Brief regering; Notificatie Verkeersverdelingsregel Schiphol-Lelystad - Luchtvaartbeleid - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 584 toegevoegd aan dossier 31936 - Luchtvaartbeleid.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Luchtvaartbeleid; Brief regering; Notificatie Verkeersverdelingsregel Schiphol-Lelystad |
---|---|
Documentdatum | 25-03-2019 |
Publicatiedatum | 26-03-2019 |
Nummer | KST31936584 |
Kenmerk | 31936, nr. 584 |
Commissie(s) | Infrastructuur en Waterstaat (IW) |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2018-2019
31 936
Nr. 584 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 25 maart 2019
Op 17 januari jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over het selectiviteits-beleid Schiphol-Lelystad1. In deze brief heb ik ook aangegeven een onafhankelijke analyse te laten uitvoeren naar de te verwachten verplaatsing van vluchten van Schiphol naar Lelystad op basis van de verkeersverdelingsregel.
Na het informeren van uw Kamer ben ik gestart met de openbare internetconsultatie van de verkeersverdelingsregel. Deze internetconsul-tatie is inmiddels afgerond en naar aanleiding hiervan heb ik de afgelopen weken overleg gehad met betrokken marktpartijen en met de Europese Commissie. Op basis van deze gesprekken heb ik besloten om de verkeersverdelingsregel op enkele punten aan te passen en te notificeren.
De aanpassingen bestaan uit de toevoeging van een antimisbruikbepaling om slotwissel tegen te gaan, het opnemen dat 100% grenscontrole vluchten kunnen worden aangeboden op de vrijgevallen slots op Schiphol (ook als deze bestemmingen de drempel van 10% niet halen) en er is verduidelijkt dat luchtvaartmaatschappijen om het transfergehalte van een nieuwe bestemming aan te tonen, kunnen volstaan met informatie die betrekking heeft op de luchtvaartmaatschappij zelf.
Hierbij doe ik uw Kamer, zoals toegezegd, ter informatie de verkeersverdelingsregel (VVR) voor Schiphol en Lelystad Airport toekomen (het Besluit en de Regeling met daarbij tevens het notificatiedocument voor de Europese Commissie)2. De Europese Commissie heeft na notificatie normaliter zes maanden nodig om tot een besluit over de VVR te komen.
In afstemming met de Europese Commissie is overeengekomen te streven naar een versnelde notificatieprocedure. Indien na deze periode de
1 (Kamerstuk 31 936, nr. 574).
2 Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.
kst-31936-584 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019
Europese Commissie de regel goedkeurt, dient het nationale regelge-vingstraject te worden doorlopen.
Parallel aan het notificatietraject voer ik de toegezegde onafhankelijke analyse uit. Daarin laat ik onderzoeken hoe de genotificeerde verkeersver-delingsregel in combinatie met het bieden van een aantrekkelijk producten faciliteitenaanbod door de exploitant in de praktijk zal uitpakken.
Op basis van de uitkomsten van deze analyse en het besluit van de Europese Commissie over de verkeersverdelingsregel, zal ik naar verwachting in mei een definitieve afweging maken en uw Kamer hierover informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
-
C.van Nieuwenhuizen Wijbenga
Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 31 936, nr. 584 2