Brief regering; Stand van zaken assistentieverlening op station Raalte en verkorting aanmeldtijd - Evaluatie Wet voorzieningen gehandicapten - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 126 toegevoegd aan dossier 25847 - Evaluatie Wet voorzieningen gehandicapten.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Evaluatie Wet voorzieningen gehandicapten; Brief regering; Stand van zaken assistentieverlening op station Raalte en verkorting aanmeldtijd |
---|---|
Documentdatum | 03-07-2014 |
Publicatiedatum | 03-07-2014 |
Nummer | KST25847126 |
Kenmerk | 25847, nr. 126 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2013–2014
25 847
Evaluatie Wet voorzieningen gehandicapten
Nr. 126
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 juni 2014
In haar brief van 11 juni 2014 verzoekt de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu mij om een stand van zaken met betrekking tot assistentieverlening op station Raalte, de herijking van de lijst met stations en de verkorting van de aanmeldtijd voor assistentie bij het betreden van de trein. Hiermee voldoe ik graag aan uw verzoek.
Herijking van stations met assistentieverlening
Zoals ik u in mijn brief in reactie op de petitie «Help de rolstoelgebruikers de trein in»1 al meldde, is NS bezig met een herijking van stations waarop assistentieverlening plaatsvindt. In de afgelopen maanden is door NS de zogenaamde Leidraad Assistentieverlening ontwikkeld. Deze leidraad beschrijft op welke wijze NS eens in de 5 jaar de lijst van stations met assistentieverlening zal herijken. Doel van de leidraad is om ervoor te zorgen dat er een evenwichtige spreiding over het land blijft bestaan van stations waar assistentie wordt aangeboden zodat zoveel mogelijk klanten met een functiebeperking gebruik kunnen maken van deze service. Middels het hanteren van verschillende criteria, zoals toegankelijkheid van het station, de landelijke dekking, is het een knooppunt, etcetera, geeft de Leidraad Assistentieverlening aan welke stations in aanmerking komen voor assistentieverlening. De Leidraad Assistentieverlening, inclusief de opgestelde criteria, zijn in nauw overleg met het Ministerie van IenM en de belangenorganisatie Ieder(in) bepaald. De Leidraad is inmiddels door NS toegepast.
Assistentie op station Raalte
Uit de toepassing van de leidraad volgt dat het aantal stations zal worden uitgebreid. Het staat al vast dat station Raalte aan de lijst zal worden toegevoegd. De assistentie op de nieuwe stations zal per 1 januari 2015
Kamerstuk 25 847, nr. 125
ingaan. Omdat de assistentie op Raalte en de andere nieuwe stations dus verzekerd is per 1 januari 2015, zal geen pilot meer worden uitgevoerd. NS gaat de assistentie op stations de komende jaren monitoren. Het gaat dan met name om het aantal aanvragen voor assistentie. Voor 2020 zullen geen stations van de lijst worden afgevoerd.
Verkorting van de aanmeldingstijd
In mijn voortgangsrapportage toegankelijkheid spoor 20132 meldde ik u reeds dat de aanmeldtijd voor assistentieverlening per 1 januari 2015 verkort zal worden van 3 uur naar 1 uur. NS is gestart met het voorbereiden van de invoering hiervan. Alles wijst erop dat dit gaat lukken. Nader klantonderzoek onder de doelgroep vindt op dit moment plaats om zo goed mogelijk op de klantwensen op het gebied van aanmelden te kunnen inspelen. Daarnaast worden noodzakelijke aanpassingen op het gebied van automatisering van aan- en doormelden van een aanvraag tot assistentieverlening voorbereid. Vanaf eind juni wordt de uitvoering van de kortere aanmeldtijd eerst beproefd en vervolgens ingeregeld. Naar de verkorting van de aanmeldtijd tot een kwartier voor aanvang van de reis op 7 grote stations vindt momenteel kwantitatief onderzoek onder de doelgroep plaats, waarin onder meer wordt gekeken naar de behoefte aan deze service en de voorwaarden waaronder dit zou kunnen. Hierbij zijn IenM en de belangenorganisatie Ieder(in) betrokken. De uitkomsten hiervan en de consequenties voor de uitvoering zullen het komende najaar duidelijk worden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld
Kamerstuk 29 984, nr. 472