Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33480 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Milieu 2012 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 04-12-2012
Publicatie­datum 04-12-2012
Nummer KST33480XII2
Kenmerk 33480 XII, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2012–2013

33 480 XII

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.

Leeswijzer

 

2.

Het beleid

2

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

2

2.2

De beleidsartikelen

6

2.3

De niet-beleidsartikelen

19

  • 1. 
    LEESWIJZER

Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2012.

Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.

Tenslotte wordt onder 2.2 en 2.3 voor (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.

Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2013 (Vermoedelijke Uitkomsten 2012), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 en 2.3 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.

Deze mutaties zijn toegelicht in de ontwerpbegroting 2013 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.

  • 2. 
    HET BELEID 2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

Suppletore mutaties 2012 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)

Art.nr.

Uitgaven

Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting 2012

Amendement van de leden Slob en Wiegman-van Meppelen Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 XII, nr. 106.

Stand vastgestelde begroting 2012 Stand Voorjaarsnota 2012

10 805,9

0,0

10 805,9 10 680,8

57,3

0,0

57,3 72,4

 

– mutaties Miljoenennota 2013 (uitkomst

     

2012)

 

168,7

3,9

– mutaties Najaarsnota 2012:

     
  • 1. 
    Partners voor Water

01

  • 3,6
 
  • 2. 
    Basisregistraties

02

  • 6,8
 
  • 3. 
    Overboekingen Gemeente- en
     

Provincie fonds

     

NSP projecten

02

  • 55,6
 
  • 4. 
    Diverse mutaties art.02

02

  • 3,0
 
  • 5. 
    Diverse lagere uitgaven art.03

03

  • 12,4
 
  • 6. 
    GIS en vliegveld Twente

05

  • 21,0
 

2

 
   

Art.nr.

Uitgaven

Ontvangsten

7.

Euro 6 en VI regeling en NSL

06

  • 12,8
 

8.

HGIS

06

  • 51,3
 

9.

Diverse hogere uitgaven art.08

08

4,4

 

10.

Diverse lagere uitgaven art.08

08

  • 18,1
 

11.

Zonnepanelen

08

20,0

 
 

Overboeking Provincie fonds

08

  • 20,0
 

12.

RUD’s

Overboekingen Gemeente- en

08

25,0

 
 

Provincie fonds

08

  • 25,0
 

13.

Diverse mutaties art.97

97

33,6

 

14.

Prijsbijstelling BDU

97

38,8

 

15.

Rioolaansluiting

99

  • 10,0
 

16.

Prijsbijstelling

99

  • 166,8
 
 

Diversen artikelen

div.

2,5

0,4

Stand 2e suppletore begroting 2012

 

10 567,4

76,7

Toelichting

  • 1. 
    Partners voor Water (01.01.02) In 2012 is een overschot ontstaan op de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) gefinancierde programma Partners voor Water. Dit kasoverschot is naar HGIS teruggeboekt. In 2013 zal het bedrag weer bij HGIS worden opgevraagd.
  • 2. 
    Basisregistratie (02.02.05) Het overschot wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de bestuurlijke besluitvorming met betrekking tot de basisregistratie grootschalige topografie achter loopt op de planning. De introductiekosten schuiven door naar volgende jaren.
  • 3. 
    Overboekingen Gemeente-en Provincie fonds en NSP projecten (02.03.04)

De verlaging betreft hoofdzakelijk overboekingen naar het Gemeente-en Provincie fonds alsmede een kas overschot bij de projecten Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) en Nieuwe Sleutel Projecten (NSP).

Het overschot bij BIRK en NSP wordt veroorzaakt door een beperkte liquiditeitsbehoefte vanuit de provincies.

  • 4. 
    Diverse mutaties artikel 02 (02.04.04) Het betreft hoofdzakelijk overboekingen naar Gemeente- en Provinciefonds met betrekking tot toegezegde bijdragen voor urgente problematiek Moerdijk, bodemsanering Hembrugterrein in Zaandam en het programma actief bodembeheer in de Kempen.

Daarnaast wordt in het kader van het op peil krijgen van de basisvoorzieningen in Caraïbisch Nederland budget vrijgemaakt (binnen Hoofdstuk XII) om rioolaansluitingen op de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie te realiseren, en -vooruitlopend op een structurele oplossing per 2014- de verwachte exploitatie tekorten in 2012 en 2013 af te dekken.

  • 5. 
    Diverse lagere uitgaven artikel 03

De verlaging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt:

– Door de lagere kosten die gemoeid zijn met de verkeersveiligheid-campagnes die door de Dienst Publiek en Communicatie (ministerie van Algemene Zaken) worden uitgevoerd. Daarnaast zijn er minder campagnes uitgevoerd dan verwacht. In totaal gaat het om een bedrag van € 3,8 mln.

– Doordat de kosten voor de verkeersborden voor het programma 130 km/uur geen € 5 mln. bedragen, zoals eerder aan de Kamer gemeld, maar uitkomen op € 7 mln. Dit heeft te maken met tegenvallende aanbesteding en extra kosten vanwege de aanpas- sing van rotatiepanelen bij spits- en plusstroken. Deze uitgaven wordt begroot en verantwoord op het Infrastructuurfonds.

– Doordat de verlenging van de MKB-voucheregeling van het budget Beter Benutten ad € 1 mln. wordt overgeboekt naar het artikel Openbaar vervoer en spoor. Het betreft hier een mutatie in het kader van een juiste artikelbelasting.

– Door een overschot op budget van Beter Benutten in 2012 van 0,9 mln. euro.

Dit bedrag wordt weer teruggeboekt naar de voedingsbron, het

Infrastructuurfonds, waar de middelen oorspronkelijk van zijn afgeboekt.

  • 6. 
    GIS en vliegveld Twente (05.01) Het overschot wordt veroorzaakt hoofdzakelijk veroorzaakt bij: – GIS

Teneinde het project Geluidsisolatie Schiphol (GIS-3) in lijn te brengen met de meest actuele raming van het kasritme wordt ruim € 17 mln. niet in 2012 maar in latere jaren uitgegeven. Een fors deel (€ 13 mln.) heeft betrekking op de onderuitputting van GIS-3. Daarnaast is de raming bijgesteld als gevolg van de motie Hofstra (kamerstuk 2001–2002, 27 603, nr. 74). Door deze motie kunnen eigenaren niet worden verplicht om hun woningen te verlaten/ verkopen. – Vliegveld Twente

De middelen voor de exploitatie van het vliegveld Twente worden niet in 2012 besteed. Dit hangt samen met de vertraging in de aanbestedingsprocedure voor de exploitatie.

  • 7. 
    Euro 6 en VI regeling en NSL (06.02) De subsidieregeling voor stimulering van vrachtauto’s en bussen waarvan de uitlaatgassen voldoen aan de Euro VI-norm werd tot medio 2012 uitgesteld, vanwege twijfel die begin van het jaar nog bestond over het te verwachten rendement voor verbetering van de luchtkwaliteit. Door de verlate publicatie van deze regeling en de door de crisis tegenvallende verkopen, komt het voor 2012 oorspronkelijk geraamde budget niet volledig tot betaling. De subsidieregeling voor stimulering van taxi’s en bestelbussen, die voldoen aan de schone Euro 6 norm is uiteindelijk per 1 oktober van start gegaan. Door het voorgaande zal het oorspronkelijk voor 2012 geraamde budget niet volledig tot betaling komen.

Bij de overboeking vanuit het voormalige FES-fonds van de budgetten voor het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is destijds uitgegaan van een verdeling over de jaren die niet blijkt aan te sluiten op de feitelijke behoefte. Hierdoor blijft in 2012 een deel van het budget onbenut.

  • 8. 
    HGIS en overige (06.03) Het overschot op dit artikel bestaat voor € 50,0 mln. uit de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) en diverse overschotten ad € 1,3 mln.

Op basis van de meest recente verwachtingen van het Planbureau voor de Leefomgeving (Balans van de Leefomgeving 2012, september 2012) zal Nederland zijn verplichtingen uit het Kyoto Protocol met de reeds aangekochte buitenlandse emissierechten kunnen nakomen. Een budget van € 50 mln. wordt niet meer noodzakelijk geacht en kan daarom terugvloeien naar de HGIS middelen van Buitenlandse Zaken.

  • 9. 
    Diverse hogere uitgaven artikel 08 (08.01) Binnen dit artikel zijn diverse budgettair neutrale uitgavenmutaties doorgevoerd, die binnen het artikel zelf op nul sluiten. Met deze mutaties wordt beter aansluiting gevonden bij de nieuwe organisatie-en artikelstructuur (financiële instrumenten).
  • 10. 
    Diverse lagere uitgaven artikel 08(08.03)

De grootste budgettair neutrale herschikkingen zijn te vinden bij 08.01 (circa + € 4,4 mln) en 08.03 (circa – € 4,0 mln). Daarnaast is er sprake van een vrijval van oorspronkelijke asbestmiddelen (€ 13,6 mln). Voor de aanwending van de vrijval zie punt 11.

  • 11. 
    Zonnepanelen (08.03.04) De vrijval asbest middelen van € 13,6 mln. (zie 10) wordt ingezet ter gedeeltelijke dekking van het Kabinet besluit om de Greendeal «zonnepanelen voor asbestdaken» met de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) te ondersteunen door middel van het via het Provinciefonds in 2012 beschikbaar stellen van € 20 mln voor regionale regelingen in dit kader. De Tweede Kamer is hierover per brief geïnformeerd (vergaderjaar 2011–2012, Kamerstuk 25 834 nr. 76).
  • 12. 
    RUD’s (08.03) In het Bestuurlijk Overleg Programma Uitvoering met Ambitie (PUmA) van 31 oktober 2012 is met het IPO en de VNG afgesproken dat I&M ten behoeve van de oprichting van Regionale UitvoeringsDiensten (RUD’s) een extra bijdrage levert van € 25 mln. Uiteindelijk zullen deze middelen naar het IPO (via het Provinciefonds van € 5,8 mln.) en de VNG (via het Gemeentefonds van € 19,2 mln.) worden overgeboekt.
  • 13. 
    Diverse mutaties (97.02) De bijstelling van de inkomstenraming betreft met name: – Een bedrag van € 27,9 mln. wordt terugbetaald aan het BTW-compensatiefonds in verband met de overdracht van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.

– Overboeking naar het Provinciefonds van dat deel van de REP-middelen (€ 14,473 mln.) en de Concrete bereikbaarheidsprojecten (€ 24,109 mln.) waarvoor de regio verantwoordelijk is. Het betreft de provincies Fryslân, Groningen, Drenthe en Flevoland.

– Een overboeking van € 16,482 mln. naar het Gemeentefonds van dat deel van de Concrete bereikbaarheidsprojecten waarvoor de gemeente Assen verantwoordelijk is.

– Vanuit het project beter benutten wordt naar het Provinciefonds met betrekking tot de regio’s Groningen-Assen en Kampen-Zwolle een bedrag van € 1,270 mln. overgeboekt.

– Een bedrag ad € 2,753 mln. betreft de 5% BTW -afdracht richting het BCF voor de overboekingen naar het Provincie- en Gemeentefonds van RSP-middelen.

– € 0,534 mln. wordt overgeboekt als afdracht aan het BTW-Compensatiefonds in het kader van de overboeking naar het Gemeentefonds voor de 3e tranche Quick Wins binnenhavens.

– Een overboeking van € 10 mln. van de 3e tranche uit het budget voor Quick Wins Binnenhavens naar het Gemeentefonds van het ministerie van Binnenlandse Zaken, inzake aanvragen voor een Decentralisatie Uitkering Binnenhavens (DUB) van de gemeenten Venray, Oss, Tiel en Bergen op Zoom. Het ministerie van BZK zal zorg dragen voor vermelding van de toekenning in de septembercirculaire Gemeentefonds 2012, waarna de middelen nog dit jaar via het Gemeentefonds aan de betreffende gemeenten zullen worden overgemaakt.

– Vanuit Hoofdstuk XII wordt € 126,524 mln. overgeboekt met betrekking tot het aandeel Infrastructuurfonds in de prijscompensatie 2012.

– Door het ministerie van EL&I wordt een bedrag van € 0,983 mln. overgeboekt naar de begroting IenM. Het betreft een bijdrage aan Deltaris voor onderzoek «Buitendijkse maatregelen in de WS» en «Deltaprogramma Wadden en ZW-delta».

– Vanuit Hoofdstuk XII wordt een bedrag van € 2 mln. teruggeboekt naar het project dynamax met betrekking tot snelheidsverhoging A2 verkeersborden.

– Vanuit Hoofdstuk XII wordt een bedrag van 0,9 mln teruggeboekt naar het project beter benutten.

  • 14. 
    Prijsbijstelling (97.04) Aan de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) is bij beschikking een bedrag van € 38,8 mln. aan prijsbijstelling over 2012 toegezegd. Het bedrag wordt gecompenseerd uit de bij Miljoenennota 2013 aan Hoofdstuk XII toegevoegde prijsbijstelling (deze is toen op artikel 99 -Nominaal en onvoorzien- geparkeerd) alsmede met lagere uitgaven binnen Hoofdstuk XII.
  • 15. 
    Rioolaansluitingen (artikel 99) In het kader van het op peil krijgen van de basisvoorziening in Caraïbisch Nederland wordt budget vrijgemaakt om rioolaansluitingen op de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie te realiseren. Deze middelen worden overgeboekt naar artikelonderdeel 02.04.04.
  • 16. 
    Prijsbijstelling (artikel 99) De op dit artikel geparkeerde prijsbijstelling wordt overgeboekt naar het

Infrastructuurfonds en de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU).

2.2 De beleidsartikelen

01 Water

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

01 Water

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

39 159

8 022

  • 855

46 326

Uitgaven:

0

52 384

  • 901
  • 4 888

46 595

01.01 Algemeen waterbeleid

01.01.01 Opdrachten

01.01.02 Subsidies – Partners voor Water (HGIS) – Overige subsidies

01.01.03 Bijdragen aan baten-lastendiensten – Bijdrage aan RWS

01.02 Waterveiligheid

01.02.01 Opdrachten

01.03 Waterkwaliteit en kwantiteit

01.03.01 Opdrachten

01.03.02 Subsidies

01.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden

01.04 Grote opppervlaktewateren

01.04.01 Opdrachten

 

0

40 057

  • 250
  • 4 664

35 143

0

5 160

- 517

- 1 000

3 643

0

15 754

247

- 3 664

12 337

0

14 684

0

- 3 684

11 000

0

1 070

247

20

1 337

0

19 143

20

0

19 163

0

19 143

20

0

19 163

0

3 442

  • 95
  • 100

3 247

0

3 442

- 95

- 100

3 247

0

5 738

217

  • 134

5 821

0

2 714

257

- 134

2 837

0

122

0

0

122

0

2 902

- 40

0

2 862

0

3 147

  • 773

10

2 384

0

3 147

  • 773

10

2 384

01.09 Ontvangsten

570

100

470

Het verschil tussen de verplichtingen en uitgaven wordt veroorzaakt door het feit dat de lagere uitgaven Partners voor Water geen doorwerking heeft in de verplichtingen (verplichtingen worden dit jaar aangegaan).

0

0

02 Ruimtelijke Ontwikkeling

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

02 Ruimtelijke ontwikkeling

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

148 962

  • 12 915
  • 14 041

122 006

Uitgaven:

0

178 633

2 176

  • 66 107

114 702

02.01 Ruimtelijk Instrumentarium

02.01.01 Opdrachten

02.01.02 Subsidies

02.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden

02.02 Geo informatie

02.02.01 Opdrachten

02.02.05 Bijdrage aan ZBO en RTW – Basisregistratie grootschalige Topo (BGT) – Basisregistratie Topo (BRT) – Overige Bijdragen aan ZBO/RTW

02.03 Gebiedsontwikkeling

02.03.01 Opdrachten

02.03.02 Subsidies

02.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden – Bufferzones ILG – Projecten BIRK – Projectern Nota Ruimte – Projecten Bestaand Rotterdams Gebeid

02.04 Ruimtegebruik bodem

02.04.01 Opdrachten

02.04.02 Subsidies – Bedrijvenregeling – Overige subsidies

02.04.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden – Meerjaren programma Bodem – Programma Gebiedsgerichte instrumentarium 02.04.07 Bekostiging – Uitvoering klimaat adaptie

 

0

19 299

2 093

  • 1 744

19 648

0

9 259

3 901

  • 744

12 416

0

8 295

  • 63
  • 1 000

7 232

0

1 745

  • 1 745

0

0

0

36 264

1 444

  • 6 129

31 579

0

4 029

0

700

4 729

0

32 235

1 444

- 6 829

26 850

0

9 858

1 444

- 6 829

4 473

0

14 207

0

0

14 207

0

8 170

0

0

8 170

0

65 898

6 408

  • 56 261

16 045

0

2 211

1 350

- 895

2 666

 

0

0

250

250

0

63 687

5 058

- 55 616

13 129

0

2 963

- 2 963

0

0

0

28 634

3 521

- 23 562

8 593

0

32 090

4 500

- 32 054

4 536

0

0

0

0

0

0

57 172

  • 7 769
  • 1 973

47 430

0

435

3 263

- 250

3 448

0

19 177

1 204

1 600

21 981

0

11 646

- 6 352

1 600

6 894

0

7 531

7 556

0

15 087

0

27 560

  • 14 536

- 3 024

10 000

0

13 649

- 7 583

- 6 066

0

0

13 911

- 6 953

3 042

10 000

0

10 000

2 300

- 299

12 001

0

10 000

2 300

- 299

12 001

02.09 Ontvangsten

934

1 611

2 545

Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het feit dat overboekingen naar het Gemeente- en Provincie fonds alleen de kas betreffen. Deze projecten zijn al eerder vastgelegd.

03 Wegen en verkeersveiligheid

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

03 Wegen en verkeersveiligheid

Stand               Stand 1e

ontwerpbe-          suppletoire groting             begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

47 576

  • 8 509
  • 10 828

28 239

Uitgaven:

0

64 717

  • 10 441
  • 12 474

41 802

03.01 Netwerk

03.01.01 Opdrachten

03.01.02 Subsidies – CO2 reductieplan – Auto van de toekomst – Overige subsidies

03.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten

03.02 Veiligheid

 

0

38 505

  • 11 003
  • 6 885

20 617

0

20 219

- 1 879

- 6 039

12 301

0

14 426

- 8 410

- 846

5 170

0

7 819

- 860

0

6 959

0

545

600

0

1 145

0

6 062

- 8 150

- 846

- 2 934

0

3 860

- 714

0

3 146

0

26 212

562

  • 5 589

21 185

0

0

03 Wegen en verkeersveiligheid

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

04 Openbaar vervoer en spoor

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

03.02.01 Opdrachten

03.02.02 Subsidies

03.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten

0 0 0

8 996

16 168

1 048

888

0

- 326

- 3 967

-  1 622

0

5 917

14 546

722

03.09 Ontvangsten

0

6 782

0

0

6 782

04 Openbaar vervoer en spoor

Stand ontwerp begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

04.01 Spoor

04.01.01 Opdrachten

04.01.02 Subsidies – Subsidies Contractsector – Subsidie bodemsanering NS percelen – Overige subsidies

04.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden

04.02 Openbaar vervoer

04.02.01 Opdrachten

04.02.02 Subsidies

04.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

27 090

848

7 888

35 826

Uitgaven:

0

55 760

1 206

4 231

61 197

0

43 043

2 001

3 586

48 630

0

2 738

2 001

- 358

4 381

0

40 228

0

3 944

44 172

0

25 000

0

0

25 000

0

9 076

0

0

9 076

0

6 152

0

3 944

10 096

0

77

0

0

77

0

12 717

  • 795

645

12 567

0

10 603

- 840

- 2 965

6 798

0

1 073

100

3 610

4 783

0

1 041

- 55

0

986

04.09 Ontvangsten

05 Mainports en logistiek

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

05 Mainports en logistiek

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

05.01 Luchtvaart

05.01.01 Opdrachten – Opdrachten GIS – Overige opdrachten

05.01.02 Subsidies

05.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten

05.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden

05.02 Maritiem

05.02.01 Opdrachten

05.02.02 Subsidies

05.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten

05.02.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

30 780

2 624

  • 3 296

30 108

Uitgaven:

0

52 901

4 595

  • 22 809

34 687

0

42 904

5 308

  • 21 053

27 159

0

40 050

5 105

- 22 653

22 502

0

27 734

2 907

- 17 489

13 152

0

12 316

2 198

- 5 164

9 350

0

1 674

155

1 600

3 429

0

0

48

0

48

0

1 180

0

0

1 180

0

9 997

  • 713
  • 1 756

7 528

0

2 459

270

- 883

1 846

0

3 757

0

- 873

2 884

0

2 823

- 983

0

1 840

958

958

0

0

0

0

0

0

0

0

05 Mainports en logistiek

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

(1)

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

05.09 Ontvangsten

43 524

  • 2 441

12

41 095

Ad 05.01.02

Het ministerie van IenM heeft in april 2012 het Convenant Reduceren risico vogelaanvaringen Schiphol afgesloten. Met dit convenant is een vergoedingsregeling in het leven geroepen voor het versneld onder-ploegen van de graanresten na de oogst in een deel van de Haarlemmermeerpolder. De betreffende boeren ontvangen hiervoor een vergoeding per hectare versneld ondergewerkte graanakker. De vergoeding is gebaseerd op de inkomstenderving in verband met het onderploegen van het stro, extra kosten die de boeren moeten maken en een medewerkingvergoeding. De deelnemende boeren verplichten zich al hun geteelde graan binnen het werkingsgebied versneld onder te werken. Omdat graan gebruikt wordt als wisselteeltgewas varieert het aantal hectares geteelde graan per jaar en zal daarmee het totale vergoedingsbedrag eveneens variëren. Geschat wordt dat, als alle akkerbouwers aan de regeling meedoen in het betreffende gebied, het om maximaal 2000 ha graan per jaar gaat en het totale vergoedingsbedrag ca. € 2 mln. zal bedragen (dit is een geschat maximum op basis van gegevens omtrent de hoeveelheid graan binnen het gebied en de vergoeding die wordt verstrekt).

Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het feit dat de verlaging van de GIS-uitgaven alleen kas zijn (verplichtingen zijn reeds in voorgaande jaren aangegaan).

06 Klimaat, lucht en geluid

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

06 Klimaat, lucht en geluid

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

06.01 Klimaat

06.01.01 Opdrachten

06.01.02 Subsidies

06.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten – Bijdrage aan Nea

06.02 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder

06.02.01 Opdrachten

06.02.02 Subsidies

06.02.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden – NSL

– Wegverkeerlawaai

– Overige bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden 06.02.07 Bekostiging

06.03 Internationaal beleid, coordinatie en samenwerking

06.03.01 Opdrachten – Uitvoering CDM – RIVM

19 199

7 176 4 963 7 060 7 060

78 481

7 769 13 019

56 193 37 080 19 113

0 1 500

145 878

140 876 99 664 27 202

  • 2 576

- 4 548

2 545

- 573

- 573

  • 8 079

- 106

- 2 164

- 5 873

- 2 650

- 3 523

300 64

31 131

31 505 240

3 079

  • 430

- 596

- 1 000 1 166

1 166

  • 12 800

- 1 150

- 8 650

- 3 000

- 5 800

2 800

0 0

  • 51 385

- 50 635

- 50 000

0

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

111 247

  • 14 221
  • 8 565

88 461

Uitgaven:

0

243 558

20 476

  • 64 615

199 419

16 193

2 032

6 508

7 653 7 653

57 602

6 513 2 205

47 320 28 630 18 390

300 1 564

125 624

121 746 49 904 30 281

0

06 Klimaat, lucht en geluid

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(1)

(2)

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

– AgNL

– Overige opdrachten

06.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden

10 045 3 965

5 002

28 495 - 309

374

165 800

750

38 705 2 856

3 878

06.09 Ontvangsten

16 000

16 000

Incidentele subsidie

Aan het Instituut Clingendael in Den Haag is voor de periode 2013 – 2016 een subsidie verstrekt van in totaal € 100 000,- als bijdrage in de publieke taken van het CIEP (het Clingendael International Energy Programme).

Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de lagere uitgaven van het Clean Development Mechanisme (CDM) geen doorwerking heeft in de verplichtingen.

07 Duurzaamheid

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

07 Duurzaamheid

Stand ontwerp begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

07.01 Afval en duurzaamheidagenda

07.01.01 Opdrachten – Uitvoering AgNL

– Overige opdrachten

07.01.02 Subsidies – Afvalfonds

– Overige subsidies

07.02 Preventie en milieugebruiksruimte

07.02.01 Opdrachten

07.03 Ecosystemen en landbouw

07.03.01 Opdrachten

07.03.02 Subsidies

07.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

21 946

  • 31
  • 2 450

19 465

Uitgaven:

0

109 593

  • 9 619

1 996

101 970

0

101 115

  • 7 315

70

93 870

0

10 912

- 6 815

- 923

3 174

0

8 827

- 6 975

- 1 018

834

0

2 085

160

95

2 340

0

90 203

- 500

993

90 696

0

89 408

- 500

993

89 901

0

795

0

0

795

0

2 375

58

1 147

3 580

0

2 375

58

1 147

3 580

0

6 103

  • 2 362

779

4 520

0

2 822

- 2 522

2 012

2 312

0

1 078

0

1 080

2 158

medeoverheden

0

2 203

160

- 2 313

50

07.09 Ontvangsten

0

0

0

0

0

08 Externe veiligheid en risico’s

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

08 Externe veiligheid en risico’s

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

(1)

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

47 489

1 579

14 356

31 554

0

0

0

0

0

08 Externe veiligheid en risico’s

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(1)

(2)

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

Uitgaven:

52 351

  • 3 484

13 924

34 943

08.01 Veiligheid chemische stoffen

08.01.01 Opdrachten

08.01.02 Subsidies

08.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden

08.02 Veiligheid GGO’s

08.02.01 Opdrachten

08.02.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden

08.03 Externe veiligheid inrichtingen en transport

08.03.01 Opdrachten

08.03.02 Subsidies

08.03.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten

08.03.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden – Bijdragen asbestsanering – Bijdragen programma Externe Veiligheid – Overige bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden

 

0

6 195

  • 1 750

4 487

8 932

0

5 695

- 1 730

4 447

8 412

0

0

0

40

40

0

500

- 20

0

480

0

2 421

1 200

  • 350

3 271

0

2 321

1 200

- 350

3 171

0

100

0

0

100

0

43 735

  • 2 934
  • 18 061

22 740

0

12 816

675

3 239

16 730

0

2 000

700

700

3 400

0

578

- 94

0

484

0

28 341

  • 4 215

- 22 000

2 126

0

18 611

- 3 300

- 13 600

1 711

0

3 730

- 430

- 3 000

300

6 000

485

5 400

115

08.09 Ontvangsten

09 Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

09 Koninklijke Nederlands Meteorologisch Instituut

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

09.01 Weer, klimaat en seismologie

09.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten – Weer – Klimaat – Seismologie

09.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden

09.02 Aardobservatie

09.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten – Bijdrage aan KNMI

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

41 032

536

321

41 889

Uitgaven:

0

41 950

536

321

42 807

0

29 607

1 150

321

31 078

0

28 689

1 150

0

29 839

0

15 170

619

0

15 789

0

12 053

592

0

12 645

0

1 466

- 61

0

1 405

0

918

0

321

1 239

0

12 343

  • 614

0

11 729

0

12 343

- 614

0

11 729

0

12 343

- 614

0

11 729

09.09 Ontvangsten

10 Inspectie Leefomgeving en Transport

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

10 Inspectie Leefomgeving en Transport

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

(1)

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

144 243

7 648

1 075

152 966

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

10 Inspectie Leefomgeving en Transport

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(1)

(2)

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

Uitgaven:

144 243

7 648

1 075

152 966

10.01 ILT

10.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten

– Risicovolle bedrijven

– Rail en wegvervoer

– Scheepvaart

– Luchtvaart

– Risicovolle stoffen en producten

– Water en bodembeheer

– Ruimte, wonen, bouwen

 

0

144 243

7 648

1 075

152 966

0

144 243

7 648

1 075

152 966

0

14 176

8 608

161

22 945

0

31 075

822

226

32 123

0

25 149

- 5 403

140

19 886

0

25 949

- 7 722

129

18 356

0

26 269

11 703

268

38 240

0

9 931

11 334

151

21 416

0

11 694

- 11 694

0

0

10.09 Ontvangsten

31 Integraal waterbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

31 Integraal Waterbeleid

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

39 139

0

0

0

0

Uitgaven:

50 916

0

0

0

0

31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie

Opdrachten

Subsidies

HGIS Partners voor Water

31.02 Waterveiligheid

Opdrachten

31.03 Waterkwantiteit/Waterkwaliteit

Opdrachten

Subsidies

Bijdragen aan internationale organisaties

31.04 Water in Gebieden

Opdrachten

31.05 Bijdragen aan baten/lastendiensten

 

19 446

0

0

0

5 160

0

0

0

1 070

0

0

0

13 216

0

0

0

3 442

0

0

0

3 442

0

0

0

5 738

0

0

0

2 714

0

0

0

122

0

0

0

2 902

0

0

0

3 147

0

0

0

3 147

0

0

0

19 143

0

0

0

31.09 Ontvangsten

570

32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

26 177

0

0

0

0

Uitgaven:

26 849

0

0

0

0

32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm.

32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie

32.01.03 Gedragsbeinvloeding

32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur

 

26 468

0

0

0

1 206

0

0

0

4 353

0

0

0

20 653

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(1)

(2)

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat

32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm.

32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails″

32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat

32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren

32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV

256

294

294 0 0

87

87

0

32.09 Ontvangsten

4 642

33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsri-sico’s

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

8 593

0

0

0

0

Uitgaven:

10 655

0

0

0

0

33.01 Externe veiligheid

33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen

33.01.02 Externe veiligheid luchthavens

33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones Schiphol

33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart

33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart

33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens

33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren

33.02.04 IMO (HGIS)

33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat

33.02.06 CCR (HGIS)

33.03 Veiligheid luchtvaart

33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart

33.03.02 ICAO en EASA (HGIS)

33.03.03 Internationaal

33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES-eilanden

33.03.06 Galileo Supervisory Authority (HGIS)

33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring

33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens

33.04.02 Beveiliging luchtvaart

33.04.02 Beveiliging luchtvaart

33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen

33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen

33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer

 

6 020

0

0

0

3 769

0

0

0

803

0

0

0

1 448

0

0

0

0

0

0

0

2 314

0

0

0

527

0

0

0

710

0

0

0

152

0

0

0

416

0

0

0

0

0

0

0

509

0

0

0

2 168

0

0

0

369

0

0

0

1 115

0

0

0

384

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

300

0

0

0

153

0

0

0

153

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

33.09 Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

36 759

0

0

0

0

Uitgaven:

58 697

0

0

0

0

34.01 Netwerk weg

34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

34.01.02 Beheer en onderhoud

34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit

34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur

34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer

34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat

34.02 Netwerk vaarwegen

34.02.01 Vaarweginfrastructuur

34.03 Netwerk spoor

34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

34.03.02 Aanleg B&I

34.03.03 Beheer overig

34.03.04 Vervoer

34.03.05 Vervoer overig

34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer

34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden

34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maatsch.org.

34.04.04 Stimuleren marktwerking OV

34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV

34.04.06 Stimulering martwerking Taxi

34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat

34.04.08 Regionale bereikbaarheid

34.04.09 Regionale OV-systemen

34.05 Beter Benutten

34.05.01 Beter Benutten

 

6 201

0

0

0

6 201

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2 013

0

0

0

2 013

0

0

0

30 749

0

0

0

122

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

30 627

0

0

0

0

0

0

0

12 315

0

0

0

2 858

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

101

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

7 576

0

0

0

1 780

0

0

0

7 419

0

0

0

7 419

0

0

0

34.09 Ontvangsten

98

35 Mainports en logistiek

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

35 Mainports en logistiek

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

18 797

0

0

0

0

Uitgaven:

21 644

0

0

0

0

35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens

35.01.01 Kostenconvenant Schiphol

35.01.02 Ontwikkeling luchthavens

35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid

35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl.

35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens

35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat

35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens

35.02.01 Verbetering marktwerking

35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden

35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit

35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart

35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens

35.03.02 Luchtruim

 

5 608

0

0

0

0

0

0

0

3 796

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

1 812

0

0

0

0

0

0

0

426

0

0

0

374

0

0

0

0

0

0

0

52

0

0

0

3 367

0

0

0

1 260

0

0

0

660

0

0

0

0

0

0

0

35 Mainports en logistiek

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(1)

(2)

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

35.03.03 Marktordening en markttoegang

35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer

35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie

35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart

35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart

35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer

35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer

35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat

1 447 0

12 243

1  530

2  338

2  381

3 070 2 924

0

35.09 Ontvangsten

2 042

35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat

35.09.02 Overige ontvangsten

2 042

0

36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

20 565

0

0

0

0

Uitgaven:

61 098

0

0

0

0

36.01 Leefomgeving hoofdwegen

36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming

36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie

36.01.03 Maatregelen energie en klimaat

36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit

36.01.05 Maatregelen geluid

36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer

36.02 Leefomgeving spoorwegen

36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming

36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor

36.02.03 Duurzaam personen-en goed.verv.per spoor

36.03 Luchtvaart

36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS

36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2)

36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3)

36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol

36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol

36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol

36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol

36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens

36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens

36.03.10 Duurzame luchtvaart

36.03.11 Groenvoorziening Schiphol

36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat

36.04 Scheepvaart

36.04.01 Duurzame zeevaart

36.04.02 Duurzame zeehavens

36.04.03 Duurzame binnenvaart

36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

 

21 890

0

0

0

555

0

0

0

0

0

0

0

15 478

0

0

0

930

0

0

0

0

0

0

0

4 927

0

0

0

9 076

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

9 076

0

0

0

29 760

0

0

0

0

0

0

0

203

0

0

0

14 470

0

0

0

708

0

0

0

0

0

0

0

13 264

0

0

0

600

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

515

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

372

0

0

0

227

0

0

0

71

0

0

0

74

0

0

0

0

0

0

0

36.09 Ontvangsten

43 524

0

0

0

0

36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1

0

0

0

0

0

0

0

0

0

36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(1)

(2)

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1                            30 849

36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3                                                12 400

36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3                                        0

36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten                        250

36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens                                    0

36.09.07 Overige ontvangsten                                                                            25

37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

37.01 Weer, klimaat en seismologie

37.01.01 Weer

37.01.02 Klimaat

37.01.03 Seismologie

37.01.04 Contributie WMO (HGIS)

37.02 Aardobservatie

37.02.01 EUMETSAT

 

29 607

0

0

0

15 170

0

0

0

12 053

0

0

0

1 466

0

0

0

918

0

0

0

12 343

0

0

0

12 343

0

0

0

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

41 032

0

0

0

0

Uitgaven:

41 950

0

0

0

0

37.09 Ontvangsten

38 Inspectie Leefomgeving en Milieu

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

38 Inspectie Leefomgeving en Transport

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

38.01.01 Bijdragen aan bedrijven

38.01.02 Bijdragen aan wegvervoer

38.01.03 Bijdragen aan

38.01.04 Bijdragen aan

38.01.05 Bijdragen aan stoffen en producten

38.01.06 Bijdragen aan bodembeheer

38.01.07 Bijdragen aan wonen, bouwen de baten-lastendienst: Risicovolle de baten-lastendienst: Rail en de baten-lastendienst: Scheepvaart de baten-lastendienst: Luchtvaart de baten-lastendienst: Risicovolle de baten-lastendienst: Water en de baten-lastendienst: Ruimte,

15 070

 

31 102 25 171 25 972

0 0 0

0 0 0

0 0 0

26 292

0

0

0

9 940

0

0

0

11 704

0

0

0

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

145 251

0

0

0

0

Uitgaven:

145 251

0

0

0

0

38.09 Ontvangsten

882

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging

Stand               Stand 1e

ontwerpbe-          suppletoire groting             begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

52 Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

52.04 Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit

52.04.03 Mooi Nederland

52.04.09 Bufferzones

52.04.10 Overige instrumenten behouden en ontw.ruimt-.kwaliteit

52.06 Integrale ruimtelijke projecten van nationale betekenis

52.06.01 Projecten gebiedsontwikkeling

52.06.10 Overige instrumenten gebiedsontwikkeling

52.06.16 Het Waddenfonds

52.08 Stim. architectonische kwaliteit m.b.t. het interdep. architectuurbeleid

 

4 864

0

0

0

1 495

0

0

0

2 963

0

0

0

406

 

62 614

0

0

0

60 724

0

0

0

1 890

0

0

0

0

0

0

0

794

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

44 857

0

0

0

0

Uitgaven:

46 931

0

0

0

0

51.02 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren 51.04 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie

7 535 39 396

0 0

0 0

0 0

0 0

51 Ontvangsten

934

0

0

0

0

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

6 623

0

0

0

0

Uitgaven:

68 272

0

0

0

0

52 Ontvangsten

0

0

53 Klimaat en luchtkwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

53 Klimaat en luchtkwaliteit

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

53.08 Tegengaan klimaatverandering 53.14 Verbeteren luchtkwaliteit 53.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit 53.18 Bevorderen duurzame industrie

 

11 547

0

0

0

39 924

0

0

0

14 576

0

0

0

8 407

0

0

0

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

76 595

0

0

0

0

Uitgaven:

74 454

0

0

0

0

53 Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

54 Duurzaam produceren

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

54 Duurzaam produceren

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

54.14 Reductie v milieubel door (ketengericht) afval- en productenbeh.

54.16 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem

54.26 Duurzaam gebr ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen

6 263

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

22 351

0

0

0

0

Uitgaven:

110 158

0

0

0

0

100 320

0

0

0

0

3 575

0

0

0

0

54 Ontvangsten

0

56 Risicobeleid

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

56 Risicobeleid

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

56.34 Veilig gebruik van chemische stoffen

56.38 Bescherming tegen straling

56.40 Verantwoorde toepassing van ggo’s

56.42 Beheersing van risico’s die samenhangen met ext veiligheid

31 725

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

35 599

0

0

0

0

Uitgaven:

40 341

0

0

0

0

4 218

0

0

0

0

1 977

0

0

0

0

2 421

0

0

0

0

56 Ontvangsten

57 Versterken van het internationale beleid

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

57 Versterken van het internationale milieubeleid

57.44 Internationaal milieubeleid

57.44.04 Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) 57.44.06 Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel)

57.48 Clean Development Mechanism

57.50 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken

57.52 Interreg

57.54 Coordinerend opdrachtgeverschap en strategische aangelegenheden

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

13 468

0

0

0

0

Uitgaven:

145 519

0

0

0

0

6 872

0

0

0

0

4 323

0

0

0

0

2 549

0

0

0

0

99 664

0

0

0

0

808

0

0

0

0

928

0

0

0

0

37 247

57 Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

59 Handhaving en toezicht

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

59 Handhaving en toezicht

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Programma

59.56 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en

Integratie

59.58 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en

Ruimte

59.60 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie

59.62 Crisismanagement organiseren

59.64 Opsporen en bestrijden van fraude

Apparaat

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

0

0

0

0

Uitgaven:

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

59 Ontvangsten

60 Leefomgevingskwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

60 Leefomgevingskwaliteit

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

60.01 Realiseren duurzaam gebruik bodem,ondergrond en grondwater

60.02 Tegengaan van geluidhinder

60.02.04 Tegengaan van geluidhinder 60.02.06 Geluidskaarten

60.03 Realiseren ruimte voor windnergie en klimaatadaptie

60.03.08 Kennis, onderzoek en projecten klimaat 60.03.10 Overige instrumenten realiseren ruimte voor windenergie en klimaatadaptatie

60.04 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

122 132

0

0

0

0

Uitgaven:

90 481

0

0

0

0

29 688

0

0

0

0

23 981

0

0

0

0

23 981

0

0

0

0

0

0

0

0

0

16 445

0

0

0

0

14 600

0

0

0

0

1 845

0

0

0

0

20 367

0

0

0

0

60 Ontvangsten

2.3 De niet-beleidsartikelen

39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

(1)

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

9 234 536

0

0

0

0

39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Uitgaven:

9 383 403

0

0

0

0

39.01 Bijdrage aan IF

39.02 Bijdrage aan de BDU

7 376 313 2 007 090

0 0

0 0

0 0

0 0

40 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

40 Nominaal en onvoorzien

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

41 Ondersteunen functioneren IenM

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

41 Ondersteunen functioneren IenM

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

41.01 Centrale diensten

41.01.01 Interne en externe communicatie IenM

41.01.02 Bedrijfsvoering IenM

41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding

41.01.04 Internationaal beleid IenM

41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering

41.01.06 Financial en operational auditing

41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak

41.01.08 HGIS-middelen

41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden

41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit

41.02 Shared Services Organisatie

41.02.01 ICT dienstverlening

41.02.02 Facilitaire dienstverlening

41.02.03 Personele dienstverlening

41.02.04 Financiële dienstverlening

41.02.05 Communicatie en strategie

41.03 Algemene uitgaven dep. onderd.

41.03.01 Regeringsvliegtuig

41.03.02 Personeel en materieel DGMo

41.03.03 Personeel en materieel DGLM

41.03.04 Personeel en materieel DGW

41.03.05 Verzameluitkering

 

27 140

0

0

0

3 782

0

0

0

0

0

0

0

3 280

0

0

0

0

0

0

0

14 762

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

3 231

0

0

0

2 085

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

7 012

0

0

0

6 461

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

551

0

0

0

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

0

0

0

0

Uitgaven:

0

0

0

0

0

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

31 918

0

0

0

0

Uitgaven:

34 152

0

0

0

0

41.09 Ontvangsten

2 771

0

0

0

0

61 Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

61 Algemeen

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

61.81 Programma

61.81.02 Communicatie-instrumenten 61.81.04 Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB) 61.81.06 Overige vastgoedinformatievoorziening 61.81.14 Programmauitgaven Juridische Zaken 61.81.90 Verzameluitkering

61.82 Apparaat beleidsartikelen VROM begroting XI

61.85 Planbureau en Raden

61.85.62 VROM-Raad

61.85.64 Raad voor Ruimtelijk Milieu- en Natuuronderzoek

61.85.66 Raad voor de Wadden

61.85.68 Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS)

61.85.70 Technische Commissie Bodembescherming (TCB)

61.85.80 Apparaat Planbureau Leefomgeving (PBL)

61.86 Postactieven

61.87 Gemeenschappelijke voorzieningen

61.87.86 Gemeenschappelijke voorzieningen 61.87.88 Huurbijdrage aan Rgd

61.89 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

0

0

0

0

Uitgaven:

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

61 Ontvangsten

0

62 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

62 Nominaal en onvoorzien

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

97 Algemeen departement

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

97.01 IenM-brede programmamiddelen

97.01.01 Opdrachten – STAB

– Regeringsvliegtuig – Overige opdrachten

97.01.02 Subsidies

Stand 2e

suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen 0

0

0

0

0

Uitgaven: 0

0

0

0

0

97 Algemeen departement

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

0

9 110 421

  • 123 832

282 313

9 268 902

Uitgaven:

0

9 261 522

18 481

70 758

9 350 761

0

24 687

  • 554
  • 1 643

22 490

0

23 527

- 7 828

- 1 643

14 056

0

5 424

- 5 424

0

0

0

6 461

0

82

6 543

0

11 642

- 2 404

- 1 725

7 513

0

0

7 268

0

7 268

0

0

0

0

97 Algemeen departement

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

(1)

(2)

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(2) t/m (4)

– Stichting Advisering Bestuursrechtspraak Milieu en Ruimtelijke Ordening

97.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten

97.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden

97.02 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds

97.02.06 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds

97.04 Bijdrage aan BDU

97.04.04 Bijdrage aan BDU

 

0

0

0

609

0

551

0

7 229 745

0

7 229 745

0

2 007 090

0

2 007 090

7 268 6

0

55 036

55 036

74 071

74 071

0 0

0

33 543

33 543

38 858

38 858

7 268 615

551

7 208 252

7 208 252

2 120 019

2 120 019

97.09 Ontvangsten

2 771

0

0

2 771

Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt bij artikel 97.04. Er worden reeds in 2012 verplichtingen aangegaan, die in 2013 tot betaling komen. Het betreffen uitgaven ten behoeve van het project de Groene Uitweg aan de provincie NoordHolland (€ 36,1 mln.). In 2013 zal aan de BDU een bedrag van € 75,0 mln. worden betaald om de taakstellingen uit het eerdere regeerakkoord te verzachten. In 2012 wordt een deel van het programma Beter Benutten (€ 100,00 mln.) overgeheveld naar de betreffende provincies en gemeenten. De verplichtingen wordt in 2012 aangegaan. Opgemerkt wordt dat de verplichtingen op 97.04 worden vastgelegd in het jaar vooraf gaande aan het jaar van betaling.

98 Apparaatuitgaven van het Kerndepartement

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

98 Apparaatsuitgaven van het Kerndepartement

Stand               Stand 1e

ontwerpbe-          suppletoire groting             begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota         Najaarsnota

Apparaatsuitgaven

– waarvan gefinancierd met HGIS-gelden – waarvan bijdrage aan Rijksbrede Shared

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

391 393

370 249

2 296

4 885

377 430

Uitgaven:

398 586

378 859

5 672

1 050

385 581

398 586

378 859

5 672

1 050

385 581

2 369

2 369

0

0

2 369

Services Organisaties

85 892

85 892

5 672

0

91 564

98 Ontvangsten

1 834

1 834

4 864

347

7 045

Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt veroorzaakt doordat er in 2012 verplichtingen worden aangegaan waarvan de betalingen in 2013 zullen plaatsvinden.

0

99 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)

99 Nominaal en onvoorzien

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(2) t/m (4)

Verplichtingen

  • 3 461

44 366

132 392

  • 176 758

0

Uitgaven:

  • 3 461

44 366

132 392

  • 176 758

0


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.