Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34350 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties 2015 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) |
---|---|
Documentdatum | 30-11-2015 |
Publicatiedatum | 02-05-2018 |
Kenmerk | 34350-IV, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Memorie van toelichting (Tweede suppletoire begroting)
Inhoudsopgave
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
2.2 De beleidsartikelen
2.3 Het niet-beleidsartikel
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
R.H.A. Plasterk
B. Begrotingstoelichting
-
1.Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2015.
De stand van de tweede suppletoire begroting wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2015.
Dit begrotingshoofdstuk valt onder het regime voor «kleine begrotingen» en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen onder artikel 2.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties opgenomen, zowel beleidsmatige als technische. Bij de tabel is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij de mutaties boven € 1 miljoen.
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 oktober 2015.
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Toelichting
Kustwacht
Bij de Kustwacht doet zich een wisselkoers tegenvaller voor van € 2,5 mln. Deze tegenvaller wordt deels (€ 0,5 mln.) gecompenseerd door hogere ontvangsten als gevolg van de wisselkoers euro-dollar. De rest wordt gedekt vanuit apparaat (vertraging start integriteitskamer) en vanuit de budgetten die geraamd waren voor de evaluatie van het samenwerkingsbeleid.
BES-fonds
Van de beschikbare ruimte wordt € 3,5 mln. overgeheveld naar het BES-fonds voor wisselkoersproblematiek.
2.2 De beleidsartikelen
Artikel 1 Waarborgfunctie
Toelichting
1.1. Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Kustwacht
Bij de Kustwacht doet zich een wisselkoers tegenvaller voor van € 2,5 mln. Deze tegenvaller wordt deels (€ 0,5 mln.) gecompenseerd door hogere ontvangsten als gevolg van de wisselkoers euro-dollar. De rest wordt gedekt vanuit apparaat (vertraging start integriteitskamer) en vanuit de budgetten die geraamd waren voor de evaluatie van het samenwerkingsbeleid.
Artikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners
Toelichting
2.1 Apparaat
Personele uitgaven
Eigen personeel
Van de beschikbare ruimte wordt € 1,0 mln. overgeheveld naar artikel 1 voor de wisselkoersproblematiek Kustwacht.
Het overige deel betreft een technische herschikking van € 0,8 mln. en de verhoging voor het CAO-deel.
2.2. Duurzame economische ontwikkeling
Inkomensoverdracht
Pensioenen
Van de beschikbare ruimte wordt € 0,7 mln. overgeheveld naar het BES-fonds voor de wisselkoersproblematiek.
Bijdragen aan medeoverheden
Sociaal-economische initiatieven BES
Dit betreft een bijdrage vanuit Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties aan de Vrije Uitkering BES ter bevordering van de economische ontwikkeling op Saba en St. Eustatius (€ 0,4 mln.).
In de periode 2015-2017 is jaarlijks € 1 mln. beschikbaar voor de borging van Kinderrechten in Caribisch Nederland (amendement van Laar & Segers). Door de overboeking naar Samenwerkingsprogramma’s worden de in 2015 voorziene uitgaven op het juiste instrument verantwoord.
Van de beschikbare ruimte wordt € 0,5 mln. overgeheveld naar het BES-fonds voor de wisselkoersproblematiek.
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Samenwerkingsprogramma’s
In de periode 2015-2017 is jaarlijks € 1 mln. beschikbaar voor de borging van Kinderrechten in Caribisch Nederland (amendement van Laar & Segers). Door de overboeking vanuit Sociaal-economische initiatieven BES worden de in 2015 voorziene uitgaven op het juiste instrument verantwoord.
Een bedrag van € 1,5 mln. is bestemd voor de afronding van de bouw van de Rioolwaterzuiveringsinstallatie op Bonaire. Dit is inclusief een bijdrage van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM).
Van de beschikbare ruimte wordt € 1,0 mln. overgeheveld naar artikel 1 voor de wisselkoersproblematiek Kustwacht.
Van de beschikbare ruimte wordt € 2,3 mln. overgeheveld naar het BES-fonds voor de wisselkoersproblematiek.
2.3 Het niet-beleidsartikel
Artikel 3 Nominaal en onvoorzien