Brief regering; Reactie op het verzoek van het lid Van Aalst over (snel)laadinfrastructuur voor elektrische auto’s, de rol van Fastned en de rol van gewone pomphouders - Mobiliteitsbeleid

Deze brief is onder nr. 289 toegevoegd aan dossier 31305 - Mobiliteitsbeleid.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Mobiliteitsbeleid; Brief regering; Reactie op het verzoek van het lid Van Aalst, gedaan tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 26 maart 2019, over (snel)laadinfrastructuur voor elektrische auto’s, de rol van Fastned en de rol van gewone pomphouders
Document­datum 23-04-2019
Publicatie­datum 25-04-2019
Nummer KST31305289
Kenmerk 31305, nr. 289
Commissie(s) Infrastructuur en Waterstaat (IW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2018-

2019

31 305

Mobiliteitsbeleid

Nr. 289

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 23 april 2019

Tijdens het ordedebat op 26 maart 2019 is door het lid Van Aalst verzocht om een brief over (snel)laadinfrastructuur voor elektrische auto's, de rol van Fastned en de rol van gewone pomphouders (Handelingen II 2018/19, nr. 66, item 16).

Naar aanleiding van dit verzoek bericht ik u het volgende.

Fastned is een belangrijke aanbieder van snellaadfaciliteiten aan het elektrisch autoverkeer in Nederland, met name op verzorgingsplaatsen langs het hoofdwegennet. Fastned is echter niet de enige snellaadaan-bieder, bedrijven als MisterGreen, ANWB en Allego zijn ook actief langs de Nederlandse snelwegen.

Nederland telt op dit moment ruim 39.000 publieke (snel)laadpunten voor elektrische voertuigen en heeft daarmee wereldwijd de grootste dichtheid van elektrische laadinfrastructuur. Ik verwijs naar de website «nederland-elektrisch.nl» waarop dit wordt bijgehouden.

Dat de uitrol van elektrische laadinfrastructuur ten koste zou gaan van benzinepomphouders wordt door mij niet herkend. Voor het hoofdwegennet geldt dat ook pomphouders een vergunning kunnen verkrijgen voor het plaatsen van eigen laadpalen op grond van de Wet beheer Rijkswaterstaatswerken, Shell maakt hier bijvoorbeeld gebruik van.

Samen met betrokken partijen ontwikkelen we de Nationale Agenda Laadinfrastructuur om de overgang naar emissieloos rijden optimaal te ondersteunen. Voorlopig zullen benzine en diesel nog een belangrijke plek blijven innemen in de brandstofmix.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

  • S. 
    van Veldhoven-van der Meer

kst-31305-289 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019

Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 31 305, nr. 289


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.