Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33480 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2012 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 04-12-2012
Publicatie­datum 04-12-2012
Nummer KST33480VI2
Kenmerk 33480 VI, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2012–2013

33 480 VI

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Inleiding                                                                                                    2
  • 2. 
    Het beleid                                                                                                  2

2.1     Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties                 2

2.2     De beleidsartikelen                                                                                   4

12 Rechtspleging en rechtsbijstand                                                       4

13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding                                4

14 Jeugd                                                                                                    6 21 Contraterrorisme- en nationaal veiligheidsbeleid                            6 23 Veiligheidsregio’s en politie                                                               7 25 Veiligheid en bestuur                                                                          7 29 Inspectie openbare orde en veiligheid                                              7

2.3     De niet-beleidsartikelen                                                                           8

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement                                               8

92 Nominaal en onvoorzien                                                                    8

93 Geheim                                                                                                 9

  • 1. 
    INLEIDING

Dit is de 2de suppletoire begroting 2012 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2012.

In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen groter dan € 10 mln. (paragraaf 2.1).

Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:

de stand vastgestelde begroting 2012;

de stand 1ste suppletoire begroting 2012;

mutaties 2de suppletoire begroting 2012;

de stand 2de suppletoire begroting 2012 met daarbij de budgetflexibili- teit.

Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. toegelicht alsmede alle overige politiek relevante mutaties.

  • 2. 
    HET BELEID

In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.

2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

 

x € 1 000

   
 

Beleidsartikel

Uitgaven

Belangrijkste suppletoire mutaties:

1 Griffierechten

2 Tegenvaller rechtsbijstand

12 12

40 000 25 000

Beleidsartikel

Uitgaven

3 Inzet loon en prijsbijstelling

4 Prijsbijstelling tranche 2012

92 92

-99 900 59 146

Toelichting op de belangrijkste mutaties

1. Griffierechten

Als gevolg van een hogere instroom van rechtszaken, is een dekkingsprobleem van circa € 40 mln. structureel ontstaan. Deze problematiek zou met het wetsvoorstel voor verhoging van de griffierechten zijn ondervangen. Dit voorjaar is bij Begrotingsakkoord besloten deze verhoging niet door te voeren. Om te voorkomen dat de Raad voor de rechtspraak hierdoor in 2012 fors moet interen op zijn reserves, wordt de bijdrage aan de rechtspraak met € 40 mln. verhoogd.

2. Tegenvaller rechtsbijstand

De instroom aan toevoegingsaanvragen voor straf en civiel zijn hoger dan oorspronkelijk geraamd. Hierdoor valt de afrekening aan de Raad voor Rechtsbijstand voor € 25 mln. hoger uit.

3. Inzet loon- en prijsbijstelling ten behoeve van tegenvallers VenJ

De nog gereserveerde loon -en prijsbijstelling is ingezet ter dekking van tegenvallers binnen de begroting VenJ. Het grootste deel is bestemd voor de tegenvallers op het onderdeel boete en transacties, de Raad voor de rechtspraak, de rechtsbijstand en aantal kleinere mutaties.

4. Prijsbijstelling tranche 2012

Op operationele doelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien» doet zich een mutatie voor van € 59,1 mln. Dit betreft de prijsbijstelling die door het Ministerie van Financiën aan het VenJ begroting is toegevoegd. De prijsbijstelling wordt voor 2012 ingezet ter dekking van de tegenvallers bij verschillende onderdelen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Zie ook punt 3.

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2012 (Najaarsnota)

 

x € 1.000

   
 

Beleidsartikel

Ontvangsten

Belangrijkste suppletoire mutaties:

1 Tegenvaller boeten en transacties

2 Kansspelen

13 13

  • 18 400
  • 10 000

Toelichting op de belangrijkste mutaties Ontvangsten

1. Tegenvaller boeten en transacties

Op het onderdeel boeten en transacties doet zich een tegenvaller voor. De instroom van beschikkingen uit staandehoudingen blijft als gevolg van de in het voorjaar gevoerde acties door de politie voor een betere CAO in

2012 achter bij de ramingen. Ook de uitstroom van betaalde strafbeschik-kingen blijft achter bij de oorspronkelijke raming, omdat het traject van inning langer duurt dan geraamd.

2. Kansspelen

In het Regeerakkoord van het kabinet Rutte I is aangekondigd dat een licentiefee zal worden geïntroduceerd voor het verkrijgen van vergunningen voor de exploitatie van internetkansspelen en loterijen. Hiervoor was een structurele opbrengst ingeboekt van € 10 mln. Bij het Begrotingsakkoord 2013 is deze maatregel teruggedraaid.

2.2 DE BELEIDSARTIKELEN

12 Rechtspleging en rechtsbijstand

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel Waarvan juridisch verplicht

12.2.1 Raden voor rechtsbijstand

12.2.2 Overig

12.3 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging Waarvan juridisch verplicht

12.3.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten

12.3.2 Hoge Raad

12.3.3 Overige diensten

Ontvangsten

Waarvan Griffie-ontvangsten

 

1 569 535

1 508 737

64 516

1 573 253

1 569 535

1 508 737

64 516

1 573 253

524 712

504 289

24 849

529 138 529 138

494 816

474 351

24 858

499 209

29 896

29 938

  • 9

29 929

1 044 823

1 004 448

39 667

1 044 115 1 044 155

993 131

948 481

39 703

988 184

36 009

39 805

  • 12

39 793

15 683

16 162

  • 24

16 138

302 882

256 882

0

256 882

295 026

249 026

0

249 026

Artikel 12: Het budget op dit artikel is volledig verplicht

Toelichting op beleidsartikel 12

Tegenvaller Rechtsbijstand

Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.

Griffierechten

Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.

13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

13.1 Preventieve maatregelen Waarvan juridisch verplicht

13.1.1 Dienst Justis

13.1.2 Overig

13.3 Handhaving en vervolging

 

3 087 921

3 131 275

  • 3 544

3 127 731

3 086 921

3 130 275

  • 3 544

3 126 731

33 186

31 788

7 592

39 380 39 380

10 230

16 242

  • 27

16 215

22 956

15 546

7 619

23 165

854 772

826 139

  • 10 699

815 440

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Waarvan juridisch verplicht

13.3.1 Rechtshandhaving

13.3.2 Openbaar Ministerie

13.3.3 NFI

13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties Waarvan juridisch verplicht

13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier

13.4.2 DJI-Forensische zorg

13.4.3 Reclassering

13.4.5 CJIB

13.4.6 Overig

13.5 Slachtofferzorg Waarvan juridisch verplicht

13.5.1 Slachtofferhulpbeleid

13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) 13.7 Vreemdelingenbewaring en uitzetten Waarvan juridisch verplicht

13.7.1 Vreemdelingenbewaring

13.7.2 Uitzetcentra

Ontvangsten

Waarvan Boeten & Transacties Waarvan Pluk ze

 

124 276

123 574

656 458

630 085

74 038

72 480

2 001 147

2 073 547

991 802

1 069 270

717 742

708 278

278 830

277 430

5 553

11 480

7 220

7 089

46 758

47 081

22 619

23 155

24 139

23 926

151 058

151 720

114 523

116 562

36 535

35 158

1 042 047

960 326

971 324

869 324

35 820

35 820

  • 4 616
  • 3 774
  • 2 309
  • 1 031

51

  • 1 284
  • 23 771 23 272

701 817

3 039

  • 2 222
  • 223
  • 172 - 51
  • 21 300
  • 18 400

0

815 440

118 958

626 311

70 171

2 072 516

2 072 516

1 069 321

706 994

253 659

34 752 7 790

47 898 47 898 26 194 21 704 151 497 151 497 116 390

35 107

939 026

850 924 35 820

Artikel 13: Het budget op dit artikel is volledig verplicht

Toelichting op beleidsartikel 13

Uitgaven

Meevaller Preventie, € 5,1 mln.

Op operationele doelstelling 13.1 «Preventieve maatregel» doen zich diverse meevallers voor als gevolg van een lager beroep op regelingen dan verwacht. Deze meevaller wordt ingezet ter dekking van de ontvangstentegenvaller bij het onderdeel Kansspelen.

Meevaller Schadeloosstelling, € 5 mln.

Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» wordt een meevaller van € 5 mln. verwacht op het budget schadeloosstellingen. Deze meevaller wordt ingezet ter dekking van een tegenvaller bij het CJIB veroorzaakt door vertraging van de verhoging van de administratiekosten voor boetes (van € 6 naar € 7 euro) alsmede vertraging van de invoering van administratiekosten voor OM-afdoeningen en boetevonnissen.

Meevaller Sanctie en Reclassering, € 5,3 mln.

Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doen zich meevallers voor op diverse programmabudgetten op het gebied van Sanctie en Reclassering. Deze meevallers worden ingezet ter dekking van de ontvangstentegenvaller bij het onderdeel kansspelen.

Tegenvaller Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)

Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 6,5 mln. Deze mutatie bij het CJIB wordt veroorzaakt door vertraging van de verhoging van de administratiekosten voor boetes (van € 6 naar € 7) alsmede vertraging van de invoering van administratiekosten voor OM-afdoeningen en boetevonnissen.

Mutaties Ontvangsten

Tegenvaller boeten en transacties

Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.

Kansspelen

Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.

14 Jeugd

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

14.1 Uitvoering jeugdbescherming Waarvan juridisch verplicht

14.1.1 RvdK – civiele maatregelen

14.1.2 Landelijk bureau Inning Onderhoudsbijdrage

14.1.3 Bureau Jeugdzorg- voogdij en OTS

14.1.4 Overig

14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd Waarvan juridisch verplicht

14.2.1 DJI – jeugd

14.2.2 RvdK – strafzaken

14.2.3 HALT

14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering

14.2.5 DJJ – overig

14.3 Voogdij AMV’s Waarvan juridisch verplicht

14.3.1 NIDOS – opvang

Ontvangsten

 

889 779

851 455

8 234

859 689

889 779

851 455

8 234

859 689

394 059

394 178

13 327

407 505 407 505

88 354

87 728

1 934

89 662

3 538

4 621

  • 16

4 605

294 529

291 138

7 826

298 964

7 638

10 691

3 583

14 274

471 153

429 372

  • 6 688

422 684 422 684

272 052

237 873

2 057

239 930

82 616

87 390

4 198

91 588

12 776

12 194

  • 1 472

10 722

68 204

69 414

  • 2 840

66 574

35 505

22 501

  • 8 631

13 870

24 567

27 905

1 595

29 500 29 500

24 567

27 905

1 595

29 500

2 800

5 243

687

5 930

Artikel 14: Het budget op dit artikel is volledig verplicht

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

21 Contraterrorisme- en nationaal veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

21.1 Nationale veiligheid Waarvan juridisch verplicht

21.1.1 Nationale veiligheid

21.2 Nationaal crisiscentrum Waarvan juridisch verplicht

21.2.1 Nationale veiligheid

21.3 Onderzoeksraad voor veiligheid Waarvan juridisch verplicht

21.3.1 Nationale veiligheid

21.4 Terrorismebestrijding Waarvan juridisch verplicht

21.4.1 NCTb

55 406

70 574

6 854

77 428

 

55 406

70 574

6 854

77 428

9 763

15 897

841

16 738 16 738

9 763

15 897

841

16 738

8 349

8 165

5 797

13 962 13 962

8 349

8 165

5 797

13 962

11 175

11 186

107

11 293 11 293

11 175

11 186

107

11 293

26 119

35 326

109

35 435 35 435

26 119

35 326

109

35 435

Ontvangsten

0

0

0

0

Artikel 21: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

23 Veiligheidsregio’s en politie

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

23.1 Bekostiging politie (boven)regionaal Waarvan juridisch verplicht

23.1.1 Veiligheidsregio’s en politie

23.2 Bekostiging politie landelijk Waarvan juridisch verplicht

23.2.1 Veiligheidsregio’s en politie

23.3 Kwaliteit politie en veiligheidsregio’s Waarvan juridisch verplicht

23.3.1 Veiligheidsregio’s en politie

23.4 Bekostiging veiligheidsregio’s Waarvan juridisch verplicht

23.4.1 Veiligheidsregio’s en politie

Ontvangsten

 

5 764 420

5 756 893

6 162

5 763 055

5 466 020

5 458 493

6 162

5 464 655

4 323 876

4 339 091

  • 1 505

4 337 586 4 337 586

4 323 876

4 339 091

  • 1 505

4 337 586

672 268

652 514

  • 711

651 803 651 803

672 268

652 514

  • 711

651 803

295 196

293 589

8 430

302 019 302 019

295 196

293 589

8 430

302 019

174 680

173 299

  • 52

173 247 173 247

174 680

173 299

  • 52

173 247

750

750

4 300

5 050

Artikel 23: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

25 Veiligheid en bestuur

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

25.1 Veiligheid en bestuur Waarvan juridisch verplicht

25.1.1 Veiligheid en bestuur

25.2 Veiligheid, informatie en technologie Waarvan juridisch verplicht

25.2.1 Veiligheid en bestuur

Ontvangsten

34 599

32 610

  • 3 202

29 408

 

33 916

31 927

  • 3 202

28 725

7 172

12 240

  • 229

12 011

12 011

7 172

12 240

  • 229

12 011

26 744

19 687

  • 2 973

16 714 16 714

26 744

19 687

  • 2 973

16 714

0

0

0

0

Artikel 25: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

29 Inspectie openbare orde en veiligheid

 

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

       
 

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen Programma-uitgaven

4 583 4 583

4 799 4 799

3 3

4 802 4 802

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

29.1 Toezicht onderzoek en aanbevelingen Waarvan juridisch verplicht 29.1.1 IOOV

Ontvangsten

 

4 583

4 799

3

4 802 4 802

4 583

4 799

3

4 802

0

0

0

0

Artikel 29: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

2.3 DE NIET-BELEIDSARTIKELEN

91 APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Apparaat-uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

91.1.1 Effectieve besturing van het VenJ apparaat

Ontvangsten

 

268 022

269 518

4 854

274 372

268 022

269 518

4 854

274 372

268 022

269 518

4 854

274 372

268 022

269 518

4 854

274 372

2 073

1 807

490

2 297

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Toelichting op niet-beleidsartikel 91

Mutaties uitgaven

Tegenvaller nieuwbouw

Op operationele doelstelling 91.1 doet zich een tegenvaller voor van € 6 mln. Deze tegenvaller wordt veroorzaakt omdat ten tijde van het opstellen van de budgettaire raming voor de nieuwbouw van VenJ niet alle kosten exact bekend waren (m.n. ICT). Hierdoor zijn de uitgaven aanvankelijk lager ingeschat dan het bedrag dat nu benodigd is.

92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Uitgaven

92.1 Nominaal en onvoorzien

92.1.1 Nominaal en onvoorzien

Ontvangsten

30 482

42 847

42 847

0

 

30 482

42 847

  • 42 847

0

30 482

42 847

  • 42 847

0

30 482

42 847

  • 42 847

0

Toelichting op niet-beleidsartikel 92

Mutaties uitgaven

Inzet loon en prijsbijstelling

Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.

0

0

0

0

Prijsbijstelling tranche 2012

Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.

93 GEHEIM

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

3 074

3 073

1

3 072

Programma-uitgaven

93.1 Geheim

93.1.1 Geheime uitgaven

 

3 074

3 073

  • 1

3 072

3 074

3 073

  • 1

3 072

3 074

3 073

  • 1

3 072

Ontvangsten

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

0

0

0

0


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.