Brief regering; Rapportage burgerbrieven van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het jaar 2017 - Modernisering van de overheid

Deze brief is onder nr. 268 toegevoegd aan dossier 29362 - Modernisering van de overheid.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Modernisering van de overheid; Brief regering; Rapportage burgerbrieven van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het jaar 2017
Document­datum 01-05-2018
Publicatie­datum 02-05-2018
Nummer KST29362268
Kenmerk 29362, nr. 268
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2017-

2018

29 362

Modernisering van de overheid

Nr. 268

BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 1 mei 2018

Op 4 november 2008 heeft de Nationale ombudsman zijn rapport «Behandeling burgerbrieven kan behoorlijker» gepubliceerd. In de kabinetsreactie op dit rapport is toegezegd dat door ieder ministerie afzonderlijk gerapporteerd zal worden over de afhandeling van burgerbrieven (Kamerstuk 29 362, nr. 150). Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de rapportage burgerbrieven aan over het jaar 2017 van het voormalig Ministerie van Economische Zaken en het huidige Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat,

E.D. Wiebes

kst-29362-268 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2018

Rapportage burgerbrieven Economische Zaken 2017

  • 1. 
    Inleiding

Het voormalige Ministerie van Economische Zaken (EZ) en de huidige Ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) rapporteren hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, Agentschap Telecom (AT), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) met burgers voor het kalenderjaar 2017. Deze rapportage toont de omvang van de correspondentie tussen burgers en EZ/EZK/LNV en de termijn waarbinnen deze correspondentie wordt afgehandeld.

Onder de term «burgerbrief» wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties.

  • 2. 
    Aantallen
 

Categorie

2015

2016

2017

  • a. 
    Bezwaarschriften (als bedoeld in de AwB)

7.528

12.866

16.741

  • b. 
    Klaagschriften

437

505

432

  • c. 
    Overige brieven en e-mails

14.537

9.129

9.860

  • d. 
    Wob-verzoeken

951

889

658

  • a. 
    Bezwaarschriften

Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen bezwaarschriften:

Aantal bezwaarschriften    Afgehandeld binnen verdaagde

(wettelijke) termijn

 
 

2015

2016

2017

2015

2016

2017

Kerndepartement

41

61

138

90%

73%

93%

AT

147

927

396

99%

94%

97%

RVO.nl

NVWA

7.340

11.878

14.107

2.100

95%

Nvt

69%

Nvt

71% VWA: 90% LNV: 50%

De cijfers van Agentschap Telecom zijn inclusief de bezwaarschriften uit 2016 die in 2017 zijn afgehandeld wegens de grote instroom van bezwaren gericht tegen de herinvoering van de vergoeding voor registraties.

De NVWA handelt sinds 9 oktober 2017 zelf de bezwaren op het terrein van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit af welke voordien bij RVO.nl lagen. Het betreft 700 bezwaarschriften op het terrein van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en 1400 op het terrein van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De afhandelingstermijn betreft een schatting.

  • b. 
    Klaagschriften

Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen klaagschriften:

Aantal klaagschriften    Afgehandeld binnen de (verdaagde)

wettelijke termijn

 
 

2015

2016

2017

2015

2016

2017

Kerndepartement

9

10

9

67%

92%

89%

AT

7

7

9

86%

86%

78%

RVO.nl

297

325

194

66%

90%

90%

NVWA

124

163

220

44%

45%

37%

  • c. 
    Overige brieven en e-mails

Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen overige brieven en e-mails.

 
 

Aantal «overige brieven» en e-mails

 

Tijdig afgehandeld

 
 

2015

2016

2017

2015

2016

2017

Kerndepartement

1.910

2.144

1.927

71%

92%

85%

AT

6

37

13

67%

62%

77%

NVWA

12.621

6.948

7.920

48%

43%

66%

Overige brieven en e-mails worden bij RVO.nl niet apart geregistreerd.

  • d. 
    Wob-verzoeken

Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen Wob-verzoeken.

 
 

Aantal Wob-verzoeken

 

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

 

Ingebrekestellingen

 
 

2015

2016

2017

2015

2016

2017

2015

2016

2017

Kern-departement

100

115

100

98%

92%

96%

4

6

0

AT

38

40

31

79%

93%

81%

-

-

0

RVO.nl

305

276

238

81%

98%

99%

9

5

1

NVWA

508

458

289

77%

15%

24%

139

153

0

Tweede Kamer, vergaderjaar 2017-2018, 29 362, nr. 268 3


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.