Brief regering; Informatie over de laatste ontwikkelingen inzake het Duitse voornemen een vignet in te voeren voor personenvoertuigen - Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Deze brief is onder nr. 496 toegevoegd aan dossier 21501-33 - Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie; Brief regering; Informatie over de laatste ontwikkelingen inzake het Duitse voornemen een vignet in te voeren voor personenvoertuigen
Document­datum 01-09-2014
Publicatie­datum 01-09-2014
Nummer KST2150133496
Kenmerk 21501-33, nr. 496
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 496 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 augustus 2014

Met deze brief informeer ik u zoals toegezegd over de laatste ontwikkelingen inzake het Duitse voornemen een vignet in te voeren voor personenvoertuigen.

De Duitse Bondsminister voor verkeer, Dobrindt, heeft op 7 juli 2014 de uitgangspunten van de zogenaamde PKW-Maut gepresenteerd. Minister Dobrindt heeft vervolgens op 15 juli tijdens een gesprek in Den Haag zijn plannen nader toegelicht. Hierbij informeer ik u over de uitkomsten van het gesprek.

Uitkomsten gesprek met Bondsminister voor verkeer, dhr. Dobrindt

Minister Dobrindt heeft in het gesprek op 15 juli jl. zijn plan uiteengezet om een vignet voor personenvoertuigen, de zogenaamde PKW-Maut (Infrastrukturabgabe), in te voeren. Voor de uitgangspunten van de PKW-Maut verwijs ik u naar de bijlage bij deze brief. Verder heeft Minister Dobrindt mij zijn voornemens inzake uitbreiding van de LKW-Maut (kilometerheffing voor vrachtwagens boven de 12 ton) toegelicht.

Ik heb opnieuw de Nederlandse bezwaren tegen de Duitse tolplannen kenbaar gemaakt aan Minister Dobrindt. Ik heb daarbij nadrukkelijk gewezen op de bijzonder negatieve effecten van de heffing voor Nederlandse automobilisten, met name voor mensen die in de grensregio wonen. Met dit vignet wordt een nieuwe belemmering gecreëerd voor het verkeer tussen beide landen en ik vind dit zeer ongewenst.

Ik heb dan ook gepleit voor aanpassing van het plan, waarbij meer rekening wordt gehouden met de Nederlandse belangen. Hoewel ik het recht van Duitsland tot het ontwikkelen van nationaal beleid respecteer, blijf ik tegen dit plan en dat heb ik Minister Dobrindt ook uitdrukkelijk kenbaar gemaakt.

Minister Dobrindt gaf aan de Nederlandse argumenten te begrijpen. Hij gaf ook aan met de Europese Commissie de verdere uitwerking van het voorstel te gaan bespreken. Ik heb met Minister Dobrindt afgesproken dat wij ook met elkaar in gesprek blijven over het Duitse plan.

Verdere stappen

In eerste instantie is het nu aan de Europese Commissie om de nadere uitwerking van het Duitse plan te volgen en te beoordelen. Het onderwerp heeft reeds de aandacht van de Europese Commissie. Ik zal aan Eurocommissaris Kallas vragen na te gaan of deze maatregel en de uitwerking ervan verenigbaar is met EU recht.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Bijlage 1

Uitgangspunten Duits vignet voor personenvervoer

(«PKW-Maut/ Infrastrukturabgabe»)

    • • 
      De PKW-Maut gaat in op 1 januari 2016
    • • 
      De PKW-Maut geldt voor zowel binnenlandse als buitenlandse voertuigen tot 3,5 ton (personenvoertuig). Voor Duitse voertuigen geldt verplicht een jaarvignet.
    • • 
      Voertuigen die nu reeds onder de Kfz-Steuer (mrb) een voordeel kennen, zoals (deels) elektrische voertuigen krijgen een evenredig voordeel bij de PKW-Maut.
    • • 
      Bepalend voor de prijs van de PKW-Maut is de milieuvriendelijkheid van het voertuig, cilinderinhoud en jaar van registratie, - zoals nu de Kfz-Steuer (mrb) wordt berekend.
    • • 
      Voor buitenlandse voertuigen kan een vignet op internet worden aangeschaft, voor 10 dagen of twee maanden of een jaar. Een jaarvignet voor een vaste prijs kan ook bij benzinepompen worden gekocht.
    • • 
      De vignetten zijn verkrijgbaar via internet, waarmee de toegankelijkheid verzekerd is. Jaarvignetten die bij tankstations verkrijgbaar zijn, zijn duurder i.v.m. de hogere operationele kosten.
    • • 
      Van de jaarlijks verwachte € 4,7 mld. aan inkomsten moet € 3,8 mld. van Duitse voertuigen komen en € 860 mln. van buitenlandse voertuigen.
    • • 
      Voor conformiteit met EU recht wordt gewezen op:
    • ○ Het antwoord van Kallas op de vraag van EP lid Cramer 28.10.2013 (vignet voor iedereen, maar gelijktijdige vermindering van nationale belasting is niet discriminerend).
    • ○ De Eurovignetrichtlijn (voor vrachtverkeer) waarin staat dat bij invoering van een Maut of gebruikersheffing, een redelijke compensatie mag plaatsvinden. Zo heeft Engeland een vignet voor vrachtverkeer ingevoerd en gelijktijdig de motorrijtuigenbelasting verlaagd.
    • ○ In het Witboek Transport staat het uitgangspunt «de gebruiker/vervuiler betaalt» uitdrukkelijk genoemd.

Ter introductie van de PKW-Maut (Infrastrukturabgabe) heeft het Duitse federale Ministerie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur een informatiedocument gepubliceerd.

http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/VerkehrUndMobilitaet/Strasse /pkw-maut-infrastrukturabgabe-infopapier.pdf?__blob=publicationFile


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.