Samenvatting van het verslag over het sectorale onderzoek naar de farmaceutische sector

1.

Kerngegevens

Officiële titel Samenvatting van het verslag over het sectorale onderzoek naar de farmaceutische sector
Document­datum 03-09-2009
Publicatie­datum 04-11-2009

2.

Tekst

Samenvatting van het verslag over het sectorale onderzoek naar de farmaceutische sector.

Datum Commissiedocument

8 juli 2009

  • 1. 
    Algemene gegevens

Nr. Commissiedocument

Com(2009) 351 final

Pre-lex

http://ec.europa.eu/competition/sectors/pharmaceuticals/inquiry/communication_nl.pdf

Behandelingstraject Raad

In Raadswerkgroepen Volksgezondheid en daarna waarschijnlijk behandeld in de EPSCO Raad van 30 november 2009.

Eerstverantwoordelijk ministerie

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

  • 2. 
    Essentie voorstel

De Commissie wil dat consumenten sneller toegang hebben tot meer nieuwe, veilige geneesmiddelen (zowel innovatieve als generieke) tegen aanvaardbare prijzen. Eerlijke competitie tussen de spelers op de markt is essentieel, met goede randvoorwaarden voor wanneer een geneesmiddel innovatief en wanneer het generiek is. Geen onnodige verlenging van de innovatieve periode,  dat kost patiënten/belastingbetalers onnodig geld. In dit kader wil de Commissie meer concurrentie en minder regeldruk.

  • a. 
    Het mededingingstoezicht in de sector versterken;
  • b. 
    Specifiek toezicht gaan houden op geldelijke schikkingen tussen originator en generieke ondernemingen, welke plaats vinden om de markttoetreding van generieke geneesmiddelen te vertragen.
  • • 
    Herbevestiging van  de noodzaak van een Gemeenschapsoctrooi met een bijbehorend systeem voor octrooirechtspraak.
  • Lidstaten wordt gevraagd onder meer goedkeuringsprocedures voor generieke geneesmiddelen fors te versnellen, bijvoorbeeld om hun prijs- en vergoedingensysteem zo aan te passen dat generieke producten automatisch/onmiddellijk geaccepteerd worden, alsook om besluitvorming over prijzen en/of opname in het vergoedingensystemen van innovatieve geneesmiddelen te versnellen in lijn met de Transparancy Richtlijn.
  • • 
    Lidstaten worden opgeroepen het onderzoek naar toegevoegde waarde van nieuwe geneesmiddelen te harmoniseren.
  • • 
    Lidstaten worden aangespoord om maatregelen te nemen die de generieke competitie bevorderen (het Nederlandse preferentiebeleid wordt in het rapport als voorbeeld genoemd).
  • 3. 
    Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?

De Commissie stelt als concrete maatregel voor het Europese mededingingstoezicht te versterken. De Commissie heeft op basis van artikel 85 EG de exclusieve bevoegdheid om toe te zien op de toepassing van de mededingingsregels. Het is daarom niet nodig om de subsidiariteit te beoordelen. Nederland beoordeelt de proportionaliteit als positief. Versterkt toezicht op de mededinging in de farmaceutische sector is een geschikt en evenredig middel om consumenten beter toegang te geven tot nieuwe, veilige geneesmiddelen tegen aanvaardbare prijzen.

  • 4. 
    Nederlandse positie over de mededeling

De Commissie bevestigt het belang van een hoge kwaliteitsstandaard met betrekking tot octrooien en snelle toelating tot de markt. Zij focust zich op volledige implementatie en beter gebruik van de huidige regelgeving, zoals bijvoorbeeld met betrekking tot de deadlines van toelatingsprocedures en het zorgdragen dat bezwaren van derden goed gedocumenteerd en transparant zijn en niet tot onnodige vertraging leiden Nederland kan instemmen met deze lijn met inachtneming van nationale bevoegdheden op het gebied van het inrichten van het sociale stelsel en prijs- en vergoedingsmaatregelen met betrekking tot geneesmiddelen. Nederland steunt het streven om tot een spoedige invoering van een Gemeenschapsoctrooi met een bijbehorend overkoepelend systeem voor octrooirechtspraak te komen.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederland relatief veel afzet heeft van generieke middelen en qua snelheid van octrooiaanvraag zit Nederland op het EU-gemiddelde. Qua snelheid van het op de markt komen van generieke geneesmiddelen zit Nederland in de middelmoot met 8,5 maand. Daar staat tegenover dat Nederland één van de weinige landen is waar een vergoedingsaanvraag al ter hand wordt genomen voordat het middel tot de markt is toegelaten.

Trage introductie van generieke en innovatieve geneesmiddelen moet effectief worden tegengegaan want dat kan besparingen opleveren. Nederland staat achter de aanbevelingen van de Cie dat verklaringen van derden tijdens de toelatingsprocedure een duidelijke inhoud moeten hebben en ook van duidelijk omschreven partijen moeten komen, die ook hun belang erbij moeten motiveren. Dit om onnodige en ongerechtvaardigde vertraging van marktoelating te voorkomen. Evenzo geldt dat misleidende informatiecampagnes, die nodeloos en ongegrond twijfel zaaien over de kwaliteit van generieke geneesmiddelen moeten worden tegengegaan.

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG-MEB) heeft inmiddels een actieprogramma om achterstanden in de afhandeling van aanvragen voor handelsvergunningen in 2011 op te heffen (zie Strategisch Business plan 2009 – 2013 van CBG-MEB).

 
 
 
 

3.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.