Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33940 A - Wijziging begroting Infrastructuurfonds 2014 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 28-05-2014
Publicatie­datum 02-06-2014
Nummer KST33940A2
Kenmerk 33940 A, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2013–2014

33 940 A

Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer                                                                                              2
  • 2. 
    De producten                                                                                         3

2.1         Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties             3

2.2         De productartikelen                                                                              6

2.3         Verdiepingsbijlage                                                                              27

1. Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014 opgenomen. Hierbij wordt inzicht verstrekt in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.

Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het Ministerie van Financiën.

Onder 2.2 «De productartikelen» wordt inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.

Verder zijn projecttabellen met de realisatieprojecten alsmede de Verkenningen en Planuitwerkingsprogramma’s opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze (meerjarige) MIRT- tabellen zijn voorzien van toelichtingen indien sprake is van een wijziging in het taakstellend projectbudget (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) en/of als wijzigingen optreden in de oplevering van het project.

Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rapport van de Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor (Kamerstukken II, 2011/12, 32 707, nr. 9, blz. 22) is de normering gehanteerd waarbij geldt dat begrotingsbedragen boven de € 50 miljoen met een afwijking van meer dan € 5 miljoen ook worden toegelicht.

Het bovenstaande heeft er toe geleid dat aan de hand van onderstaande norm is bepaald of een verschil wordt toegelicht:

Begrotingsbedrag                                                                  Verschil

< € 4,5 miljoen                                                                       > 50%

€ 4,5 – € 22,5 miljoen                                                            > € 2,5 miljoen

> € 22,5 miljoen                                                                     > 10%

> € 50 miljoen                                                                        > € 5 miljoen

Het bovenstaande houdt in dat (hoofd)producten, waarbij het verschil kleiner is dan de aangegeven norm niet worden toegelicht. Een uitzondering hierop wordt gemaakt voor beleidsmatige relevante mutaties; deze worden ongeacht bovenstaande normering wel toegelicht.

Onder 2.3 de Verdiepingsbijlage wordt inzicht geboden in de meerjarige doorwerking van de in dit wetsvoorstel opgenomen begrotingsmutaties per artikelonderdeel tot en met het jaar 2028. In die bijlage is in de laatste kolom een nummering opgenomen die verwijst naar de toelichtingen bij het overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties (zie paragraaf 2.1).

2. De producten

Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Voorjaarsnota 2014 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.

De mutaties zijn hieronder in tabelvorm weergegeven en toegelicht.

De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.

2.1 Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties

Suppletoire mutaties 2014 (Voorjaarsnota) (in € mln.)

Art.

Uitgaven

Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting 2014 Stand vastgestelde begroting 2014

– suppletoire mutaties Voorjaarsnota 2014

  • 1. 
    Nadelig saldo 2013 Verwerking nadelig saldo op de artikelen
  • 2. 
    Taakstelling collectieve sector
  • 3. 
    Overboekingen van/naar andere departementen
  • 4. 
    Overboekingen met HXII
  • 5. 
    Desaldering Hoofdwegennet
  • 6. 
    Desaldering Spoorwegen
  • 7. 
    Desaldering Hoofdvaarwegennet
  • 8. 
    Desaldering Megaprojecten Verkeer en Vervoer
  • 9. 
    Interne verschuivingen binnen de artikelen
  • 10. 
    Overboekingen over de artikelen
  • 11. 
    Kasschuif 2014–2016/2017
  • 12. 
    Minbedrag 2013
 
 

6.594,6

6.594,6

 

6.594,6

6.594,6

18.10

 
  • 12,3

alle

26,6

38,9

alle

  • 14,1
  • 14,1

13/14/15/19

  • 4,6
  • 4,6

12/13/18/19

  • 171,4
  • 171,4

12

27,3

27,3

13

45,2

45,2

15

9,1

9,1

17

4,2

4,2

12/13/15

0,0

0,0

13/17

0,0

0,0

12/13/15/19

  • 250,0
  • 250,0

12/15

0,0

0,0

Stand 1e suppletoire begroting 2014

6.266,9

6.266,9

Toelichting

1. Nadelig saldo 2013

De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2013 een nadelig saldo van ca. € 12,3 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Het nadelig saldo wordt in 2014 als verlaging van de ontvangsten geboekt op de operationele doelstelling 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen). In dit wetsvoorstel is naast deze ontvangstenverlaging ook het volledige nadelig saldo op de juiste uitgaven- en ontvangstenartikelen (producten) verwerkt. Het betreft hier alleen de begrotingtechnische verwerking van het saldo over 2013.

2. Taakstelling collectieve sector

In de ministerraad van 30 augustus 2013 is besloten de aangehouden rijksbrede korting van € 0,7 mlrd op de collectieve sector, definitief als taakstelling te verwerken.

Het aandeel van IenM in deze korting bedraagt in totaal € 18,3 miljoen per jaar vanaf 2014. In de begroting 2014 is deze taakstelling geparkeerd op de begroting van Hoofdstuk XII op begrotingsartikel 99 (Nominaal en onvoorzien). Het aandeel van het Infrastructuurfonds in deze taakstelling bedraagt ca. € 14,1 miljoen per jaar.

3. Overboekingen van/naar andere departementen

Deze post bestaat uit een overboeking van € 4 miljoen van het Ministerie van Economische Zaken voor GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway, artikel 13), een overboeking uit artikel 14 naar de begroting van Hoofdstuk XII voor de storting in het BTW Compensatiefonds voor de A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop (€ 0,9 miljoen) en een overboeking uit artikel 15 als bijdrage van IenM aan het Ministerie van Defensie in de financiering van de noodsleephulp en betonningstaken door de kustwacht.

4. Overboekingen met HXII

De overboekingen tussen het Infrastructuurfonds en de begroting van

Hoofdstuk XII betreffen:

– uit artikel 12: bijdrage aan de BDU Beter Benutten (€ 127 miljoen), bijdrage aan de BDU voor project Amsterdam Zuidas 2014 (€ 13 miljoen), de BDU N23 voor de financiering van de aansluitingen van de N23 op de A7 ter hoogte van Hoorn (totaal € 35 miljoen), voor uitgaven ITS PBB (ca. € 1,5 miljoen) en BOA-protocol ITS (BeleidsOn-dersteuning en Advies) (ca. € 0,9 miljoen);

– uit artikel 13: het Actieplan groei op het spoor ter dekking van de nog lopende verplichtingen op de begroting van Hoofdstuk XII en P+R maatregelen (€ 4,2 miljoen), Beter Benutten/Decentraal spoor (€ 2,7 miljoen), bijdrage aan Amsterdam Zuidas (€ 4,4 miljoen) en middelen voor de ERTMS pilot ter dekking van uit 2013 overlopende en in 2014 aan te gane nieuwe verplichtingen (€ 2,1 miljoen);

– uit artikel 13: een tijdelijke overboeking van programmabudget spoor naar apparaat voor de uitvoering van de Lange Termijn Agenda Spoor in de periode tot en met 2019, met een even grote, tegengestelde boeking in de MIRT-periode daarna. Per saldo wordt hiermee intertemporeel gemuteerd, maar blijft de omvang van zowel apparaat- als programmabudget over de hele MIRT-periode ongewijzigd.

– uit artikel 18: voor decentralisatie van het Expertise Centrum FA budget, een herschikking van budgetten met betrekking tot de instroom van trainees en een overboeking van een fte tussen RWS en DGB (ca. € 1,1 miljoen). Deze gelden worden via het bijdrageartikel 19 «Bijdragen andere begrotingen Rijk» naar de begroting van Hoofdstuk XII overgeboekt.

5. Desaldering Hoofdwegennet

Deze uitgaven-/ontvangstenmutatie betreft de bijdragen van derden in diverse projecten. De belangrijkste mutaties betreffen de N18 Varsseveld – Enschede en een aanpassing van het kasritme (2014–2016) van bijdragen voor de ViA15.

6. Desaldering Spoorwegen

Deze desaldering bestaat uit:

– de vaststelling van de subsidie over 2012. Deze vaststelling leidt tot een terugbetaling van ProRail aan IenM die bij de subsidieverlening

2014 weer wordt opgevraagd. – de overheveling van het restant reisinformatie. In een eerder stadium is het budget tot en met 2022 overgeboekt. De beschikking aan de NS

is afgegeven en daarom wordt nu de gehele reeks overgeheveld conform afspraak – de afrekening van een aantal aanlegprojecten.

7. Desaldering Hoofdvaarwegennet

Het betreft hier de bijdragen van derden voor diverse projecten, met name voor de Baltic ace (€ 11 miljoen) en verder ondermeer van de gemeente Tilburg voor de afstandbediening van de brug dr. Deelenlaan over het Wilhelminakanaal, bijdragen van de gemeente Den Bosch aan de Graafse Baan, TEN-subsidie ten behoeve van de Maritiem Single Window en een bijdrage van Vlaanderen aan walradarsystemen.

8. Desaldering Megaprojecten Verkeer en Vervoer

De desaldering betreft met name verrekeningen met RWS van BTW en opbrengsten van de verkoop van gronden, die eerder zijn aangekocht ten behoeve van de aanleg van de HSL-Zuid.

9. Interne verschuivingen binnen de artikelen

– Binnen artikel 12 wordt in totaal € 514,1 miljoen (waarvan € 39 miljoen in 2014) overgeheveld van het realisatieonderdeel naar het art. 12.04 GIV/PPS voor het project Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A1/A6).

– De in 2013 voorgenomen schuldreductie van Prorail van € 31,8 miljoen is bij slotwet 2013 uitgesteld. Binnen artikel 13 wordt deze € 31,8 miljoen voor de schuldreductie Prorail teruggeboekt uit artikelonderdeel 13.02 naar artikelonderdeel 13.07.

– Binnen artikel 15 wordt € 9 miljoen structureel vanaf 2014 overgeboekt vanuit artikelonderdeel 15.02 «Beheer, onderhoud en vervanging» naar artikel 15.06 «Netwerkgebonden kosten HVWN» als gevolg van de overdracht van het beheer van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl per 1 januari 2014 aan het Rijk.

10. Overboekingen over de artikelen

Het Nederlandse spoor en de treinen worden conform de voorkeursbeslissing voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Tot en met 2028 is € 2,57 miljard beschikbaar voor de inbouw en het onderhoud van dit beveiligingssysteem. Het project «ERTMS landelijke invoer» is door de Tweede Kamer aangewezen als een groot project. Hierbij heeft de Tweede Kamer het verzoek gedaan om de verantwoording van dit grote aanlegproject te laten plaatsvinden op artikel 17 van het Infrastructuurfonds. Om deze reden worden de budgetten door middel van dit wetsvoorstel overgeboekt van artikel 13 naar artikel 17.

Overige begrotingsmutaties

11.– Kasschuif via generale beeld 2014–2016/2017

– Kasschuif met DF 2016–2018/2019

Investeringen in aanleg, beheer en onderhoud zijn gebaat bij continuïteit en een kasbeeld met beperkte schommelingen. In de Infrastructuurfondsbegroting was er in 2016 echter sprake van een forse terugloop van de totale beschikbare middelen ten opzichte van het jaar 2014. Bij het realiseren van meerjarige infrastructuurprojecten is dit een moeilijk te beheersen situatie. Het is niet zonder meer mogelijk om projecten gedurende 2014 in uitvoering te nemen indien de daarvoor beschikbare kasmiddelen in het uitvoeringsjaar 2016 zeer schaars zijn.

Het verloop van de budgetten vergde daarom een oplossing om het programma zo veel mogelijk volgens planning in uitvoering te blijven nemen. Deze oplossing heb ik – samen met de Minister van Financiën – gevonden in twee kasschuiven op het Infrastructuurfonds ten gunste van het jaar 2016. Eén via het generale beeld (€ 250 miljoen uit 2014 naar 2016 en 2017) en één via het Deltafonds (€ 150 miljoen uit 2018 en 2019 naar 2016). Met deze laatste schuif heb ik tevens een bijdrage geleverd aan een evenwichtiger kasbeeld op het Deltafonds. Op dit fonds was juist in 2016 sprake van een budgettaire piek en een terugloop in 2018 en 2019.

12. Oplossing minbedrag 2013 ten gevolge van het niet-uitkeren van de prijsbijstelling tranche 2013

Door het inhouden van de prijsbijstelling tranche 2013 is een kasritmeprobleem ontstaan, dat in de begroting 2014 zichtbaar is gemaakt via de minregels op de investeringsruimte per modaliteit. Het minbedrag uit 2013 (in totaal € 50 miljoen) loopt via het saldo over naar 2014 (zie toelichting 1). Dit zou het minbedrag in 2014 vergroten. Om dit te voorkomen wordt het overlopende minbedrag gesaldeerd vanuit verkenning en planuitwerking. In het jaar 2027 komt deze € 50 miljoen vanuit de investeringsruimte weer terug naar verkenning en planuit-werking. Consequentie is dat de overprogrammering zo toe neemt in het jaar 2014 (in totaal met € 50 miljoen). De omvang van de investeringsruimte van de modaliteiten over de looptijd van het fonds wijzigt niet.

2.2 De productartikelen

Artikel 12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Voorjaarsnota 2014 (Bedragen in EUR 1.000)

12 Hoofdwegennet

Stand Mutaties      Mutaties 1e           Stand 1e

ontwerp via NvW en       suppletoire       suppletoire begroting amende-          begroting          begroting ment

Mutatie         Mutatie         Mutatie

2015              2016              2017

 

12.01 Verkeersmanagement

19.189

12.02 Beheer, onderhoud en

 

vervanging

624.755

12.02.01 Beheer en onderhoud

438.734

12.02.02 Servicepakket B&O

0

12.02.04 Vervanging

186.021

12.03 Aanleg

1.201.347

12.03.01 Realisatie

857.327

12.03.02 Verkenningen en

 

planuitwerkingen

344.020

12.04 GIV/PPS

590.390

12.06 Netwerkgebonden kosten

 

HWN

407.135

12.06.01 Apparaatskosten RWS

354.920

12.06.02 Overige netwerkge-

 

bonden kosten

52.215

12.07 Investeringsruimte

- 42.732

19.189

0 137

52.215 42.595

Mutatie 2018

 
 

(1)

(2)

(3)

(4=(1)t/ m(3))

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

4.279.533

0

  • 994.125

3.285.408

152.518

864.582

2.026.763

  • 311.529

Uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

2.800.084

88%

0

  • 315.514

2.484.570

93%

62.584

150.008

73.554

  • 50.144

0

3.431

628.186

0

0

0

0

0

0

438.734

       

0

0

0

       

0

3.431

189.452

       

0

- 348.964

852.383

25.467

91.472

- 111.912

- 172.508

0

45.914

903.241

84.328

10.118

- 171.802

- 122.633

0

  • 394.878
  • 50.858
  • 58.861

81.354

59.890

  • 49.875

0

30.727

621.117

38.104

59.381

186.311

123.209

0

- 845

406.290

- 987

- 845

- 845

- 845

0

- 845

354.075

- 987

- 845

- 845

- 845

12.09 Ontvangsten

133.839

11.553

145.392

67.657

76.920

4.767

5.210

0

0

0

Operationele doelstelling 12.03 Aanleg Hoofdproduct 12.03.01 Realisatie

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprogramma Hoofdwegennet (12.03.01)

Kasbudget 2014

Projectbudget

Oplevering huidig vorig huidig vorig huidig vorig

Toelichting

Projecten Nationaal

Dynamisch verkeersmanagement

Kleine projecten / Afronding projecten

Programma 130 km

Programma aansluitingen

Quick Wins Wegen

ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding)

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

A10 Amsterdam praktijkproef FES

A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere

A9 Badhoevedorp

A2 Holendrecht – Oudenrijn

A28 Utrecht – Amersfoort

Projecten Zuidvleugel

A4 Burgerveen – Leiden A4 Delft – Schiedam

Projecten Zuidwestelijke Delta

N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) N61 Hoek-Schoondijke

Projecten Brabant

A4 Dinteloord – Bergen op Zoom N2 Meerenakkerweg (A2 zone)

Projecten Limburg

A2 Maasbracht – Geleen, 1e fase

A2 Passage Maastricht

A2/A76 Maatregelenpakket Limburg

A67 Aanpak toerit Someren

Projecten Oost-Nederland

A12 Ede – Grijsoord

A50 Ewijk – Valburg N35 Combiplan Nijverdal

Projecten Noord-Nederland

N31 Leeuwarden (De Haak) N33 Assen – Zuidbroek

Overige maatregelen

Meer kwaliteit leefomgeving Meer veilig 2 Meer veilig 3 Verzorgingsplaatsen Afrondingen

15 39 39 10 1 87

10 138 66 12 37

32 177

1 23

46

8

7 42

53

6

4 14 55

61 0

1 0 0 5 1

9

28

10

7

0

55

10 171 43 10 28

55 180

1 25

56 4

4

91

53

6

4 20

52

0

1 0 0 5

 

159

159

-

-

157

157

nvt

nvt

57

57

   

99

99

nvt

nvt

36

36

-

-

1.620

1.581

2016

2016

50

48

2015

2015

1.638

2.152

2024

2024

336

336

2017

2017

1.219

1.219

2012

2012

224

224

2013

2013

586

586

2014

2014

661

661

2015

2015

10

10

   

117

118

2014

2014

274

275

2015

2015

11

11

2014

2014

   

2011/

2011/

170

170

2013

2013

623

623

2016

2016

   

2010/

2010/

110

110

2015

2015

6

6

2016-

 

118

 

2018

 

276

276

2015

2015

316

316

2014

2014

193

193

2014

2014

0

0

   

107

107

   

27

27

   

40

40

   

25

25

   

a a a a a a, b

 

Totaal uitvoeringsprogramma

Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt king

planuitwer-

962

135

928

79

9.265

9.622

f

Programma Realisatie (IF 12.03.01)

 

1.097

1.007

9.265

9.622

 

Budget Realisatie (IF 12.03.01)

 

897

857

9.265

9.622

 

Overprogrammering (–)

 
  • 200
  • 150
     
  • a. 
    De mutaties in het kasbudget 2014 van deze projecten betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit

a

a

a

e

het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

  • b. 
    Naast de toevoeging van het voordelig saldo aan het kasbudget 2014, is aan het programmabudget ZSM 1 en 2 budget toegevoegd in verband met de faseovergang van A2 Oudenrijn – Everdingen.
  • c. 
    Uit het budget ten behoeve van de uitvoering van dit project wordt circa € 514 miljoen overgeboekt naar de DBFM operationele doelstelling 12.04 (GIV/PPS). Dit betreft overigens de doorwerking van de in de Najaarsnota 2013 opgenomen mutatie.
  • d. 
    Dit project is in verband met een fasewijziging overgeboekt uit verkenningen en planuitwerking (12.03.02).
  • e. 
    Naar aanleiding van de motie van de leden Elias en Kuiken (Kamerstukken II, 2012–2013, 33 400 A, nr. 55) is € 5 miljoen van dit budget gereserveerd voor maatregelen op de N35 Wijthmen – Nijverdal.
  • f. 
    Voor diverse projecten uit de planuitwerkingsfase op onderdeel 12.03.02 moeten al realisatieuitgaven worden verricht (bijvoorbeeld grondaankopen). Deze uitgaven komen door middel van een partieel uitvoeringsbesluit ten laste van dit onderdeel 12.03.01.

Hoofdproduct 12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Planuitwerkingsprogr. Hoofdwegennet (12.03.02)

Projectomschrijving

Projectbudget

Openstelling Toelichting huidig vorig huidig vorig

Verplicht

Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten

Projecten Nationaal

Beter Benutten

Geluidsaneringprogramma – weg

Lucht – weg (NSL hoofdwegennet)

Externe Planuitwerkings Kosten Hoofdwegennet

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere, deeltraject A9

Amstelveen (deel 4) en A6 Almere (deel 5)

A10 Zuidas

A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel

N23 Alkmaar – Zwolle

A12/A27 Ring Utrecht

Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht

A27/A1 Utrecht.N. – knp. Eemnes – asl.Bunschoten

A28/A1 Knooppunt Hoevelaken

A27 Houten – Hooipolder

Stedelijke Bereikbaarheid Almere

A1 Bunschoten – Knooppunt Hoevelaken

A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein

Projecten Zuidvleugel

A13/A16 Rotterdam (excl. tolopbrengsten)

Projecten Oost-Nederland

A1 Apeldoorn Zuid – Beekbergen

A12 Ede – Grijsoord

A12/A15 Ressen – Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15)

N18 Varsseveld – Enschede

N35 Zwolle – Wijthmen

Projecten Noord-Nederland

A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2

283

551

329

 

286

465

nvt

nvt

a

255

255

nvt

nvt

 

235

235

nvt

nvt

 

240

243

nvt

Deel 4:

2024–2026

Deel 5:

nvt

Deel 4:

2024–2026

Deel 5:

 

1.039

1.039

2020-2022

2020-2022

 

627

640

2028

2028

a

332

332

2028

2028

 

1

36

2015

2015

a

1.120

1.120

2024-2026

2024-2026

 

163

163

2026-2028

2026-2028

 

260

261

2018

2018

 

699

699

2022-2024

2022-2024

 

721

721

2023-2025

2023-2025

 

25

25

nvt

nvt

 

24

-

2016

-

b

25

-

2015

-

b

710

710

2021

2021

 

36

36

2016-2018

2016-2018

 

-

110

-

2016-2018

c

542

529

2019

2019

d

333

316

2017

2017

d

47

48

2016-2018

2016-2018

 

551

2019-2021

2019-2021

Gebonden Projecten Nationaal

Beter Benutten

Reservering meerkosten tunnelveiligheid

Reservering tolopgave DBFM-aanbestedingen NWO, A13/A16 en A12/A15

Reservering tegenvallende tolopbrengsten A12/A15

Reserveringen voor LCC

Projecten Zuidvleugel

A4 Haaglanden (passage en poorten & inprikkers)

 

50

50

nvt

nvt

0

0

nvt

nvt

301

301

nvt

nvt

60

60

nvt

nvt

223

223

nvt

nvt

440

440

Planuitwerkingsprogr. Hoofdwegennet (12.03.02)

Projectbudget

Openstelling Toelichting

Projectomschrijving huidig vorig huidig vorig

A4-A44 Rijnlandroute

Projecten Brabant

A58 Eindhoven – Tilburg A58 Sint Annabosch – Galder N65 Vught – Haaren

Projecten Limburg

555

555

 

317

317

116

116

45

45

254

254

40

40

A2 ’t Vonderen – Kerensheide

Projecten Oost-Nederland

N35 Nijverdal – Wierden

Bestemd

Projecten in voorbereiding

Projecten Nationaal

Reservering consequenties areaaluitbreiding op beheer en onderhoud Studiebudget Verkenningen

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

A7/A8/A9/A10 Noordkant Amsterdam

Projecten Zuidvleugel

Blankenburgverbinding (NWO) A20 Nieuwerkerk – Gouwe

Projecten Oost-Nederland

A1 Apeldoorn – Azelo

Overige projecten in voorbereiding

Gesignaleerde Risico’s

2.613

2.617

Totaal programma planuitwerking en verkenning

13.002         13.223

Begroting IF 12.03.02

13.002         13.223

  • a. 
    De neerwaartse bijstelling van het projectbudget Beter Benutten is het gevolg van de overboeking naar de begroting van Hoofdstuk XII voor een bedrag van € 129 miljoen in verband met de bijdrage aan de BDU voor Beter Benutten en uitgaven in het kader van Intelligente Transportsystemen (ITS).

Uit het budget van A10 Zuidas wordt verder € 13 miljoen overgeboekt naar de begroting van hoofdstuk XII voor de Rijksbijdrage aan het project Amsterdam Zuidas. Tenslotte wordt voor de N23 Alkmaar – Zwolle een overboeking naar de begroting van Hoofdstuk XII opgenomen in verband met de Rijksbijdrage aan de BDU voor de financiering van de aansluitingen van de N23 op de A7 ter hoogte van Hoorn.

  • b. 
    Deze projecten waren opgenomen in de categorie bestemd. Voor deze projecten zijn inmiddels nadere afspraken gemaakt en een taakstellend budget vastgesteld. Hiermee zijn deze projecten overgegaan naar de categorie verplicht.
  • c. 
    Het project A12 Ede – Grijsoord is overgegaan van de planuitwer-kingsfase naar de realisatiefase en daarom niet langer in deze tabel opgenomen.
  • d. 
    Bij de projecten A12/A15 Ressen – Oudbroeken (correctie naar prijspeil) en N18 Varsseveld – Enschede (bestuurlijke afspraken) is sprake van hogere bijdragen van derden (respectievelijk circa € 13 en 17 miljoen).

Operationele doelstelling 12.04 GIV/PPS

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprogramma

Geintegreerde contractvormen (12.04)

Kasbudget 2014

Projectbudget

Oplevering Toelichting huidig vorig huidig vorig huidig vorig

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

Aflossing tunnels

58

53

1.225           1.225

 

Realisatieprogramma

12.04)

Kasbudget 2014

Projectbudget

 

Oplevering

Toelichting

Geintegreerde contractvormen (

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

A10 Tweede Coentunnel

         

2013-

2013-

 
   

93

105

2.196

2.196

2014

2014

a

A1/A6/A9 Schiphol – Amterdam

- Almere

35

10

1.999

1.496

   

b

A12 Lunetten – Veenendaal

 

21

24

627

627

2013

2013

a

Projecten Zuidvleugel

               

A15 Maasvlakte – Vaanplein

 

363

347

2.031

2.031

2015

2015

a

Projecten Brabant

               

A59 Rosmalen – Geffen, PPS

 

3

1

288

288

2005

2005

a

Projecten Noord-Nederland

               

N31 Leeuwarden – Drachten

 

5

6

146

146

2007

2007

 

N33 Assen – Zuidbroek

 

43

45

336

336

     

Totaal

 

621

591

8.848

8.345

     
  • a. 
    De mutaties in het kasbudget 2014 van deze projecten betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.
  • b. 
    Vanuit artikel 12.03.01 Realisatie wordt naar aanleiding van de DBFM-conversie circa € 514 miljoen overgeboekt naar de DBFM operationele doelstelling 12.04 (GIV/PPS). Dit betreft overigens de doorwerking van de in de Najaarsnota 2013 opgenomen mutatie.

Ontvangsten

De desaldering die op dit artikel is aangebracht betreft de bijdragen van derden aan de diverse projecten, met name de N18 Varsseveld – Enschede en de ViA15.

Verplichtingen

De verplichtingenramingen bij vrijwel alle projecten op dit begrotingsartikel zijn bijgesteld. In de realisatiefase worden verschuivingen in de projectramingen naar 2014 en later aangebracht voornamelijk door bijstellingen van de uitvoeringsplanningen. Dit doet zich vooral voor op de projecten Groot Variabel Onderhoud (stalen kunstwerken en Vervanging en Renovatie) en EPK Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet. Een andere verlaging betreft het project Beter Benutten door een overboeking naar de begroting van Hoofdstuk XII door een bijdrage aan de BDU en een verschuiving in de ramingen ten behoeve van de vastlegging van de BDU beschikking.

De verplictingenramingen bij met name de projecten A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (fase 2), N18 Varsseveld – Enschede en A27/A1 Utrecht Noord – knooppunt Eemnes – Aansluiting Bunschoten worden verschuivingen naar 2015 (en later) aangebracht teneinde de verplichtingenramingen beter te laten aansluiten bij de actuele projectplanningen en de uitgavenramingen.

Artikel 13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Voorjaarsnota 2014 (Bedragen in EUR 1.000)

13 Spoorwegen

 

Stand

Mutaties

Mutaties 1e

Stand 1e

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

ontwerp

via NvW en

suppletoire

suppletoire

2015

2016

2017

2018

begroting

amendement

begroting

begroting

       
 

(1)

(2)

(3)

(4=(1)t/ m(3))

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

2.018.957

0

477.339

2.496.296

  • 351.206

104.899

  • 381.026
  • 223.765

Uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

2.397.939

100%

0

  • 7.267

2.390.672

100%

  • 44.800
  • 36.236
  • 229.539
  • 250.671

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

13.03 Aanleg

13.03.01 Real.progr.personen-vervoer

13.03.02 Real.progr.goederen-vervoer

13.03.04 Verk. en planuitw.per-sonenvervoer

13.03.05 Verk. en planuitw.goe-derenvervoer

13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS

13.07 Rente en aflossing

13.08 Investeringsruimte

 

1.264.028

0

29.967

1.293.995

- 34.400

- 5.758

- 125.088

- 122.132

980.114

0

- 49.343

930.771

- 42.200

- 30.478

- 104.451

- 128.539

810.223

0

- 19.622

790.601

1.548

- 18.704

- 23.593

- 29.419

89.525

0

  • 6.903

82.622

   

300

 

69.357

0

  • 20.124

49.233

  • 40.118
  • 10.048
  • 76.147
  • 97.499

11.009

0

  • 2.694

8.315

  • 3.630
  • 1.726
  • 5.011
  • 1.621

145.588

0

12.128

157.716

       

16.597

0

- 19

16.578

31.800

     

- 8.388

0

0

- 8.388

       

13.09 Ontvangsten

65.249

70.864

136.113

Operationele doelstelling 13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De mutaties op deze doelstelling worden verklaard door:

De technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Verder is een desaldering van ca. € 44 miljoen aangebracht in verband met de vaststelling van de subsidie over 2012. Deze vaststelling leidt tot een terugbetaling van ProRail aan IenM die bij de subsidieverlening 2014 weer wordt opgevraagd.

Er wordt ca. € 3 miljoen overgeboekt naar de begroting van Hoofdstuk XII ten behoeve van het Actieplan groei op het spoor.

Operationele doelstelling 13.03 Aanleg

Hoofdproduct 13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

 

Realisatieprogramma Personenvervoer (13.03.01)

Kasbudget

2014

Projectbudget

 

Oplevering

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Projecten nationaal

             

Benutten

             

ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht en ERTMS

       

2012/2013/

2012/2013/

 

expertisecentrum 1)

25

22

28

30

2014

2014

a

Geluidsanering Spoorwegen

5

4

626

626

divers

divers

 

Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen

             

(UPGE)

11

11

29

29

divers

divers

 

0

Realisatieprogramma Personenvervoer (13.03.01)

Kasbudget 2014

Projectbudget

Oplevering Toelichting

Projectomschrijving huidig vorig huidig vorig huidig vorig

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

PHS DSSU (inclusief voorinvestering) Vervanging Dieze brug Den Bosch

Stations en stationsaanpassingen

Kleine stations

Overige projecten/programma’s /lijndelen etc.

AKI-plan en veiligheidsknelpunten

Fietsparkeren bij stations

Nazorg gereedgekomen lijnen/halten

Ontsnippering

Programma Kleine Functiewijzigingen

Punctualiteits-/capaciteitsknelpunten

Reistijdverbetering

Toegankelijkheid stations

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

Amsterdam-Almere-Lelystad OV SAAL korte termijn

Stations en stationsaanpassingen

Amsterdam CS, Cuypershal

Amsterdam CS, Fietsenstalling

Overige projecten/lijndelen etc.

Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol) Vleuten – Geldermalsen 4/6 sporen (incl. RSS)

Stations en stationsaanpassingen

OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP)

Overige projecten/lijndelen etc.

Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven

Projecten Zuidvleugel

Stations en stationsaanpassingen

Den Haag CS (t.b.v. NSP) Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) Den Haag CS perronsporen 11 en 12

Overige projecten/lijndelen etc.

Rijswijk – Schiedam incl. spoorcorridor Delft

Projecten Brabant

Stations en stationsaanpassingen

Breda Centraal (t.b.v. NSP)

Projecten Oost Nederland

Utrecht-Arnhem-Zevenaar Arnhem Centraal (t.b.v. NSP) Sporen in Arnhem Traject Oost uitv. convenant DMB

Overige projecten/lijndelen etc.

Hanzelijn

Regionale lijnen Gelderland

Projecten Noord Nederland

Partiële spooruitbreiding Groningen-Leeuwarden Sporendriehoek Noord-Nederland

53

0

27 18 14

5 67 73

2 42

155

24

19

67

1

26

18

5

5

89

73

5

44

151

36

278 2

78

397

221

56

81

581

319

12

503

776

553

64

 

278

2012/2015

2012/2015

2

2014

2014

78

divers

divers

397

divers

divers

221

divers

divers

29

divers

divers

81

divers

divers

589

divers

divers

319

divers

divers

12

2013

2013

503

divers

divers

840

2016

542

56

2015/2017

2016/2017

2016

 
       

2014/2015/

2014/2015/

5

12

26

38

2016

2016

8

8

35

35

2013/2018

2013/2018

13

15

185

185

divers

divers

59

60

956

956

2005 e.v.

2005 e.v.

66

53

346

346

2016

2016

4

6

37

37

2013/2015

2013/2015

0

9

117

117

2014

2014

20

20

275

275

2013

2013

1

1

38

38

2018

2018

2015/2017

2016/2017

 

20

8

108

108

2011/2014

2011/2014

b

0

1

293

299

2011

2011

c

20

18

239

234

2020

2020

f

12

8

1.001

1.020

2012

2012

c

3

3

14

14

divers

divers

 

3

1

8

5

   

b

21

14

204

194

divers

divers

b

96

801

8.486

8.532

     

15

15

29

29

n.v.t.

n.v.t.

 

20

13

245

246

   

b

19

19

42

42

     
  • 1
  • 1
         

Totaal ProRail projecten Overige (niet ProRail) projecten

Afdekking risico’s spoorprogramma’s Intensivering Spoor in steden (I) Spoorzone Ede Afronding

Programma Realisatie (IF 13.03.01)

849

847

8.802

8.849

Budget Realisatie (IF 13.03.01)

791

811

8.802

8.849

Overprogrammering (–)

58

36

  • a. 
    Bij het project ERTMS pilot wordt een overboeking naar de begroting van HXII van ca. € 2,1 miljoen voorgesteld ter dekking van de verplichtingen in 2014.
  • b. 
    De mutaties in het kasbudget 2014 van deze projecten betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger

2

b

c

d

e

b

b

f

8

g

gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

  • c. 
    De projecten Sporen in Arnhem, Hanzelijn en Hengelo Gezondheids-park worden in 2014 afgesloten en de budgetten ten behoeve van de resterende werkzaamheden worden ondergebracht bij de post Nazorg. Totaal gaat het om ca. € 25 miljoen.
  • d. 
    Uit het budget bij dit project wordt in totaal bijna € 65 miljoen teruggeboekt naar verkenningen en planuitwerkingen (13.03.02 OV SAAL). De resterende ruimte binnen OV SAAL KT is toegevoegd aan de reservering ten behoeve van OV SAAL MLT en overgeboekt (naar 13.03.04).
  • e. 
    De bijstelling van het MIRT budget is het gevolg van de overheveling van budget naar PHS in verband met de integrale aanpak Amsterdam CS. Daarnaast is de middentunnel Westzijde versneld opgeleverd (2013 in plaats van 2014).
  • f. 
    De mutaties op deze MIRT budgetten worden verklaard door een overboeking vanuit PHS ten behoeve van de projecten Traject Oost (Convenant DMB) (in verband met de deelbeschikking sporen Driebergen – Zeist) en Rijswijk – Schiedam (in verband met een aanvullende beschikking en voorschot aan ProRail voor de Spoorzone Delft).
  • g. 
    Vanuit het programma Kleine functiewijzigingen wordt dekking geboden voor de geluidschermen Breda. Dit verklaart de bijgestelde MIRT raming voor dit project. Vanwege grondopbrengsten in 2013 is een deel van het budget naar 2014 doorgeschoven.

Hoofdproduct 13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprogramma Goederenvervoer (13.03.02)

Kasbudget 2014

Projectbudget

Oplevering

Toelichting

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

ProRail Projecten

             

Uitgaven mbt planuitwerking op IF 13.03.05

1

  • 4
  • 33
  • 33
     

Projecten nationaal

             

PAGE risico reductie

1

0

18

18

divers

divers

a

Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-

             

Genua

42

37

149

149

2013e.v.

2013e.v.

a

Aslasten Cluster III realisatie

0

0

1

1

     

Projecten Oost Nederland

             

Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente

             

(NaNov)

13

13

149

149

divers

divers

 

Projecten Zuidwestelijke delta

             

Geluidmaatregelen Zeeuwselijn

1

1

27

27

2014/2016

2014/2016

 

Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbin-

             

ding

43

53

210

210

2014 e.v.

2014 e.v.

a

Overige projecten

             

Nazorg gereedgekomen projecten

3

1

4

4

divers

divers

a

Totaal ProRail Projecten

104

101

525

525

Overige (niet ProRail) Projecten

Programma Realisatie (IF 13.03.02)

104

101

525

525

Budget Realisatie (IF 13.03.02)

83

89

525

525

Overprogrammering (-)

  • 21
  • 12
   
  • a. 
    De mutaties in het kasbudget 2014 van deze projecten betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Hoofdproduct 13.03.04 Verkenningen en planuitwerkingen personen-

vervoer

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Planuitwerkingsprogr. Personenvervoer (13.03.04)

Projectomschrijving

Budget

Openstelling

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

Toelichting

Verplicht

Planuitwerkingskosten op realisatieprogramma IF 13.03.01

Projecten Nationaal

Kleine projecten Personenvervoer Reservering opbouw compensatie NS

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

Adam Zuidas station (NSP) Adam Zuidas WTC/4-sp

Projecten Oost-Nederland

Quick scan decentraal spoor Gelderland

Traject Oost (Conv.DMB)

Lenteakkoordimpuls voor 4 spoorlijnen Oost-Nederland

 

5

5

nvt

nvt

 

152

152

nvt

nvt

 

237

235

2026

2026

 

112

119

2026

2026

a

18

18

2014–2018 gereed

2014–2018 gereed

 

25

25

2014-2017

2014-2017

 

29

29

div.

div.

 

90

92

div.

div.

a

43

43

2014-2018

2014-2018

 

1.320

1.334

div.

div.

b

12

12

nvt

nvt

 

200

200

div.

div.

 

Gebonden Projecten Nationaal

Grensoverschr. Spoorvervoer

Beter Benutten Decentraal Spoor (Decentraal Spoor, fase 2 (NMCA))

Grensoverschr. Spoorvervoer, fase 2

Progr.Hoogfreq.Spoor (PHS)

Reservering Businesscase NSP

Programma overwegen

Projecten Noordwest-Nederland

OV Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

472

638

2021

2021

Bestemd

Projecten in voorbereding Overige projecten in voorbereiding Gesignaleerde risico’s

174

2.174

Totaal planuitwerkingsprogramma

2.889

5.076

Begroting (IF 13.03.04)

2.889

5.076

  • a. 
    Uit het budget bij het project Zuidas is € 4,4 miljoen overgeboekt naar de begroting van hoofdstuk XII voor de financiering van het Zuidasdok (welke via de BDU wordt uitgekeerd). Bij Beter Benutten/ Decentraal spoor gaat het om € 2,7 miljoen.
  • b. 
    De mutatie op het budget wordt verklaard door enerzijds een overboeking naar hoofdproduct 13.03.01 Realisatie ten behoeve van de projecten Traject Oost (Convenant DMB) (in verband met de deelbeschikking sporen Driebergen – Zeist) en Rijswijk – Schiedam (in verband met een aanvullende beschikking voor de Spoorzone Delft) en anderzijds een overboeking vanuit het project Amsterdam CS, Cuyperhal in verband met de integrale aanpak van Amsterdam CS via PHS.
  • c. 
    Door een overboeking van in totaal € 225 miljoen naar ERTMS (punt 10 in het overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties) enerzijds en een toevoeging van bijna € 65 miljoen in verband met een terugboeking uit 13.03.01 OV SAAL, wordt het budget met ruim € 160 miljoen neerwaarts bijgesteld.
  • d. 
    Het Nederlandse spoor en de treinen worden conform de voorkeursbeslissing voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Tot en met 2028 is

€ 2,57 miljard beschikbaar voor de inbouw en het onderhoud van dit beveiligingssysteem. Het project «ERTMS landelijke invoer» is door de Tweede Kamer aangewezen als een groot project. Hierbij heeft de Tweede Kamer het verzoek gedaan om de verantwoording van dit

0

0

nvt nvt

c

d

grote aanlegproject te laten plaatsvinden op artikel 17 van het Infrastructuurfonds. Om deze reden worden de budgetten door middel van dit wetsvoorstel overgeboekt van artikel 13 naar artikel 17.

Hoofdproduct 13.03.05 Verkenningen en planuitwerkingen goederenvervoer

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Planuitwerkingsprogr. Goederenvervoer(13.03.05)

Projectomschrijving

Budget

Openstelling

Toelichting

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

Verplicht

Planuitwerkingskosten op realisatieprogramma IF 13.03.02

Gebonden Projecten Nationaal

Aslastencluster III

Europese ERTMS verbindingen

Projecten Zuidvleugel

Kleine project Goed Calandbrug

17

17

 

0

11

nvt

nvt

a

0

6

nvt

nvt

b

5

5

nvt

nvt

 

157

157

2019

2019

 

Bestemd

Projecten in voorbereiding Overige projecten in voorbereiding Gesignaleerde Risico’s

Totaal planuitwerkingsprogramma

Begroting (IF 13.03.05)

179

202

179

202

  • a. 
    Dit budget wordt overgeboekt naar de in de begroting van het fonds ingevoerde nieuwe operationele doelstelling ERTMS Landelijke invoer op artikel 17 ten behoeve van 2 planstudies.
  • b. 
    Het budget bij dit project wordt overgeboekt naar Sporendriehoek Noord-Nederland (voorheen: RSP: LMCA Noord Nederland, motie Koopmans) ten behoeve van de opheffing van de beperkingen op het traject Zwolle - Groningen.

13.09 Ontvangsten

De toename van de ontvangsten komt door de volgende oorzaken: mutaties in het kasbudget 2014 van ontvangsten van projecten. Dit betreft de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

de vaststelling van de subsidie over 2012. Deze vaststelling leidt tot een terugbetaling van ProRail aan IenM die bij de subsidieverlening 2014 weer wordt opgevraagd.

de overheveling van het restant reisinformatie. In een eerder stadium is het budget tot en met 2022 overgeboekt. De beschikking aan de NS is afgegeven en daarom wordt nu de gehele reeks overgeheveld conform afspraak. de afrekening van een aantal aanlegprojecten.

0

6

Verplichtingen

De hogere verplichtingenraming wordt met name veroorzaakt door mutaties op de projecten Toegankelijkheid stations, de Spooraansluiting 2e fase Maasvlakte achterlandverbinding, Sporendriehoek NoordNederland (voorheen: RSP: LMCA Noord Nederland, motie Koopmans) en het Geluidsaneringprogramma – spoor.

Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Voorjaarsnota 2014 (Bedragen in EUR 1.000)

14 Regionaal/lokale infra.

Stand Mutaties      Mutaties 1e           Stand 1e

ontwerp via NvW en       suppletoire       suppletoire begroting amende-          begroting          begroting ment

Mutatie 2015

Mutatie 2016

Mutatie 2017

14.01 Grote regionaal/lokale projecten                                                      81.566

14.01.02 Planuitw.progr.reg./lok                          0

14.01.03 Real.progr.reg./lok.                       83.360

14.01.04 Investeringsruimte                      – 1.794

14.02 Regionale Mob. Fondsen                  12.992

14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid                                          147.411

14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten                                                    131.204

14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen                                                        0

14.03.03 RSP – ZZL: REP                             16.207

 

0

28.472

110.038

- 282

- 845

- 845

0

- 1.232

- 1.232

- 282

- 845

- 845

0

27.394

110.754

     

0

2.310

516

     

0

5.418

18.410

     

71.715

19.750

108.143 16.678

75.696

150.954

108.143 32.885

Mutatie 2018

 
 

(1)

(2)

(3)

(4=(1)t/ m(3))

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

230.817

0

433.016

663.833

  • 59.055

40.851

  • 262.842
  • 287.165

Uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

241.969

100%

0

  • 37.825

204.144

79%

  • 282
  • 845
  • 845
  • 845

845 845

14.09 Ontvangsten

600

600

Operationele doelstelling 14.01 Grote regionaal/lokale projecten

Hoofdproduct 14.01.02 Planuitwerkingsprogramma regionale/lokale projecten

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

 

Planuitwerkingsprogr. Reg./lokale infrastructuur (14.01.02)

Projectomschrijving

Projectbudget huidig vorig

huidig

Openstelling vorig

Toelichting

Verplicht Projecten Brabant

Verkeersruit Eindhoven (Noordoostcorridor)

268 268

2019-2021

2019-2021

 

Gebonden

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

Ombouw Amstelveenlijn (reservering)

Bestemd

76 37

76 32

2020

2020

Projecten in voorbereiding

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

HOV Amstelveen

Projecten Zuidvleugel

BTW tramtunnel Den Haag Overige projecten in voorbereiding Gesignaleerde risico’s Afronding

Programma

381

376

0

0

0

0

0

0

0

0

Planuitwerkingsprogr. Reg./lokale infrastructuur (14.01.02)

Projectomschrijving

Projectbudget huidig

Openstelling

Toelichting vorig huidig vorig

Begroting (IF 14.01.02)

380

376

Overprogrammering (–)

Hoofdproduct 14.01.03 Realisatieprogramma regionaal/lokale projecten

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

 

Realisatieprogramma

Kasbudget 2014

Projectbudget

Openstelling

Toelichting

Reg.lok.infra (14.01.03)

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig

vorig

 

Projecten Zuidvleugel

             

Rotterdamsebaan

         

2020-

 
     

300

300

2020-2022

2022

 

A12/A20 Parallelstructuur Gouwe

         

2019-

 
 

12

13

112

113

2019-2021

2021

 

HOV netwerk Zuid-Holland Noord (voorheen

             

Rijn-Gouwelijn)

21

10

202

202

2018

2018

a

Randstadrail (incl. voorbereidingskosten

             

en aanlanding RR op Den Haag HSE)

         

2006-

 
 

2

6

890

890

2006-2016

2016

a

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

             

Utrecht Trams naar De Uithof

28

0

110

110

2018

2018

a

N201

5

10

178

178

2014

2014

a

Noord/Zuidlijn

43

48

1.182

1.182

2017

2017

a

Projecten Oost-Nederland

             

Nijmegen 2e stadsbrug

0

0

71

71

2013

2013

 

Afronding

             

Programma

111

87

3.045

3.046

     

Begroting (IF 14.01.03)

111

83

3.045

3.046

     

Overprogrammering (–)

0

  • 4
         
  • a. 
    De mutaties in het kasbudget 2014 van deze projecten betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Operationele doelstelling 14.02 Regionale Mobiliteitsfondsen

De mutaties op deze doelstelling betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisatie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare budget blijft ongewijzigd.

Operationele doelstelling 14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid

1

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

 

Projectoverzicht Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (14.03)

huidig

Kasbudget 2014 vorig

huidig

Projectbudget vorig

Toelichting

Projecten Noord-Nederland

14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten

14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds

14.03.03 Ruimtelijk economisch programma Afronding

151

  • 108

33

131

0

16

542 537 130

542 537 130

a a a a

Begroting (IF 14.03)

76

147

1.209

1.209

 

LMCA Spoor: spoordriehoek

9

9

194

194

 

Overprogrammering (–)

0

0

     
  • a. 
    De mutaties in het kasbudget 2014 van deze projecten betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Verplichtingen

De bijstelling van de verplichtingenraming wordt met name veroorzaakt doordat,

de provincie Zuid-Holland de subsidieaanvraag voor het HOV net Zuid-Holland noord in 2014 zal indienen en niet in 2013 zoals eerder gepland. Hiervoor heeft een verschuiving uit 2013 naar 2014 plaatsgevonden.

de meerjarige verplichtingenramingen voor de Verkeersruit Eindhoven (Noordoostcorridor) meer in lijn is gebracht met de verwachte subsidiebeschikking.

Ontvangsten

De mutaties in de Ontvangsten betreft de doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisatie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Voorjaarsnota 2014 (Bedragen in EUR 1.000)

 

15 Hoofdvaarwegennet

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e

suppletoire begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutatie 2015

Mutatie 2016

Mutatie 2017

Mutatie 2018

 

(1)

(2)

(3)

(4=(1)t/ m(3))

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

657.706

0

285.311

943.017

277.063

286.012

40.126

  • 24.873

15 Hoofdvaarwegennet

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e

suppletoire begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutatie 2015

Mutatie 2016

Mutatie 2017

Mutatie 2018

 

(1)

(2)

(3)

(4=(1)t/ m(3))

(5)

(6)

(7)

(8)

Uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

895.163

98%

0

  • 38.853

856.310

96%

  • 3.773

53.334

24.450

  • 1.550

15.01 Verkeersmanagement

13.819

0

0

13.819

       

15.02 Beheer, onderhoud en

               

vervanging

402.465

0

- 8.720

393.745

- 12.907

- 1.500

- 9.000

- 9.000

15.02.01 Beheer en onderhoud

187.111

0

- 35.253

151.858

- 12.907

  • 9.000

- 9.000

- 9.000

15.02.02 Servicepakket B&O

               

hoofdvaarwegen

0

0

0

0

       

15.02.04 Vervanging

215.354

0

26.533

241.887

 

7.500

   

15.03 Aanleg

251.537

0

- 38.710

212.827

697

46.398

25.014

- 986

15.03.01 Realisatie

234.117

0

50.342

284.459

4.465

- 475

0

0

15.03.02 Verkenningen en

               

planuitwerkingen

17.420

0

  • 89.052
  • 71.632
  • 3.768

46.873

25.014

  • 986

15.06 Netwerkgebonden kosten

               

HVWN

238.793

0

8.577

247.370

8.437

8.436

8.436

8.436

15.06.01 Apparaatskosten RWS

224.559

0

8.577

233.136

8.437

8.436

8.436

8.436

15.06.02 Overige netwerkge-

               

bonden kosten

14.234

0

0

14.234

       

15.07 Investeringsruimte

- 11.451

0

0

- 11.451

       

15.09 Ontvangsten

32.113

38.739

70.852

1.965

7.025

Operationele doelstelling 15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

Hoofdproduct 15.02.01 Beheer en onderhoud

De verschillen op deze doelstelling worden verklaard door:

De technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Verder wordt uit dit hoofdproduct in totaal ca. € 7,6 miljoen waarvan € 3,7 miljoen in 2014, naar het Ministerie van Defensie overgeboekt ten behoeve van de Kustwacht als bijdrage van IenM in de financiering van de noodsleephulp en betonningstaken.

Als laatste wordt vanaf 2014 structureel € 9 miljoen overgeboekt naar operationele doelstelling 15.06 «Netwerkgebonden kosten HVWN» in verband met de overdracht van het beheer van de hoofdvaarweg Lemmer - Delfzijl per 1 januari 2014 aan het Rijk.

Hoofdproduct 15.02.04 Vervanging

De verschillen op deze doelstelling worden verklaard door:

De technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisatie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het

0

kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Op dit hoofdproduct wordt een desaldering aangebracht van in totaal € 11,4 miljoen, waarvan € 3,9 miljoen in 2014. Deze desaldering bestaat uit een bijdrage van de gemeente Tilburg voor de afstandbediening van de brug dr. Deelenlaan over het Wilhelminakanaal en een bijdrage van de eigenaar van de Baltic Ace.

Operationele doelstelling 15.03 Aanleg

Hoofdproduct 15.03.01 Realisatie

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprogramma Hoofdvaarwegen (15.03.01)

Kasbudget 2014

Projectbudget

Openstelling huidig vorig          huidig vorig         huidig vorig

Toelichting

Projecten Nationaal

Quick Wins Binnenhavens

Dynamisch verkeersmanagement

Subsidieprogr. Zeehaveninnovatieproj. voor Duurzaamheid (ZIP) Walradarsystemen Beter Benutten

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

Amsterdam – Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg

De Zaan (Wilhelminasluis)

Walradar Noordzeekanaal

Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen

Projecten Zuidvleugel

Verbreding Maasgeul

Projecten Brabant

Wilhelminakanaal Tilburg Zuid-Willemsvaart; Maas-Veghel Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6

Projecten Limburg

Bouw 4e sluiskolk Ternaaien Maasroute, modernisering fase 2

Projecten Oost Nederland

Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis)

Projecten Noord-Nederland

Vaarweg Lemmer – Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse

Va

Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand

(Boontjes)

Overige projecten

Amendement ligplaatsen

Kleine projecten

Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkings-

7 44

2 4

8

8 3 2

21 93

59

14

35

 
     

2009-

2009-

5

82

81

2015

2015

15

99

89

2014

2014

1

5

5

2014

2014

3

23

24

divers

divers

7

12

12

   

5

14

14

2015

2015

3

13

13

2015

2015

1

26

26

2014

2014

 

17

17

2016

2016

 

2

2

-

-

21

79

79

2016

2016

95

450

452

2015

2015

 

54

54

-

-

 

10

10

2015

2015

67

648

648

2018

2018

10

38

53

53

2016

2016

 

282

282

2017

2017

4

4

2013

2013

6

6

divers

divers

63

63

nvt

nvt

projecten Afronding

8

5 1

   

Programma

312

277

1.942

1.934

Begroting (IF 15.03.01)

284

234

   

Overprogrammering (–)

  • 28
  • 43
   
  • a. 
    Het MIRT budget is aangepast voor de TEN-subsidie ten behoeve van de Maritiem Single Window en een bijdrage van Vlaanderen aan walradarsystemen.
  • b. 
    De mutaties in het kasbudget 2014 van deze projecten betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger

a

b

b

b

b

4

0

gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Hoofdproduct 15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Verkenningen en planuitwerkingen (15.03.02)

Projectomschrijving

Budget

Openstelling

Huidig

Vorig

Huidig

Vorig

Toelichting

Verplicht

Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

Zeetoegang IJmond Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis

Projecten Zuidwestelijke Delta

Grote zeesluis in het kanaal Gent-Terneuzen

Max. bijdrage aan Vlaanderen kanaalaanpassingen t.b.v. Zeesluis

Projecten Limburg

Maasroute, moderinisering fase 2, verbreding Julianakanaal

Projecten Noord-Nederland

Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee

10

21

 

594

594

2019

2019

216

216

2020

2020

174

174

nnb

nnb

155

155

nvt

nvt

32

32

2018

2018

102

102

2023

2023

42

42

2017

2017

6

6

2025-2027

2025-2027

65

65

2017

2017

36

36

2023

2023

3

3

2016

2016

29

29

2017

2017

10

10

2025-2027

2025-2027

157

157

2024-2026

2024-2026

36

36

2026-2028

2026-2028

28

28

2018-2020

2018-2020

131

130

2019-2021

2019-2021

27

27

2018-2020

2018-2020

72

72

2018-2020

2018-2020

Gebonden

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer Lichteren buitenhaven IJmuiden Vaarweg IJsselmeer-Meppel

Projecten Zuidvleugel

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek Capaciteitsuitbreiding overnachtingplaatsen Merwedes Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil

Projecten Zuidwestelijke Delta

Capaciteit Volkeraksluizen

Projecten Oost-Nederland

Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel Toekomstvisie Waal Verruiming Twentekanalen fase 2 Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde

Projecten Nationaal

Bijdrage aan agentschap tbv planuitwerkingen

63

67

Bestemd

Projecten in voorbereiding

Projecten Zuidwestelijke Delta

– Kreekraksluizen

– Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Rijn-Scheldeverbinding

Projecten Noord-Nederland

– Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Lemmer-Delfzijl

Projecten Oost-Nederland

– IJssel, fase 2

Overige projecten

– Beheer, Onderhoud en Vervanging nieuwe aanleg (LCC)

Gesignaleerde risico’s

Afrondingsverschillen

343

343

 

2026-2028

2026-2028

2015

2015

2025-2027

2025-2027

2028

2028

Programma

2.310

2.302

Begroting (IF 15.03.02)

2.310

2.303

Verplichtingen

De projecten die voor het grootste deel verantwoordelijk zijn voor de aanpassing van de verplichtingenraming zijn te vinden op de operationele doelstelling Beheer, onderhoud en vervanging en betreffen de projecten Impuls Groot Onderhoud en Vervanging en Renovatie.

nvt nvt

nvt nvt

Voor een kleiner deel betreft de aanpassing het project Realisatie Maasroute fase 2 op het hoofdproduct Realisatie Hoofdvaarwegennet. Deze mutaties zijn het directe gevolg van een schuif uit 2013 naar 2014 waarna de ramingen weer aansluiten bij de kasramingen.

Ontvangsten

Op dit artikel wordt een desaldering (hogere ontvangsten/uitgaven) aangebracht die bestaat uit bijdragen van derden voor diverse projecten, met name voor de Baltic Ace (in totaal € 11 miljoen) en verder ondermeer van de gemeente Tilburg voor de afstandbediening van de brug dr. Deelenlaan over het Wilhelminakanaal, bijdragen van de gemeente Den Bosch aan de Graafse Baan, TEN-subsidie ten behoeve van de Maritiem Single Window en een bijdrage van Vlaanderen aan walradarsystemen.

Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Voorjaarsnota 2014 (Bedragen in EUR 1.000)

 

17 Megaprojecten Vervoer

Verkeer en

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e

suppletoire begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutatie 2015

Mutatie 2016

Mutatie 2017

Mutatie 2018

   

(1)

(2)

(3)

(4=(1)t/ m(3))

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

 

0

0

52.815

52.815

53.499

408.662

214.652

192.973

Uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

24.368

100%

0

66.539

90.907

100%

40.455

30.765

221.162

242.153

17.01 Westerscheldetunnel

17.02 Betuweroute

17.03 Hoge snelheidslijn

17.03.01 Realisatie HSL-zuid

17.06 Project Mainportontwik-keling R’dam

17.07 ERTMS Landelijke invoer

17.07.02 Verk. en planuitw-.progr. ERTMS Landelijke invoer

0

6.114

159

159

18.095

0

0

102

3.501

13.327

13.327

24.609

25.000 25.000

102

9.615

13.486

13.486

42.704

25.000 25.000

455 455

40.000 40.000

765 765

30.000 30.000

221.162 221.162

242.153 242.153

17.09 Ontvangsten

3.000

3.000

455

765

Operationele doelstelling 17.01 Westerscheldetunnel

Operationele doelstelling 17.02 Betuweroute

De mutaties op deze doelstellingen betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisatie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Operationele doelstelling 17.03 Hoge snelheidslijn

De verschillen in deze doelstelling worden verklaard door:

De technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger

0

0

0

0

gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Aan het budget van dit project wordt uit een desaldering in totaal € 5,5 miljoen toegevoegd (waarvan ca. € 4,2 miljoen in 2014). Dit in verband met verrekeningen met RWS van BTW en opbrengsten uit grondverko-pen, die eerder zijn aangekocht ten behoeve van de aanleg van de HSL-Zuid.

Operationele doelstelling 17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Project Mainportontwikkeling Rotterdam (17.06)

Kasbudget 2014

Projectbudget

Oplevering huidig vorig huidig vorig huidig vorig

Toelichting

Project Mainportontwikkeling Rotterdam

Uitvoeringsorganisatie

750 ha

Groene verbinding

Bestaand Rotterdams Gebied (BRG)

Landaanwinning

Voorfinanciering FES monitoringsprogramma

Voorfinanciering FES natuurcompensatie

Landaanwinning

BTW Buitencontour

Onvoorzien

Afrondingsverschillen

34

12

 

24

24

pm

pm

30

30

pm

pm

31

31

2011

2011

   

2021

2021

2

2

2007

2007

113

113

pm

pm

742

742

2013

2013

138

138

2013

2013

72

72

pm

pm

  • 1
  • 1
   

Programma

43

18

1.151

1.151

Begroting (IF 17.06)

43

18

  • a. 
    De mutaties in het kasbudget 2014 van deze projecten betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisa-tie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Operationele doelstelling 17.07 ERTMS Landelijke invoer

Het project «ERTMS landelijke invoer» is door de Tweede Kamer aangewezen als een groot project. Hierbij heeft de Kamer het verzoek gedaan om de verantwoording van dit grote aanlegproject te laten plaatsvinden op artikel 17 van het Infrastructuurfonds. Om deze reden worden de structurele budgetten door middel van dit wetsvoorstel overgeboekt vanuit artikel 13 naar de ingevoegde nieuwe operationele doelstelling 17.07 onder dit artikel.

Ontvangsten

Op dit artikel wordt een desaldering met de uitgaven (hogere ontvangsten/uitgaven) aangebracht van in totaal € 5,5 miljoen (waarvan ca. € 4,2 miljoen in 2014). Dit betreft met name verrekeningen met RWS van BTW en opbrengsten van grondverkopen, die eerder zijn aangekocht ten behoeve van de aanleg van de HSL-Zuid.

2

a

7

5

a

a

Verplichtingen

De aanpassing van de raming voor de betalingsverplichtingen betreft enerzijds het Project Mainport Rotterdam, waarvan de in 2013 geraamde verplichtingen in tegenstelling tot de verwachting niet in dat jaar zijn vastgelegd en anderzijds de betalingsverplichtingen van het project ERTMS Landelijke invoer.

Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Voorjaarsnota 2014 (Bedragen in EUR 1.000)

18 Overige uitgaven en Stand Mutaties      Mutaties 1e           Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie ontvangsten ontwerp via NvW en       suppletoire       suppletoire 2015 2016 2017 2018

begroting amende-          begroting          begroting ment

 
 

(1)

(2)

(3)

(4=(1)t/ m(3))

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

228.916

0

  • 93.627

135.289

4.267

3.262

325

7

Uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

235.032

100%

0

5.340

240.372

88%

1.853

2.384

  • 491
  • 216

18.01 Saldo van de afgesloten

               

rekeningen

0

0

0

0

       

18.02 Beter Benutten

0

0

0

0

- 128

- 277

- 277

 

18.03 Intermodaal vervoer

5.965

0

1.519

7.484

- 8

     

18.04 Gebiedsgerichte aanpak

               

(UPR)

0

0

2.027

2.027

       

18.05 Railinfrabeheer

0

0

1

1

       

18.06 Externe veiligheid

2.526

0

909

3.435

- 5

- 4

- 4

 

18.07 Mobiliteitsonafhankelijke

               

kennis en expert.

42

0

264

306

0

0

0

0

18.07.01 Natl.basisinfo.voorzie-

               

ning en ov.uitgaven

42

0

126

168

       

18.07.02 Subsidies algemeen

0

0

138

138

       

18.08 Netwerkoverstijgende

               

kosten

226.499

0

620

227.119

1.994

2.665

- 210

- 216

18.08.01 Apparaatskosten RWS

203.945

0

538

204.483

1.994

2.665

- 210

- 216

18.08.02 Overige netwerkover-

               

stijgende kosten

22.554

0

82

22.636

       

18.11 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

0

0

0

18.11.01 Programmaruimte

0

0

0

0

       

18.11.02 Beleidsruimte

0

0

0

0

       

18.12 Nader toe te wijzen BenO

               

en Vervanging

0

0

0

0

0

0

0

0

18.12.01 Beheer en onderhoud

0

0

0

0

       

18.12.02 Vervanging

0

0

0

0

       

18.13 Tol gefinancierde

               

uitgaven

0

0

0

0

       

18.09 Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

18.09.01 Ontvangsten

0

0

0

0

       

18.09.02 Tolopgave

0

0

0

0

       

18.10 Saldo van de afgesloten

               

rekeningen

0

0

- 12.263

- 12.263

       

18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen

Zoals in het algemeen deel van deze memorie van toelichting reeds is aangegeven, bedraagt het nadelig saldo van het fonds over het jaar 2013 bijna € 12,3 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en inkomsten en wordt in 2014 geheel ten laste gebracht van de operationele doelstelling 18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen.

Bij alle uitgaven- en ontvangstenartikelen zijn in dit wetsvoorstel mutaties opgenomen, die voortvloeien uit de verdeling van het nadelig saldo van de afgesloten rekeningen naar de juiste artikelen en producten.

Operationele doelstelling 18.03 Intermodaal vervoer

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

 

Projectoverzicht Intermodaal Vervoer (18.03)

Kasbudget 2014

Projectbudget

Oplevering

Toelichting

 

huidig

vorig

huidig

vorig

huidig vorig

 

Multi- en modaalvervoer

Container Transferium Alblasserdam RSC Maasvlakte

4 4

4

2

5 8

5 8

2014 2014

a

Programma

8

6

13

13

   

Begroting (IF 18.03)

8

6

       

Overprogrammering (–)

0

0

       
  • a. 
    De mutaties in het kasbudget 2014 van dit project betreft de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisatie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise

De mutaties op deze doelstelling betreffen de technische doorwerking van mutaties uit de 2e suppletoire (Najaarsnota), dan wel 3e suppletoire (Slotwet) begroting 2013. In deze begrotingsstukken (33 805-A, nr. 2, respectievelijk 33 930-A, nr. 4) zijn deze mutaties toegelicht. Het betreft in alle gevallen lager of hoger gerealiseerde uitgaven in 2013: in het geval van een lagere kasrealisatie in 2013, schuift het onbenutte kasbudget door naar 2014; in het geval van een hogere kasrealisatie, wordt deze gecompenseerd uit het kasbudget 2014. Het totaal beschikbare projectbudget blijft per project ongewijzigd.

Verplichtingen

De negatieve bijstelling van de verplichtingraming betreft de afboeking van de betalingsverplichting op de overige netwerkoverstijgende kosten van de vordering van RWS op IenM.

Artikel 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Voorjaarsnota 2014 (Bedragen in EUR 1.000)

 

19 Bijdragen andere begro-

Stand

Mutaties

Mutaties 1e

Stand 1e

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

tingen Rijk

   

ontwerp begroting

via NvW en amendement

suppletoire begroting

suppletoire begroting

2015

2016

2017

2018

     

(1)

(2)

(3)

(4=(1)t/ m(3))

(5)

(6)

(7)

(8)

Ontvangsten

   

6.363.354

0

  • 440.073

5.923.281

  • 14.040

268.538

83.522

  • 66.484

19.09 Ten laste

van

begroting

6.363.354

0

- 440.073

5.923.281

- 14.040

268.538

83.522

- 66.484

IenM

                   

Operationele doelstelling 19.09 Ten laste van de begroting van IenM

De bijstelling van de inkomstenraming bestaat uit de Taakstelling collectieve sector en de overboekingen van/naar andere departementen en Hoofdstuk XII, die in het onder 2.1 opgenomen Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties onder ad 2, 3 en 4 zijn opgenomen en toegelicht.

 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.