Verordening 2010/1169 - Gemeenschappelijke veiligheidsmethode ter beoordeling van de conformiteit met de vereisten voor de verkrijging van een veiligheidsvergunning voor spoorwegen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) nr. 1169/2010 van de Commissie van 10 december 2010 betreffende een gemeenschappelijke veiligheidsmethode ter beoordeling van de conformiteit met de vereisten voor de verkrijging van een veiligheidsvergunning voor spoorwegen Voor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Commission Regulation (EU) No 1169/2010 of 10 December 2010 on a common safety method for assessing conformity with the requirements for obtaining a railway safety authorisation Text with EEA relevanceRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2010/1169 |
Celex-nummer i | 32010R1169 |
Document | 10-12-2010 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 11-12-2010; OJ L 327, 11.12.2010,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 019 |
Inwerkingtreding | 31-12-2010; in werking datum publicatie + 20 zie art 5 |
Einde geldigheid | 30-10-2025; opgeheven door 32018R0762 en 32020R0782 |
11.12.2010 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 327/13 |
VERORDENING (EU) Nr. 1169/2010 VAN DE COMMISSIE
van 10 december 2010
betreffende een gemeenschappelijke veiligheidsmethode ter beoordeling van de conformiteit met de vereisten voor de verkrijging van een veiligheidsvergunning voor spoorwegen
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Richtlijn 2004/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake de veiligheid op de communautaire spoorwegen en tot wijziging van Richtlijn 95/18/EG van de Raad betreffende de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen en van Richtlijn 2001/14/EG van de Raad inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur alsmede inzake veiligheidscertificering (Spoorwegveiligheidsrichtlijn) (1), en met name artikel 6, lid 1,
Gezien aanbeveling ERA/REC/SAF/09-2009 van het Europees Spoorwegbureau, ingediend bij de Commissie op 18 september 2009, met betrekking tot een gemeenschappelijke veiligheidsmethode voor conformiteitsbeoordeling,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Het doel van de vast te stellen gemeenschappelijke veiligheidsmethode (GVM) is een kader te scheppen voor de nationale veiligheidsinstanties om de criteria voor het nemen van besluiten in de gehele Unie te harmoniseren overeenkomstig artikel 17, lid 4, van Richtlijn 2004/49/EG. De GVM dient de nationale veiligheidsinstanties in staat te stellen om de conformiteit met de vereisten op uniforme wijze te beoordelen. |
(2) |
De GVM moet alle geharmoniseerde vereisten en beoordelingsmethoden bevatten om de nationale veiligheidsinstanties in staat te stellen om een infrastructuurbeheerder zowel een veiligheidsvergunning op grond van de adequaatheid van het veiligheidsbeheersysteem in het algemeen, als netwerkspecifieke vergunningen te verlenen. Bovendien mag worden verwacht dat een infrastructuurbeheerder bij het aanvragen van een algemene vergunning op basis van zijn veiligheidsbeheersysteem tegelijkertijd een netwerkspecifiek deel van de vergunning zal aanvragen. |
(3) |
De nationale veiligheidsinstanties beoordelen het vermogen van een infrastructuurbeheerder om aan alle algemene exploitatievereisten te voldoen en aan de vereisten voor het specifieke net waarvoor hij een vergunning aanvraagt, door het veiligheidsbeheersysteem te beoordelen in zijn totaliteit. |
(4) |
Iedere nationale veiligheidsinstantie moet regelingen treffen om te onderzoeken of de in de aanvraag voor een veiligheidsvergunning vermelde resultaten tijdens de exploitatie na de verlening van de vergunning worden behaald en of alle vereisten continu worden nageleefd, zulks krachtens artikel 16, lid 2, onder f), en artikel 17, lid 2, van Richtlijn 2004/49/EG. Daarom moet een systeem voor toezicht na de verlening van de vergunning worden ontwikkeld dat is gebaseerd op fundamentele principes om een geharmoniseerde aanpak bij de nationale veiligheidsinstanties in elke lidstaat te waarborgen. |
(5) |
De in deze verordening vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het in artikel 27, lid 1, van Richtlijn 2004/49/EG bedoelde comité, |
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Onderwerp
Bij deze verordening wordt een gemeenschappelijke veiligheidsmethode (GVM) vastgesteld ter beoordeling van de conformiteit met de vereisten voor de verkrijging van een veiligheidsvergunning als bedoeld in artikel 6, lid 3, onder b), van Richtlijn 2004/49/EG.
De GVM omvat:
a) |
een procedure en criteria voor het beoordelen van door infrastructuurbeheerders ingediende aanvragen voor veiligheidsvergunningen in de zin van artikel 11, lid 1, onder a) en b), van Richtlijn 2004/49/EG, zoals vermeld in de bijlagen I en II... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.