Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33480 V - Wijziging begroting Buitenlandse Zaken 2012 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 04-12-2012
Publicatie­datum 04-12-2012
Nummer KST33480V2
Kenmerk 33480 V, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2012–2013

33 480 V

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 4

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in:

– de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V); – de begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst Centrum tot Bevordering van de Import uit ontwikkelingslanden (CBI)

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Buitenlandse Zaken, F. C. G. M. Timmermans

De minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E. M. J. Ploumen

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    LEESWIJZER

De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de Eerste suppletoire bij de Ontwerpbegroting 2012 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk. Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld hoofdstuk V (Buitenlandse Zaken) van de begroting van uitgaven en ontvangsten van het Rijk voor het jaar 2012 respectievelijk met EUR 762,4 miljoen te verlagen en EUR 16,4 miljoen te verhogen. Deze mutaties betreffen wijzigingen die ook in de Najaarsnota zijn verwerkt. De kapitaaluitgaven van de baten-lastendienst Centrum tot Bevordering van de Import uit ontwikkelingslanden (CBI) stijgen met EUR 1,95 miljoen. Dit wordt veroorzaakt doordat een deel van het eigen vermogen wordt afgestort aan de eigenaar indachtig de bepaling uit de Regeling baten-lastendienst 2011 artikel 17 lid 4 onder b, waarin staat dat het eigen vermogen gebonden is aan een maximum-omvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar.

In de toelichting worden de wijzigingen welke zijn opgetreden in de omvang van de HGIS en de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken toegelicht. Daarna volgt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen.

Per artikel is een tabel opgenomen met de mutaties. De stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 bevat de cijfers uit de ontwerpbegroting zoals gepresenteerd bij Prinsjesdag 2011. De stand 1e suppletoire begroting bevat de cijfers zoals bij 1e suppletoire begroting zijn vastgesteld. De toelichting per beleidsartikel heeft betrekking op de kolom mutaties 2e suppletoire begroting.

Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabiliteitswet van 2001 dienen de opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke en huidige raming te worden toegelicht. Op uitgavenniveau is voor deze toelichting een norm gehanteerd waarbij voor de beleidsartikelen 1–8 en niet-beleidsartikel 10 afwijkingen van 10% of meer, met een minimum van EUR 2 miljoen, ten opzichte van de ontwerpbegrotingsstand op sub-artikel niveau zijn opgenomen. Voor niet-beleidsartikel 11 is een afwijking van 1% opgenomen. Voor verplichtingen wordt de norm van 10% op artikel niveau aangehouden. Daarnaast zijn de mutaties op veiligheid, goed bestuur en rechtsorde (art. 2.5), noodhulp (art 2.6), afdracht aan de Europese Unie (art 3.1) en seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (art 5.4) toegelicht in afwijking op bovenstaande criteria.

  • 2. 
    HET BELEID

2.1 Belangrijkste mutaties

Het voorstel is om de uitgaven te verlagen met EUR 762,4 miljoen en de ontvangsten met EUR 16,4 miljoen te verhogen. De belangrijkste reden voor deze verlaging is de daling van de afdracht aan de Europese Unie.

Hieronder volgen de majeure wijzigingen ten opzichte van de stand van de begroting 2012 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken na de eerste suppletoire wetswijziging, gevolgd door een toelichting per mutatie. Alleen de beleidsrelevante mutaties zijn toegelicht.

Overzicht belangrijkste mutaties (x EUR 1,0 miljoen)

Artikel                                                                                                                                           Mutatie

2                   Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden                              – 43,7

2                   Noodhulp                                                                                                                       21,0

3                   Afdracht Europese Unie                                                                                           – 749,7

3                   Lagere afroep EOF                                                                                                      – 32,1

4                   Voedselzekerheid                                                                                                           56,6 4                   Private sectorontwikkeling                                                                                         – 29,9

Toelichting

Artikel 2.5

De verlaging met EUR 43,7 miljoen is een saldo. De verlaging wordt in belangrijke mate veroorzaakt door vertraging in het programma Education in Emergencies en teruggave op landenprogramma’s voor wederopbouw in Zuid-Soedan, Afghanistan en Soedan. Tevens zijn er teruggaves op landenprogramma’s goed bestuur (m.n. Suriname, Bolivia, Mozambique). Daarnaast zijn de uitgaven voor het Stabiliteitsfonds ODA verhoogd, vanwege de betaling van de tweede termijn voor de tender Ontmijning. Tevens draagt Nederland bij aan de ondersteuning van het Transitional Solutions Initiative, een samenwerkingsverband van UNHCR, UNDP en Wereldbank voor het verbeteren van de overgang van een noodhulpsituatie naar een meer op ontwikkeling gerichte, permanente status van vluchtelingen.

Artikel 2.6

Dit artikel kent een verhoging vanwege noodhulp aan Zuid-Soedan, Syrië en de Palestijnse gebieden.

Artikel 3.1

De meevaller van EUR 749,7 mln aan de uitgavenkant is het gevolg van nieuwe macro-economische cijfers onder invloed waarvan de Nederlandse afdrachten aan de Unie zijn gedaald en nieuwe realisatiecijfers van de geinde douanrechten. Tevens is de voorziening die bij Miljoenennota was genomen ter dekking van een additionele rekening die de Commissie had aangekondigd grotendeels komen vrij te vallen, omdat de Raad en het Europees Parlement geen overeenstemming konden bereiken over de hoogte van de rekening. Tenslotte vindt in december een verrekening plaats van de afdrachten 1995–2011, onder invloed van statistische correcties op de btw- en bni-grondslagen.

Artikel 3.2

De verlaging van EUR 32,1 mln hangt samen met de lagere afroep van het EOF, waardoor de NL bijdrage is verlaagd, deels waar het conditionele hulp betreft in gebieden waar mensenrechtenschendingen plaatsvinden.

Artikel 4.1

Betreft verhogingen op gebied van voedselzekerheid: versnelling van het GAFSP (Global Agriculture and Food Security Program) en het nieuwe programma MASSIF+ (Micro and Small Enterprise Fund plus). Daarnaast betreft het een verhoging in de uitgaven ten behoeve van CGIAR (Consultative Group on International Agricultural Research) en ASAP (Association of Small African Projects).

Artikel 4.3

De verlaging van EUR 29,9 mln is een saldo. Er is een verhoging vanwege de intensivering van het IFC Global Trade Liquidity Program (GTLP). Daarnaast zijn er verschillende verlagingen. De ontwikkelfase van ORIO-projecten loopt langzamer dan verwacht. Tevens is er vertraging in de uitvoeringsfase vanwege lokale aanbestedingstrajecten. Ook de aanloopfase van de Transitiefaciliteit had meer tijd nodig dan voorzien. Dit geldt ook ten aanzien van innovatieve financiering. Tot slot waren er teruggaves op het ondernemingsklimaatprogramma op de posten (o.a. Rwanda, Mali, Ghana). Het programma PSI (het Private Sector Investeringsprogramma, gericht op de ondersteuning van vernieuwende investeringsprojecten in opkomende markten) kent een neerwaartse bijstelling omdat het aantal gestarte projecten lager is dan aanvankelijk begroot.

2.2 De Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS)

Voor 2012 is de omvang van de HGIS, die is gedefinieerd als het saldo van HGIS-uitgaven en HGIS-ontvangsten, sinds de Voorjaarsnota 2012 afgenomen met EUR 154,1 miljoen. In de hierna volgende tabellen zijn de wijzigingen in uitgaven en ontvangsten uitgesplitst in de tijd.

Wijzigingen in HGIS-uitgaven en -ontvangsten vanaf Voorjaarsnota 2012 (bedragen x € 1 mln)

 
 

Totaal

Wv. ODA

Uitgaven VJN 2012

mutatie MJN 2013 (vermoedelijke uitkomsten 2012)

mutatie NJN 2012 Totaal mutaties

5 864,1 3,5

-  157,2

153,6

4 317,2 8,8 0,4 9,2

Uitgaven NJN 2012

5 710,5

4 326,4

 

Totaal

Ontvangsten VJN 2012

mutatie MJN 2013 (vermoedelijke uitkomsten 2012)

mutatie NJN 2012 Totaal mutaties

138,4 0,0 0,4 0,4

Ontvangsten NJN 2012

 

138,8

De wijzigingen in de omvang van de HGIS als geheel en voor ODA in het bijzonder zijn in het volgende overzicht gespecificeerd naar oorzaak.

Oorzaken afname HGIS en ODA-toename vanaf Voorjaarsnota 2012 (bedragen x € 1 mln)

 
 

Totaal

Wv. ODA

Bijstellingen BNP (ODA) en prijscomponent BBP (non-ODA) Overboekingen van/naar HGIS Ontvangsten ODA Verwachte onderuitputting

3,3 - 1,9

  • 155,4

8,8 0,4

TOTAAL

  • 154,1

9,2

De omvang van de HGIS neemt per saldo af door overboekingen vanuit de HGIS en door een verwachte onderuitputting op het non-ODA-deel van de HGIS. Deze onderuitputting ontstaat voor EUR 37 miljoen bij BZ (diverse posten waaronder lagere personeelskosten door een lagere bezetting van uitgezonden en lokaal personeel op de posten), Defensie EUR 28 miljoen (uitvoeren crisisbeheersingsoperaties), I&M EUR 50 miljoen (Clean Development Mechanism) en EL&I EUR 32 miljoen (Joint Implementation en diverse internationale programma’s). Het ODA-deel binnen de HGIS neemt met EUR 9,2 mln toe, m.n. vanwege wijziging in de BNP-raming. Voor een toelichting op de mutaties wordt verwezen naar de desbetreffende begrotingsartikelen op de diverse suppletoire begrotingen.

2.3 Toelichting per beleidsartikel

Beleidsartikel 1

 

Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten

Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

1.1              Een goed functionerende internationale rechtsorde

1.2              Bescherming van de rechten van de mens

95 262

108 575

  • 6 138

100 562                 101 671                  - 5 734

51 729                   53 033                  - 5 388

48 833                   48 638                     - 346

102 437

95 937

47 645

48 292

Uitgaven

Artikel 1.1

De aanslag voor de verplichte contributie aan het Capital Masterplan van de VN wordt niet in 2012 maar in 2013 verwacht.

Beleidsartikel 2

 

Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

2.1              Goede internationale samenwerking ter bevordering van de nationale en bondgenootschappelijke veiligheid

2.2              Bestrijding en terugdringing van het internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit

870 604

786 801

17 779

972 444

796 479

15 318

61 242

15 572

739

1 033 686

780 907

16 057

500

500

500

2.3

2.4

Bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens, bevordering van ontwapening, wapenbeheersing en het voeren van een restrictief en transparant wapenexportbeleid

Het bevorderen van energievoorzienings- en grondstoffenzeker-heid

9 613

10 754

6 409

17 163

0

0

 

Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

2.5              Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden

2.6              Effectieve humanitaire hulp

Ontvangsten

2.10            Doorberekening Defensie diversen

2.50            Restituties contributies

 

539 642

539 955

  • 43 720

496 235

219 267

229 952

21 000

250 952

1 165

1 165

0

1 165

165

165

 

165

1 000

1 000

 

1 000

Uitgaven

Artikel 2.3

Dit betreft een verhoging van EUR 6,4 miljoen met name vanwege een eerder dan verwacht betaalverzoek van de IAEA.

Artikel 2.5

De verlaging met EUR 43,7 miljoen is een saldo. De verlaging wordt in belangrijke mate veroorzaakt door vertraging in het UNICEF-programma Education in Emergencies en teruggave op landenprogramma’s voor wederopbouw in Zuid-Soedan, Afghanistan en Soedan. Tevens zijn er teruggaves op landenprogramma’s goed bestuur (m.n. Suriname, Bolivia, Mozambique). Daarnaast zijn de uitgaven voor het Stabiliteitsfonds ODA verhoogd, vanwege de betaling van de tweede termijn voor de tender Ontmijning. Tevens draagt Nederland bij aan de ondersteuning van het Transitional Solutions Initiative, een samenwerkingsverband van UNHCR, UNDP en Wereldbank voor het verbeteren van de overgang van een noodhulpsituatie naar een meer op ontwikkeling gerichte, permanente status van vluchtelingen.

Artikel 2.6

Dit artikel kent een verhoging van EUR 21 mln vanwege noodhulp aan Zuid-Soedan, Syrië en de Palestijnse gebieden.

Beleidsartikel 3

 

Beleidsartikel 3 Europese samenwerking Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

Verplichtingen                                                                                                                      7 353 602             7 301 635

Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal                                                                                                 7 526 717             7 474 607

3.1              Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt                                                                                   7 340 042             7 288 075

  • 749 435
  • 781 407
  • 749 724

6 552 200

6 693 200

6 538 351

 

Beleidsartikel 3 Europese samenwerking Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

3.2              Een effectief, efficient en cohorent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio’s, inclusief ontwikkelingslanden

3.3              Een hechtere Europese waardengemeenschap

3.4              Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 27

Ontvangsten

3.10            Perceptiekostenvergoedingen

3.30            Restitutie Raad van Europa

 

173 115

173 115

  • 32 115

141 000

9 700

9 557

432

9 989

3 860

3 860

 

3 860

620 347

620 347

16 402

636 749

620 347

620 347

16 402

636 749

 

0

 

0

Uitgaven

Artikel 3.1

De meevaller van EUR 749,7 mln aan de uitgavenkant is het gevolg van nieuwe macro-economische cijfers onder invloed waarvan de Nederlandse afdrachten aan de Unie zijn gedaald en nieuwe realisatiecijfers van de geinde douanrechten. Tevens is de voorziening die bij Miljoenennota was genomen ter dekking van een additionele rekening die de Commissie had aangekondigd grotendeels komen vrij te vallen, omdat de Raad en het Europees Parlement geen overeenstemming konden bereiken over de hoogte van de rekening. Tenslotte vindt in december een verrekening plaats van de afdrachten 1995–2011, onder invloed van statistische correcties op de btw- en bni-grondslagen.

Artikel 3.2

De verlaging van EUR 32,1 mln hangt samen met de lagere afroep van het EOF, waardoor de NL bijdrage is verlaagd, deels waar het conditionele hulp betreft in gebieden waar mensenrechtenschendingen plaatsvinden.

Ontvangsten

De meevaller van EUR 16,4 mln aan de ontvangstenkant hangt samen met de mutatie op de douanerechten aan de uitgavenkant. Nederland ontvangt 25% van de afgedragen invoerrechten terug als perceptiekostenvergoeding.

Beleidsartikel 4

 

Beleidsartikel 4 Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

1 006 398

881 135

1 594 531

780 234

149 374

48 037

1 743 905

828 271

 

Beleidsartikel 4 Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

4.1              Voedselzekerheid

4.2              Effectief armoedebeleid van ontwikkelingslanden

4.3              Private sector ontwikkeling

4.4              Effectieve Nederlandse handels- en investeringsbevordering

Ontvangsten

4.20            Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen

 

218 907

242 033

56 646

298 679

317 833

182 888

21 658

204 546

337 735

348 503

  • 29 857

318 646

6 660

6 810

  • 410

6 400

20 136

25 336

0

25 336

20 136

25 336

0

25 336

Verplichtingen

De verhoging van EUR 149 mln is een saldo van verhogingen en verlagingen. Het gaat om een verhoging ten behoeve van het speerpunt voedselzekerheid, met name vanwege aangegane verplichting GAFSP (Global Agriculture and Food Security Program), nog aan te gane verplichting MASSIF+ (Micro and Small Enterprise Fund plus) en GAIN (Global Alliance for Improved Nutrition), en verplichtingen voor het PPP-Fonds Private Sectorontwikkelingen voedselzekerheid. Ook is er een verhoging vanwege verlenging van de verplichtingen met UNDP en UNICEF voor twee jaar. Tot slot wordt een garantieverplichting verwacht voor de CEB (Council of Europe Development Bank). Verlagingen zijn er met name op het terrein van Private sectorontwikkeling.

Uitgaven

Artikel 4.1

Betreft verhogingen op gebied van voedselzekerheid: versnelling van het GAFSP (Global Agriculture and Food Security Program) en het nieuwe programma MASSIF+ (Micro and Small Enterprise Fund plus). Daarnaast betreft het een verhoging in de uitgaven ten behoeve van CGIAR (Consultative Group on International Agricultural Research) en ASAP (Association of Small African Projects).

Artikel 4.2

De negatieve BNP-aanpassing die op dit subartikel stond geparkeerd, is deels verdeeld over andere artikelen. Daarnaast verlaging vanwege vervallen algemene begrotingssteun aan Mali en opschorting van de verdragsmiddelen voor Suriname.

Artikel 4.3

De verlaging van EUR 29,9 mln is een saldo. Er is een verhoging vanwege de intensivering van het IFC Global Trade Liquidity Program (GTLP). Daarnaast zijn er verschillende verlagingen. De ontwikkelfase van ORIO-projecten loopt langzamer dan verwacht. Tevens is er vertraging in de uitvoeringsfase vanwege lokale aanbestedingstrajecten. Ook de aanloopfase van de Transitiefaciliteit had meer tijd nodig dan voorzien. Dit geldt ook ten aanzien van innovatieve financiering. Tot slot waren er teruggaves op het ondernemingsklimaatprogramma op de posten (o.a.

Rwanda, Mali, Ghana). Het programma PSI (het Private Sector Investeringsprogramma, gericht op de ondersteuning van vernieuwende investeringsprojecten in opkomende markten) kent een neerwaartse bijstelling omdat het aantal gestarte projecten lager is dan aanvankelijk begroot.

Beleidsartikel 5

 

Beleidsartikel 5 Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

5.1              Goed onderwijs, goed opgeleide bevolking en capaciteit voor onderzoek en innovatie voornamelijk ten behoeve van de beleidsprioriteiten

5.2              Versterking van het maatschappelijk middenveld in ontwikkelingslanden

5.3              Gelijke rechten en kansen voor vrouwen

5.4              Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten voor iedereen en een halt aan de verspreiding van hiv/aids

1 110 031

1 088 142

238 656

853 802

1 123 322

236 656

172 006

13 523

5 543

681 796

1 136 845

242 199

 

473 788

473 808

2 145

475 953

39 000

42 000

  • 457

41 543

336 698

370 858

6 292

377 150

Verplichtingen

De verlaging van de verplichtingenstand is een saldo van verhogingen en verlagingen. De verlaging hangt met name samen met het feit dat de verplichting voor de uitvoering van het nieuwe programma NICHE/NFP pas in 2013 zal worden aangegaan en het feit dat er voor UNFPA in tegenstelling tot de planning tweejarige committeringen in plaats van driejarige committeringen zijn aangegaan. De verhoging hangt samen met de start van de SRGR-tender.

Uitgaven

Artikel 5.4

De verhoging betreft een saldo. Er is een verhoging vanwege een gewijzigd betaalschema voor de Global Alliance for Vaccines and Immunisation (GAVI) en een hogere liquiditeitsbehoefte voor het Health Insurance Fund (HIF). Hier tegenover staan verlagingen op de landenprogramma’s gezondheid Tanzania, Suriname, Mali, Mozambique. Daarnaast bleek er een lagere liquiditeitsbehoefte bij het KPF Aidsfonds.

Beleidsartikel 6

 

Beleidsartikel 6 Duurzaam water- en milieubeheer Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

6.1              Duurzaam milieugebruik wereldwijd

6.2              Efficient en duurzaam watergebruik, veiliger delta’s en stroomgebieden en verbeterde toegang tot drinkwater en sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden/partnerlanden

591 027

686 464

181 401

180 357

113 095

430 620                 414 816                - 48 023

249 219                 234 459                - 16 378

  • 31 645

799 559

366 793

218 081

148 712

Verplichtingen

De stijging van het verplichtingenniveau vindt met name plaats op het gebied van integraal waterbeheer, drinkwater en sanitaire voorzieningen. Er wordt in 2012 o.a. een verplichting aangegaan voor een bijdrage aan UNICEF voor een programma verbeterde water- en sanitaire diensten voor de bewoners van negen landen in West en Centraal Afrika. Tevens is het plafond voor de eerste ronde Fonds Duurzaam Water verhoogd. Daarnaast is – naast de 2e tranche -ook de 3e tranche van het Global Environment Fund (GEF) in 2012 verplicht en betaald, waardoor Nederland weer voldoet aan het standaard Wereldbank-betalingsschema. Tot slot is er een verlaging van de verplichtingen op de landenprogramma’s op het gebied van integraal waterbeheer, drinkwater en sanitaire voorzieningen, met name in Bangladesh, Benin, Indonesië en Mozambique.

Uitgaven

Artikel 6.2

De daling met EUR 31,6 mln wordt met name verklaard doordat de landenprogramma’s op gebied van duurzaam waterbeheer lager uitvallen dan geraamd. Het gaat hierbij om projecten in Indonesië, Jemen, Mozambique, Bangladesh en Benin.

Beleidsartikel 7

 

Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

7.1

Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland

25 014

25 014

14 809

24 964

24 964

14 809

2 874

2 984

260

27 838

27 948

14 549

 

Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

7.2              Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren

Ontvangsten

7.10            Consulaire dienstverlening

 

10 205

10 155

3 244

13 399

39 450

39 450

0

39 450

39 450

39 450

 

39 450

Verplichtingen

De toename van het verplichtingenbudget hangt samen met de stijging van de uitgaven zoals hieronder beschreven.

Uitgaven

Artikel 7.2

De verhoging van het budget wordt veroorzaakt door een beleidsintensivering van EUR 3,2 mln die voortvloeit uit het regeerakkoord Rutte-I op de onderwerpen terugkeer en (versterking van de) bescherming van vluchtelingen in de regio van herkomst.

Beleidsartikel 8

 

Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

8.1              Grotere buitenlandse bekendheid met de nederlandse cultuur

8.2              Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland

8.3              Vergroten van begrip en/of steun voor Nederlandse zienswijze, standpunten en beleid in het buitenland en het versterken van het draagvlak in eigen land voor het buitenlandbeleid

Ontvangsten

8.30            Doorberekening Defensie diversen

46 019

81 892

20 418

17 775

52 768

82 639

18 418

20 403

1 454

  • 3 755
  • 2 026
  • 1 527

54 222

78 884

16 392

18 876

 

43 699

43 818

  • 202

43 616

790

790

0

790

790

790

 

790

Uitgaven Artikel 8.1

De verlaging van EUR 2 mln betreft de contributie UNESCO 2012, deze is in 2011 betaald.

Beleidsartikel 9 Geheim

 

Artikel 9 Geheim Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

Verplichtingen Uitgaven

pm pm

44 69

620 451

664 520

Verplichtingen Uitgaven:

Apparaatsuitgaven

Ontvangsten

Diverse ontvangsten Koersverschillen

Geheim

Beleidsartikel 10 Nominaal en onvoorzien

Verplichtingen en Uitgaven

De verlaging betreft de overboeking van prijsbijstelling naar artikelen op diverse begrotingen ad EUR 11,5 miljoen. Daarnaast werd het artikel verlaagd met EUR 1,6 miljoen als gevolg van een neerwaartse bijstelling van de inflatieraming (pBBP) door het CPB.

Beleidsartikel 11 Algemeen

 

Artikel 11 Algemeen Bedragen in EUR 1 000

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

2012

2012

2012

2012

 

(1)

(2)

(3)

(4)= (2+3)

730 691

695 733

82 229

777 962

739 203

731 201

40 222

771 423

739 203

731 201

40 222

771 423

58 626

58 626

0

58 626

58 626

58 626

 

58 626

0

0

   

Verplichtingen

De stijging van het verplichtingenbudget hangt samen met de stijging van de uitgaven zoals hieronder beschreven inclusief de gevolgen van de koersontwikkeling van de Euro ten opzichte van andere valuta. Ook is het convenant met het ministerie van Defensie inzake beveiliging hoog risicoposten verlengd tot en met 2014. Hierdoor is de stijging van het verplichtingenbudget groter dan de de stijging van de uitgaven.

Uitgaven

Het betreft hier een saldo van diversie mutaties, inclusief de gevolgen van de ontwikkeling van de koers van de Euro ten opzichte van andere valuta (koersverlies). De koersverschillen ontstaan doordat een deel van de betalingen in buitenlandse valuta plaatsvindt. Er is een verlaging op personeelskosten die in belangrijke mate het gevolg is van een lagere bezetting van uitgezonden en lokaal personeel op de posten. Tevens zijn de gemiddelde loonkosten van lokaal personeel lager dan verwacht.

Er is een stijging van uitgaven vanwege een versnelling van de modernisering van de ICT. Ook zijn er incidenteel hogere kosten vanwege het verhuizen van onderdelen van het ministerie naar het hoofdpand, wat op termijn tot besparingen zal leiden. De verhoging van de BTW en de nieuwe schoonmaak-cao hebben eveneens geleid tot een stijging van de uitgaven. Tot slot vindt er een overheveling plaats naar OCW van EUR 2,5 mln.


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.