Brief regering; Nadere informatie over de budgettaire consequenties van een door 50PLUS voorgestelde compensatie voor de gevolgen van de Wet ULB - Evaluatie Wet uniformering loonbegrip

Deze brief is onder nr. 3 toegevoegd aan dossier 33682 - Evaluatie Wet uniformering loonbegrip.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Evaluatie Wet uniformering loonbegrip; Brief regering; Nadere informatie over de budgettaire consequenties van een door de leden van de fractie van 50PLUS voorgestelde compensatie voor de gevolgen van de Wet ULB
Document­datum 01-10-2013
Publicatie­datum 01-10-2013
Nummer KST336823
Kenmerk 33682, nr. 3
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

33682            Evaluatie Wet uniformering loonbegrip

Nr. 3              Brief van de staatssecretaris van Financiën

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 23 september 2013

Bij de regeling van werkzaamheden van 18 september 2013 (Handelingen II 2013/14, nr. 2) is besloten het VAO Evaluatie Wet ULB geen doorgang te laten vinden en het kabinet te verzoeken om een brief met nadere informatie, betreffende de budgettaire consequenties van een door de leden van de fractie van 50PLUS voorgestelde compensatie voor de gevolgen van de Wet ULB. Met deze brief kom ik tegemoet aan dit verzoek van uw Kamer.

De leden van de fractie van 50PLUS hebben mij recent gevraagd - in het kader van een door deze leden in te dienen motie - informatie te verschaffen over de budgettaire consequenties van een compensatie voor de gevolgen van de Wet ULB voor DGA’s, IB-ondernemers/ZZP’ers, vroeggepensioneerden en gepensioneerden. Die informatie heb ik dinsdag 17 september 2013 verschaft. Daarin heb ik aangegeven dat het compenseren van DGA’s op zodanige wijze dat zij in het kader van de invoering van de Wet ULB er niet meer dan 1.5% op achteruit gaan, een budgettaire last van € 3,5 mrd zou betekenen. Afzonderlijke compensatie voor voor IB-ondernemers/ZZP’ers betekent een budgettaire last van € 217 mln, voor alleen vroeggepensioneerden een budgettaire last van €234 mln. en voor alleen ouderen een budgettaire last van € 215 mln. Deze afzonderlijke compensaties kunnen achterwege blijven indien over de gehele breedte (dus inclusief DGA) wordt gecompenseerd. Het maximale budgettaire beslag is dus € 3,5 mrd.

Bij de behandeling van de Wet ULB en ook bij diverse overleggen dit jaar over de gevolgen van de Wet ULB is aangegeven dat de DGA’s een groep belastingplichtigen is die binnen de Wet ULB niet het voordeel ondervindt van het vervallen van de belaste vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (verder: IAB Zvw), maar wel het nadeel heeft van het terugnemen van dat voordeel, dat voor andere werknemers zou ontstaan, via het aanvullend pakket. DGA’s zijn voor dat nadeel niet gecompenseerd omdat de DGA’s reeds eerder (in 2008) het voordeel hebben gehad van het vervallen van de belaste vergoeding voor de IAB Zvw. Voorts is het zo dat uit de Evaluatie Wet ULB is gebleken dat de daadwerkelijke koopkrachteffecten in lijn liggen met de bij de behandeling van de Wet ULB door uw Kamer aanvaarde koopkrachteffecten. Om die reden is er in dit stadium geen aanleiding om te compenseren.

Voor het door de leden van fractie van 50PLUS compenseren van DGA’s is het enige effectieve instrument het verlagen van het tarief van de tweede en derde schijf met 3 %-punt. Andere instrumenten zijn niet effectief. Het verlagen van de tarieven betekent wel dat ook alle andere belastingplichtigen die een verzamelinkomen hebben dat wordt belast met het tarief van tweede en/of derde schijf, voordeel hebben van deze maatregel. Hierdoor is er dus een grote weglek naar die belastingplichtigen, waardoor de maatregel een hoog budgettair effect heeft van - zoals gezegd - € 3,5 mrd.

Met deze maatregelen zullen veel burgers er fors op vooruitgaan. Ook burgers die niet tot de door de 50PLUS-fractie genoemde groepen behoren. Hierdoor zal de Wet ULB niet meer budgettair neutraal uitwerken.

Het verzoek is gedaan om de kosten en de opbrengsten van de Wet ULB in kaart te brengen. De Wet ULB is, zoals zichtbaar in de hieronder opgenomen tabel, budgettair neutraal vormgegeven.

Tabel budgettaire effecten uniformering loonbegrip (€ mld.)

Lasten1 Uitgaven

EMU-relevant2

0,2

  • 1. 
    Afschaffen belasting IAB                                                          –/– 7,7
  • 2. 
    Grondslagverbreding/verlaging tarief – 0,8%/ verlaging                0,3 tarief ZVW voor AOW – 2,1%)
  • 3. 
    Compensatiepakket lasten (incl. brutering)                                    7,3
  • 4. 
    Verlaging AOW tegemoetkoming                                                             –/– 0,2
  • 5. 
    Totaal kaderrelevant                                                                       0,0 0,0

–/– 7,7 0,1

7,3 0,2 0,0

1  –/– = lastenverlichting voor burgers/bedrijven.

2  –/– = een negatieve belasting van het EMU-saldo.

Verder wordt gevraagd naar de bandbreedte van -1,5% en +1,5%. Die bandbreedtes zijn opgenomen in de hierna opgenomen tabel.

Tabel: spreiding inkomenseffecten uniformering loonbegrip

 
 

Minder dan -3%

-3 tot -1½ %

-1½ tot -½%

-½ tot ½%

½% tot 1½%

1½ tot 3%

Meer dan 3%

Omvang groep

Minimum

0%

1%

9%

64%

16%

9%

1%

7%

Minimum-modaal

1%

2%

22%

48%

18%

8%

1%

32%

1x-1,5x modaal

1%

5%

9%

24%

19%

40%

2%

22%

1,5x-2x modaal

4%

8%

8%

21%

49%

10%

0%

16%

2x-3x modaal

5%

10%

15%

31%

21%

18%

0%

15%

>3x modaal

7%

13%

20%

47%

12%

1%

0%

8%

Totaal (cijfers 2013)

2%

6%

15%

37%

23%

17%

1%

100%

Totaal (cijfers 2012)

3%

8%

22%

33%

24%

10%

1%

100%

Totaal (cijfers 2009)

1%

5%

18%

42%

28%

6%

0%

100%

Bron: SZW

De staatssecretaris van Financiën, F.H.H. Weekers


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.