verkenningen en planuitwerkingen Spoorwegen goederenvervoer (bedragen x € 1 mln.)

 
 

Budget

 

Oplevering/openstelling    Toelichting

Projectomschrijving

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma IF 13.03.02

Projecten Nationaal

45

45

   

Kleine projecten Goederenvervoer1

Overige projecten en reserveringen

17

17

divers

divers

Projecten in voorbereiding

Overige projecten in voorbereiding

Gesignaleerde Risico's

Totaal programma planuitwerking en verkenning

62

62

   

Begroting (IF 13.03.05)

62

62

   

1 Een deel van het budget is reeds juridisch verplicht, onder andere in verband met afgegeven subsidiebeschikkingen aan ProRail voor planuit-werking en contractuele afspraken met NS.

Geïntegreerde contractvormen

Projectoverzicht behorende bij 13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS Spoorwegennet (bedragen x € 1 mln.)

 
 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig    Eind contract

Beschikbaarheidsvergoeding1

151

151

3.632

3.632

2007

2007

Rente- en belastingaanpassingen2

  • 17
  • 11
  • 139
  • 139
   

Diverse afrekeningen etc.3

8

19

91

91

   

Afrondingen

           
 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

   

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Eind contract

Totaal

142

159

3.584

3.584

     

Begroting (IF 13.04)

142

159

3.584

3.584

     

1    De beschikbaarheidsvergoeding is inclusief de verwachte toekomstige indexeringen.

2    Rente wordt halfjaarlijks verrekend op basis van de werkelijke Euribor-stand; de belastingwijziging is een technische, voor de Staat budgetneu-trale, correctie die bij de Belastingdienst leidt tot even grote ontvangsten.

3    Dit betreft diverse nog door te voeren wijzigingen op de HSL-Zuid infrastructuur, zoals de aanpassing van het ERTMS-systeem (voor de Intercity Nieuwe Generatie) en het oplossen van zettingsproblematiek.

  • 1) 
    De beschikbaarheidsvergoeding is inclusief de verwachte toekomstige indexeringen.
  • 2) 
    Rente wordt halfjaarlijks verrekend op basis van de werkelijke Euribor-stand; de belastingwijziging is een technische, voor de Staat budgetneutrale, correctie die bij de Belastingdienst leidt tot even grote ontvangsten.
  • 3) 
    Dit betreft diverse nog door te voeren wijzigingen op de HSL-Zuid infrastructuur, waarvan aanpassing van het ERTMS-systeem (voor de Intercity Nieuwe Generatie) de grootste is.

Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur

Realisatieprogramma

Projectoverzicht behorende bij 14.01.03: Realisatieprogramma Regionaal, lokale infrastructuur (bedragen x € 1 mln.)

 
 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Projecten Noordwest-Nederland

           

Noord/Zuidlijn Noord-WTC

31

31

1.186

1.187

2018

2018

Ombouw Amstelveenlijn

   

79

79

2020

2020

Utrecht Trams naar De Uithof

     

112

2018

2018

Projecten Zuidwest-Nederland

   

112

     

HOV netwerk Zuid-Holland Noord

15

23

207

208

2021-2023

2021-2023

Rotterdamsebaan

48

48

294

302

regio

regio

Afrondingen

           

Totaal

94

102

1.878

1.886

   

Begroting (IF 14.01.03)

94

102

       

Planuitwerkingsprogramma

Projectoverzicht behorende bij 14.01.02: Planuitwerkingsprogramma Regionaal,

 

lokale infrastructuur (bedragen x € 1

mln.)

   
 

Budget

 

Oplevering/    Toelichting openstelling

Projectomschrijving

Huidig

Vorig

Huidig    Vorig

Overige projecten en reserveringen

Projecten in voorbereiding

Overige projecten in voorbereiding Gesignaleerde risico's

Totaal programma planuitwerking en

49

49

nvt

verkenning

49

49

 

Begroting (IF 14.01.02)

49

49

 

Projectoverzicht Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn

 
 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

14.03.01 Concrete bereikbaarheids-projecten123

1

1

121

121

   

14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds 14.03.03 Ruimtelijk economisch

   

537

537

   

programma

Afronding

   

5

5

   

Totaal

1

1

663

663

   

Begroting (IF 14.03)

1

1

       
  • 1) 
    Bijdragen regio zijn in prijspeil 2007.
  • 2) 
    Het betreft de volgende projecten: A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) fase 2; Bereikbaarheid Leeuwarden; Bereikbaarheid Assen; N50 Ramspol-Ens en Openbaar vervoer/spoor. De totale rijksbijdrage is inclusief € 200 miljoen uit het MIRT ten behoeve van de A7 ZRG fase 2.
  • 3) 
    Uit het regionaal mobiliteitsfonds wordt een bijdrage van € 100 miljoen (prijspeil 2007) geleverd aan de concrete projecten. Deze bijdrage vervalt, indien na realisatie van de concrete projecten is gebleken dat deze bijdrage niet nodig is.
  • 4) 
    Betreft Pakket Noorden, hetgeen op artikel 13 Spoorwegen is opgenomen.

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Realisatieprogramma

Projectoverzicht behorende bij 15.03.01: Realisatieprogramma Hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 mln.)

 
 

Kasbudget 2018

 

Projectbudget

 

Openstelling

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Projecten Nationaal

Beter Benutten

0

0

18

18

   

Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen

4

4

97

97

2018

2018

Quick Wins Binnenhavens

0

1

61

61

2009-2017

2009-2017

Walradarsystemen

2

2

26

26

2021

2021

Projecten Noordwest-Nederland

De Zaan (Wilhelminasluis)

0

0

13

13

2020

2020

Projecten Zuidwest-Nederland

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek

0

0

13

13

2019

2019

Nieuwe Sluis Terneuzen

114

110

1.025

1.025

2022

2022

Quick wins Volkeraksluizen

   

3

3

2017

2017

Projecten Zuid-Nederland

Maasroute, modernisering fase 2

17

18

630

630

2018

2018

Wilhelminakanaal Tilburg

Zuid-Willemsvaart; aanleg Maximakanaal en

2

2

99

96

na 2017

na 2017

opwaardering tot Veghel

Projecten Oost Nederland

2

2

430

430

2015

2015

Toekomstvisie Waal

7

8

134

134

2021

2021

Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis)

1

2

65

65

2017

2017

Verruiming Twentekanalen fase 2

Projecten Noord-Nederland

Vaarweg Lemmer - Delfzijl fase 1; verbetering tot

1

1

95

95

2019

2019

klasse Va

4

7

284

284

2019

2019

Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee

Overige projecten

1

1

39

39

2017

2017

Kleine projecten / Afronding projecten

0

1

2

2

   

Afrondingen

2

1

       

Totaal uitvoeringsprogramma

157

160

3.034

3.031

   

Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerking

1

2

       

Programma Realisatie

158

162

3.034

3.031

   

Budget Realisatie (IF 15.03.01)

158

162

       

Overprogrammering (-)

0

0

       

Planstudieprogramma

 
     

Budget

 

Oplevering/openstelling

Projectomschrijving

   

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten

Projecten Nationaal

   
  • 36
  • 36

nvt

nvt

Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen

   

8

8

nvt

nvt

Reservering voor LCC

Projecten Noordwest-Nederland

   

230

230

nvt

nvt

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer

   

6

6

2025-2027

2025-2027

Lichteren buitenhaven IJmuiden

   

65

65

nnb

nnb

Vaarweg IJsselmeer-Meppel

   

36

36

2023

2023

Projecten Zuidwest-Nederland

Capaciteit Volkeraksluizen

   

152

152

2024-2026

2024-2026

Capaciteitsuitbreiding overnachtingplaatsen Merwedes

   

20

20

2021

2021

Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil

Projecten Oost-Nederland

   

10

10

2025-2027

2025-2027

Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen)

   

36

36

2026-2028

2026-2028

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel

Projecten Noord-Nederland

   

28

28

2021-2022

2021-2022

Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2

   

102

102

2023-2025

2023-2025

Overige projecten en reserveringen

Projecten in voorbereiding

Projecten Zuidwest-Nederland

Kreekraksluizen

   

462

462

2026-2028

2026-2028

Projecten Oost-Nederland

Reservering garantstelling Twentekanalen

       

2018-2020

2018-2020

Verkenning IJssel fase 2

Overige projecten in voorbereiding

Gesignaleerde risico's

Totaal programma planuitwerking en verkenning

   

1.118

1.118

2028

2028

Begroting (IF 15.03.02)

   

1.118

1.118

   

Geïntegreerde contractvormen

     

Projectoverzicht behorende bij 15.04: Geïntegreerde contractvormen/PPS Hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1 mln.)

 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

   

Projectomschrijving    huidig    vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Eind contract

Projecten Noordwest-Nederland

Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen    6

6

415

415

2019

2019

2046

Zeetoegang IJmond    9

12

940

940

2022

2022

2045

Projecten Zuid-Nederland

Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde    5

7

155

155

2020

2020

2047

Keersluis Limmel    10

10

91

91

2018

2018

2048

Afrondingen    - 1

Totaal    29

35

1.601

1.601

     

Begroting (IF 15.04)    29

35

         

Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer

   

HSL-Zuid

           

Projectoverzicht behorende bij 17.03 HSL-Zuid (bedragen x € 1

mln.)

       

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

 

Projectomschrijving    huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

HSL-Zuid (IF 17.03.01)

0

0

6.154

6.154

2009

2009

HSL-Zuid hoofdwegen (IF 17.03.03)

   

1.012

1.012

   

HSL-Zuid spoorwegen (IF 17.03.02)

   

115

115

   

Begroting (IF 17.03)

0

0

7.281

7.281

   

Project Mainportontwikkeling Rotterdam

 
 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Project Mainportontwikkeling Rotterdam Uitvoeringsorganisatie

   

24

24

nnb

nnb

750 ha

   

30

30

nnb

nnb

Groene verbinding

   

31

31

2011

2011

Bestaand RotterdamsGebied (BRG) Landaanwinning

   

742

742

2013

2013

Voorfinanciering FES monitoringsprogramma

   

2

2

2007

2007

Voorfinanciering FES natuurcompensatie

2

2

115

115

nnb

nnb

BTW Buitencontouren

   

138

138

2013

2013

Onvoorzien

18

22

80

80

nnb

nnb

Afrondingsverschillen

Programma

20

24

1.162

1.162

   

Begroting (IF 17.06)

20

24

       

ERTMS

Projectoverzicht behorende bij 17.07 ERTMS (bedragen x € 1

mln.)

       
 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

 

Projectomschrijving

 

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

ERTMS

             

Realisatiefase

 

33

33

123

123

divers

divers

Planuitwerkingsfase

 

21

18

2.278

2.278

divers

divers

Programma

 

54

51

2.401

2.401

   

Afrekening voorschotten

             

Begroting (IF 17.07)

 

54

51

       
 

ZuidasDok

         

Projectoverzicht behorende bij 17.08 Zuidasdok (bedragen x € 1 mln.)

       
 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

 

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Zuidasdok

             

Projectorganisatie en voorbereiding

14

15

278

278

divers

divers

 

OVT incl. keerspoor

19

23

382

382

     

Tunnel en A10

20

25

808

808

     

Generieke en ruimtelijke inrichting

26

27

175

175

     

Afrondingen

             

Programma

79

90

1.643

1.643

     

Begroting (IF 17.08)

79

90

         

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Projectoverzicht behorende bij 17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (bedragen x € 1 mln.)

 

Kasbudget

 

Projectbudget

 

Indienststelling

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

           

Realisatiefase

81

81

1.620

1.620

   

PHS: Doorstroomstation Utrecht

21

16

317

317

2017

2017

PHS: Spooromgeving Geldermalsen

7

7

135

135

2021

2021

PHS: Meteren - Boxtel

5

4

52

52

2026-2028

2026-2028

PHS: Rijswijk - Rotterdam

5

5

318

318

2023-2025

2023-2025

PHS OV-SAAL korte termijn

31

31

690

690

2016

2016

PHS: OV-SAAL middellange termijn

7

7

45

45

2026-2028

2026-2028

PHS: Projecten < € 50 miljoen

5

5

64

64

   
 

Kasbudget

Projectbudget

 

Indienststelling

 

Projectomschrijving

huidig

vorig    huidig

vorig

huidig

vorig

Afrondingen

Planuitwerkingsfase

Corridor Alkmaar-Amsterdam

27

2.570

2.570

   

Corridor Amsterdam-Utrecht-Eindhoven

Corridor Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen Corridor Breda-Eindhoven

Corridor Den Haag- Rotterdam

Corridor OV SAAL middellange termijn

Routering goederenvervoer Zuid-Nederland Overige (planstudiekosten)

Afrondingen

  • - 
    1
  • - 
    - 1
  • - 
    1
   

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

107

4190

4.190

   

afrekening voorschotten

11

       

Begroting (IF 17.10)

118

       

Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 35 200 A, nr. 4 46


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.