Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34350 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties 2015 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Document­datum 30-11-2015
Publicatie­datum 02-05-2018
Kenmerk 34350-IV, nr. 2
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

Memorie van toelichting (Tweede suppletoire begroting)

Inhoudsopgave

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

2.2 De beleidsartikelen

2.3 Het niet-beleidsartikel

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

R.H.A. Plasterk

B. Begrotingstoelichting

  • 1. 
    Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2015.

De stand van de tweede suppletoire begroting wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2015.

Dit begrotingshoofdstuk valt onder het regime voor «kleine begrotingen» en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen onder artikel 2.

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties opgenomen, zowel beleidsmatige als technische. Bij de tabel is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij de mutaties boven € 1 miljoen.

De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 oktober 2015.

  • 2. 
    Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Toelichting

Kustwacht

Bij de Kustwacht doet zich een wisselkoers tegenvaller voor van € 2,5 mln. Deze tegenvaller wordt deels (€ 0,5 mln.) gecompenseerd door hogere ontvangsten als gevolg van de wisselkoers euro-dollar. De rest wordt gedekt vanuit apparaat (vertraging start integriteitskamer) en vanuit de budgetten die geraamd waren voor de evaluatie van het samenwerkingsbeleid.

BES-fonds

Van de beschikbare ruimte wordt € 3,5 mln. overgeheveld naar het BES-fonds voor wisselkoersproblematiek.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 1 Waarborgfunctie

Toelichting

1.1. Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

Kustwacht

Bij de Kustwacht doet zich een wisselkoers tegenvaller voor van € 2,5 mln. Deze tegenvaller wordt deels (€ 0,5 mln.) gecompenseerd door hogere ontvangsten als gevolg van de wisselkoers euro-dollar. De rest wordt gedekt vanuit apparaat (vertraging start integriteitskamer) en vanuit de budgetten die geraamd waren voor de evaluatie van het samenwerkingsbeleid.

Artikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners

Toelichting

2.1 Apparaat

Personele uitgaven

Eigen personeel

Van de beschikbare ruimte wordt € 1,0 mln. overgeheveld naar artikel 1 voor de wisselkoersproblematiek Kustwacht.

Het overige deel betreft een technische herschikking van € 0,8 mln. en de verhoging voor het CAO-deel.

2.2. Duurzame economische ontwikkeling

Inkomensoverdracht

Pensioenen

Van de beschikbare ruimte wordt € 0,7 mln. overgeheveld naar het BES-fonds voor de wisselkoersproblematiek.

Bijdragen aan medeoverheden

Sociaal-economische initiatieven BES

Dit betreft een bijdrage vanuit Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties aan de Vrije Uitkering BES ter bevordering van de economische ontwikkeling op Saba en St. Eustatius (€ 0,4 mln.).

In de periode 2015-2017 is jaarlijks € 1 mln. beschikbaar voor de borging van Kinderrechten in Caribisch Nederland (amendement van Laar & Segers). Door de overboeking naar Samenwerkingsprogramma’s worden de in 2015 voorziene uitgaven op het juiste instrument verantwoord.

Van de beschikbare ruimte wordt € 0,5 mln. overgeheveld naar het BES-fonds voor de wisselkoersproblematiek.

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

Samenwerkingsprogramma’s

In de periode 2015-2017 is jaarlijks € 1 mln. beschikbaar voor de borging van Kinderrechten in Caribisch Nederland (amendement van Laar & Segers). Door de overboeking vanuit Sociaal-economische initiatieven BES worden de in 2015 voorziene uitgaven op het juiste instrument verantwoord.

Een bedrag van € 1,5 mln. is bestemd voor de afronding van de bouw van de Rioolwaterzuiveringsinstallatie op Bonaire. Dit is inclusief een bijdrage van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM).

Van de beschikbare ruimte wordt € 1,0 mln. overgeheveld naar artikel 1 voor de wisselkoersproblematiek Kustwacht.

Van de beschikbare ruimte wordt € 2,3 mln. overgeheveld naar het BES-fonds voor de wisselkoersproblematiek.

2.3 Het niet-beleidsartikel

Artikel 3 Nominaal en onvoorzien


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.