Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34085 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties 2014 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Document­datum 28-11-2014
Publicatie­datum 02-05-2018
Kenmerk 34085-IV, nr. 2
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

Memorie van toelichting (Tweede suppletoire begroting)

Inhoudsopgave

A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

B. Begrotingstoelichting

 

  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

2.2 De beleidsartikelen

2.3 Het niet-beleidsartikel

A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

R.H.A. Plasterk

B. Begrotingstoelichting

  • 1. 
    Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2014.

De stand van de tweede suppletoire begroting wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2014.

Dit begrotingshoofdstuk valt onder het regime voor «kleine begrotingen» en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen onder artikel 2.

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties opgenomen, zowel beleidsmatige als technische. Bij de tabel is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij de mutaties boven € 1 miljoen.

De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 oktober 2014.

  • 2. 
    Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Lopende inschrijving

De landen Curaçao en Sint Maarten hebben in het kader van de Rijkswet financieel toezicht de mogelijkheid om, indien het College financieel toezicht (Cft) een positief advies geeft, via een lopende inschrijving leningen aan te gaan voor investeringen. Een voorwaarde hierbij is dat Nederland zelf inschrijft. Voor Curaçao is een leenaanvraag van Naf 250,0 mln. (€ 104,5 mln.) voor de bouw van het nieuwe ziekenhuis ingewilligd. Voor Sint Maarten zijn een drietal leenverzoeken ingediend van totaal Naf 145,4 mln. (€ 60,5 mln.) voor investeringen 2011/2012 (Naf 45,4 mln.), voor investeringen 2014 (Naf 60,0 mln.) en voor de afkoop van het regeringsgebouw (Naf 40,0 mln.). Op 2 juni 2014 is de inschrijving geëffectueerd. De kosten en uiteindelijke ontvangsten vallen onder de verantwoordelijkheid van begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 1 Waarborgfunctie

Artikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners

2.2. Duurzame economische ontwikkeling

Bijdragen aan medeoverheden

Sociaaleconomische initiatieven BES

Om de middelen voor sociaaleconomische initiatieven in Caribisch Nederland in de begroting inzichtelijk te maken heeft er een technische overboeking plaatsgevonden vanuit het budget van de samenwerkingsprogramma’s.

Bijdragen aan (inter) nationale organisaties

Samenwerkingsprogramma’s

Om de middelen voor sociaaleconomische initiatieven in Caribisch Nederland in de begroting inzichtelijk te maken heeft er een technische overboeking plaatsgevonden vanuit het budget van de samenwerkingsprogramma’s.

2.4 Schuldsanering

Leningen

Lopende inschrijving

De landen Curaçao en Sint Maarten hebben in het kader van de Rijkswet financieel toezicht de mogelijkheid om, indien het College financieel toezicht (Cft) een positief advies geeft, via een lopende inschrijving leningen aan te gaan voor investeringen. Een voorwaarde hierbij is dat Nederland zelf inschrijft. Voor Curaçao is een leenaanvraag van Naf 250,0 mln. (€ 104,5 mln.) voor de bouw van het nieuwe ziekenhuis ingewilligd. Voor Sint Maarten zijn een drietal leenverzoeken ingediend van totaal Naf 145,4 mln. (€ 60,5 mln.) voor investeringen 2011/2012 (Naf 45,4 mln.), voor investeringen 2014 (Naf 60,0 mln.) en voor de afkoop van het regeringsgebouw (Naf 40,0 mln.). Op 2 juni 2014 is de inschrijving geëffectueerd. De kosten en uiteindelijke ontvangsten vallen onder de verantwoordelijkheid van begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties.

Ontvangsten

De geraamde renteontvangsten zijn hoger vanwege de leningen die Nederland heeft verstrekt aan Curaçao en Sint Maarten op 2 juni 2014 via de lopende inschrijving. In december 2014 wordt de eerste rentebetaling verwacht. De leningen betalen halfjaarlijks couponrente.

De overige meerontvangsten zijn het gevolg van onder meer de liquidatie van het Sint Maarten Bridging Fund (storting van de Ontwikkelingsbank van de Nederlandse Antillen (OBNA)) en de meevallende aflossing en rente op leningen aan Aruba.

2.3 Het niet-beleidsartikel

Artikel 3 Nominaal en onvoorzien


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.