Brief regering; Impactanalyse over de herziening van Verordening (EU) nr. 1073/2009 inzake gemeenschappelijke regels voor toegang tot de internationale markt touringcar- en autobusdiensten - Openbaar vervoer

Deze brief is onder nr. 683 toegevoegd aan dossier 23645 - Openbaar vervoer i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Openbaar vervoer; Brief regering; Impactanalyse over de herziening van Verordening (EU) nr. 1073/2009 inzake gemeenschappelijke regels voor toegang tot de internationale markt touringcar- en autobusdiensten
Document­datum 20-12-2018
Publicatie­datum 27-12-2018
Nummer KST23645683
Kenmerk 23645, nr. 683
Commissie(s) Infrastructuur en Waterstaat (IW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2018-2019

23 645

Openbaar vervoer

Nr. 683    BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN

WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 20 december 2018

Hierbij doe ik u de impactanalyse toekomen met betrekking tot het voorstel van de Europese Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1073/2009 inzake gemeenschappelijke regels voor toegang tot de internationale markt voor touringcar- en autobusdiensten1.

De Commissie stelt voor om de nationale markten voor busvervoer verder open te stellen onder meer door het instellen van één Europese vergun-ningprocedure die voor buitenlandse vervoerders de toegang regelt tot de nationale markten en door het stellen van regels die een niet-discrimi-nerende toegang tot busterminals in de lidstaten moet waarborgen.

Onder de huidige Verordening is toegang tot de nationale markten alleen en onder voorwaarden mogelijk als onderdeel van een internationale lijnverbinding.

Bevordering van het lange afstandsbusvervoer als concurrerende en duurzame mobiliteitsvorm komt volgens de Commissie het milieu, de economie en de samenleving ten goede en bevordert de bereikbaarheid van alle regio's voor grote groepen mensen. De bestaande Verordening (EU) nr. 1073/2009 realiseert deze doelen volgens de Commissie in onvoldoende mate.

Het volledige voorstel en een inschatting van de gevolgen voor Nederland zijn beschreven in het BNC-fiche van 15 december 2017 (Kamerstuk 22 112, nr. 2444). Hierin wordt ook de impactanalyse aangekondigd. De impactanalyse geeft geen aanleiding tot aanpassing van het BNC-fiche. Ik sta positief ten aanzien van de ontwikkeling van kwalitatief goed en duurzaam busvervoer voor de reiziger en zal deze ontwikkelingen betrekken bij de uitwerking van het Toekomstbeeld OV. Uit de impactanalyse blijkt dat het lange afstandsbusvervoer een waardevolle aanvulling is op het bestaande aanbod van openbaar vervoer.

1 Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

kst-23645-683 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2018

Tevens bevestigt het rapport een aantal belangrijke onderhandelingspunten uit het BNC-fiche zoals:

  • de onderbouwing van de norm van 100 km waaronder of waarboven toegang tot de markt wel of niet beperkt kan worden;
  • de opzet en inhoud van de economische evenwichtstoets als mogelijkheid om toegang tot de markt te beperken op basis van een gedelegeerde uitvoeringshandeling en;
  • de operationalisering van het begrip busterminal.

Het rapport zal gebruikt worden voor de inzet van Nederland in het onderhandelings- en besluitvormingsproces. Het EU-voorzitterschap heeft hiermee nog geen begin gemaakt. Een adequate inzet van Nederland vraagt om tijdig overleg en afstemming tussen de betrokken partijen in de openbaar vervoersector. Ik zal mij hiervoor inzetten.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

  • S. 
    van Veldhoven-van der Meer

Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 23 645, nr. 683 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.