Rapport bij de financiële verantwoording 2001 van het Huis der Koningin - Financiële verantwoordingen over het jaar 2001

Dit rapport Algemene Rekenkamer is onder nr. 3 toegevoegd aan dossier 28380 - Financiële verantwoordingen over het jaar 2001.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Financiële verantwoordingen over het jaar 2001; Rapport bij de financiële verantwoording 2001 van het Huis der Koningin 
Document­datum 05-06-2002
Publicatie­datum 12-03-2009
Nummer KST61367
Kenmerk 28380, nr. 3
Van Algemene Rekenkamer (AR)
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2001–2002

28 380

Financiële verantwoordingen over het jaar 2001

Nr. 3

RAPPORT BIJ DE FINANCIËLE VERANTWOORDING 2001 VAN HET HUIS DER KONINGIN

Inhoud

SAMENVATTING

1             Huis der Koningin

1.1          Het rechtmatigheidsonderzoek

1.2          Oordeelsvorming

2             Financiële verantwoording

2.1          Inleiding

2.2          Oordeel over de financiële verantwoording

2.3          Rekening met toelichting

2.4          Saldibalans met toelichting

3             Bedrijfsvoering

3.1          Inleiding

3.2          Accountantscontrole

3.2.1       Accountantscontrole financiële verantwoording

3.2.2       Accountantscontrole financieel beheer

3.3          Administratieve en uitvoeringssystemen

3.4          Reactie minister

3

3 3

4

4 4 4 5

6

6 6 6 6 7 7

2

SAMENVATTING

De Algemene Rekenkamer onderzoekt jaarlijks de financiële verantwoording, het financieel beheer en het materieel beheer van het Huis der Koningin. Op grond van artikel 51 van de Comptabiliteitswet voert de Algemene Rekenkamer dit onderzoek jaarlijks uit.

Bij het Huis der Koningin worden de uitgaven gevormd door uitkeringen aan leden van het Koninklijk Huis ( 6,7 miljoen). Het Huis der Koningin genereert geen ontvangsten.

De Algemene Rekenkamer komt tot een positief oordeel over de financiële verantwoording 2001 van het Huis der Koningin.

De Algemene Rekenkamer trof in de verplichtingen en uitgaven geen fouten en onzekerheden aan.

De verantwoording is een deugdelijke weergave van de uitkomsten van het financieel beheer en is opgesteld volgens de voorschriften.

In vergelijking met 2000 hebben zich in 2001 geen (nieuwe) ontwikkelingen bij het Huis der Koningin voorgedaan die van invloed zijn op de bevindingen en de oordeelsvorming inzake dit begrotingshoofdstuk.

De minister van Algemene Zaken had geen op- of aanmerkingen over het rapport van de Algemene Rekenkamer

1 HUIS DER KONINGIN

1.1  Het rechtmatigheidsonderzoek

Dit rapport bevat de belangrijkste resultaten van het rechtmatigheidsonderzoek 2001 dat de Algemene Rekenkamer op grond van artikel 51 van de Comptabiliteitswet heeft uitgevoerd bij het Huis der Koningin. Het is haar wettelijke taak om dit onderzoek jaarlijks uit te voeren en een oordeel te geven over het gevoerde financiële beheer en de verantwoording daarover.

In de rekening van het Huis der Koningin zijn de uitgaven verantwoord tot een bedrag van in totaal 6,7 miljoen.

De uitgaven betreffen uitkeringen aan HM de Koningin, ZKH Prins Claus, ZKH Prins Willem-Alexander, HKH Prinses Juliana en ZKH Prins Bernhard en zijn gebaseerd op de Wet financieel statuut van het Koninklijk Huis van 22 november 1972 (Stb. 701) en de Wet houdende aanvulling van de Wet financieel statuut van het Koninklijk Huis tot regeling van de uitkeringen aan Prinses Juliana en haar echtgenoot van 2 juli 1980 (Stb. 380).

1.2  Oordeelsvorming

Financiële verantwoording

De Algemene Rekenkamer sluit haar rechtmatigheidsonderzoek af met een oordeel over de financiële verantwoording. Dit oordeel wordt gegeven met «redelijke zekerheid»; de Algemene Rekenkamer onderzoekt namelijk niet alle verplichtingen en uitgaven. De Algemene Rekenkamer maakt vanuit doelmatigheidsoverwegingen zoveel mogelijk gebruik van de voorcontrole door de accountantsdienst.

De Algemene Rekenkamer hanteert kwantitatieve en kwalitatieve tolerantiegrenzen om te bepalen welke fouten en onzekerheden belangrijk zijn. Kwantitatieve tolerantiegrenzen geven een financiële grens aan. Dat kan een grens zijn op het niveau van een begrotingsartikel, een grens voor de totale rekening, per individueel saldo op de saldibalans of voor het totaal van de saldibalans.

2 FINANCIËLE VERANTWOORDING

2.1 Inleiding

De Algemene Rekenkamer geeft jaarlijks een totaaloordeel over de financiële verantwoording van het Huis der Koningin. Dit totaaloordeel van de Algemene Rekenkamer is opgebouwd uit deeloordelen over de rekening, de toelichting bij de rekening, de saldibalans en de toelichting bij de saldibalans.

De Algemene Rekenkamer maakt ten behoeve van haar oordeel mede gebruik van de voorcontrole door de accountantsdienst. De accountantsdienst brengt een intern accountantsrapport met een accountantsverklaring uit over de verantwoording van het Huis der Koningin. Om haar eigen verantwoordelijkheid voor de oordelen te kunnen dragen, stelt de Algemene Rekenkamer door middel van een review vast of zij kan steunen op de controlewerkzaamheden van de departementale accountantsdienst.

Dit hoofdstuk gaat achtereenvolgens in op het oordeel over de financiële verantwoording, de rekening en de saldibalans.

2.2 Oordeel over de financiële verantwoording

De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of de financiële verantwoording van het Huis der Koningin voldoet aan de volgende eisen:

  • • 
    de verantwoording is een deugdelijke weergave van de uitkomsten van het financieel beheer en is opgesteld volgens de voorschriften;
  • • 
    de verplichtingen en de uitgaven die in de verantwoording zijn opgenomen zijn rechtmatig, dat wil zeggen: tot stand gekomen in overeenstemming met de begrotingswetten en andere wettelijke regelingen.

Op grond van haar onderzoek is de Algemene Rekenkamer van oordeel dat de financiële verantwoording van het Huis der Koningin aan de te stellen eisen voldoet.

2.3 Rekening met toelichting

Overzicht 1 laat de totaalbedragen zien waaruit de rekening 2001 van het Huis de Koningin is samengesteld. Daarnaast zijn de totalen opgenomen van bedragen die niet deugdelijk zijn weergegeven of onrechtmatig zijn, of waarover onzekerheid over de deugdelijke weergave of onzekerheid over de rechtmatigheid bestaat.

Overzicht 1

Bedragen van de rekening 2001, Huis der Koningin (x 1 miljoen euro)

 
 

Verplichtingen1

Uitgaven1

Ontvangsten

Totaal

6,7

6,7

0

Belangrijke fouten/onzekerheden Onvolledigheden

0 0

0 0

0 0

1 Het bedrag aan verplichtingen en uitgaven bevat in totaal 0,05 miljoen euro respectievelijk 0,05 miljoen aan overschrijdingen. Indien de Staten-Generaal niet akkoord gaan met de desbetreffende slotwetmutaties, zal de Algemene Rekenkamer haar positieve oordeel op dit punt moeten herzien.

De toelichting bij de rekening voldoet aan de eisen.

Oordeel

De rekening en de toelichting bij de rekening 2001 van het Huis der Koningin voldoen aan de eisen.

2.4 Saldibalans met toelichting

Overzicht 2 laat de totaalbedragen zien waaruit de saldibalans 2001 van het Huis der Koningin is opgebouwd. Jaarlijks beoordeelt de Algemene Rekenkamer de bedragen op de saldibalans, met uitzondering van:

  • • 
    Uitgaven en ontvangsten: de Algemene Rekenkamer heeft deze al beoordeeld bij het onderzoek van de rekeningen. De Algemene Rekenkamer heeft alleen de aansluiting tussen de totalen van de rekening met de saldibalans vastgesteld.
  • • 
    De bedragen die op tegenrekeningen staan:deze hebben geen inhoudelijke waarde.

Daarnaast zijn de totalen opgenomen van bedragen die niet deugdelijk zijn weergegeven, of waarover onzekerheid over de deugdelijke weergave bestaat.

Overzicht 2

Bedragen van de saldibalans per 31 december 2001, Huis der Koningin (bedragen x 1

miljoen euro)

 
 

Debet

Credit

Totaal

–/– uitgaven respectievelijk ontvangsten en tegenrekeningen

6,7 6,7

6,7 6,7

Beoordeeld

0

0

Belangrijke fouten/onzekerheden Onvolledigheden

0 0

0 0

De toelichting bij de saldibalans voldoet aan de eisen.

Oordeel

De saldibalans en de toelichting bij de saldibalans voldoen aan de eisen.

3 BEDRIJFSVOERING

3.1 Inleiding

Het financieel beheer, het materieelbeheer alsmede de administraties die ten behoeve van dat beheer worden bijgehouden vallen volgens de ontwerp-Comptabiliteitswet 2001 onder de bedrijfsvoering.

In het Rapport bij de financiële verantwoording 2001 maakt de Algemene

Rekenkamer binnen de bedrijfsvoering onderscheid naar de volgende onderwerpen:

  • • 
    accountantscontrole;
  • • 
    financieel en materieelbeheer;
  • • 
    planning- en controlcyclus;
  • • 
    informatievoorziening.

Omdat de begrotingsopstelling en -uitvoering van het Huis der Koningin geschiedt door het Ministerie van Algemene Zaken wordt in dit rapport alleen ingegaan op de punten accountantscontrole en financieel beheer (beschrijving en onderhoudsorganisatie administratieve organisatie).

3.2 Accountantscontrole

De administratie van de begroting van het Huis der Koningin wordt gevoerd bij het Ministerie van Algemene Zaken. De accountantsdienst van het Ministerie van Economische Zaken controleert de financiële verantwoording van het Huis der Koningin.

De Algemene Rekenkamer maakt bij haar onderzoek zoveel mogelijk gebruik van de voorcontrole door de accountantsdienst. Om vast te stellen of de Algemene Rekenkamer gebruik kan maken van de door de accountantsdienst verrichte werkzaamheden, voert zij een review uit op de planning, uitvoering en afsluiting van de controle. De review is gericht op de accountantscontrole van de financiële verantwoording, het financieel en het materieel beheer. Over de bevindingen en de deel-oordelen per fase communiceert de Algemene Rekenkamer met de accountantsdienst.

3.2.1 Accountantscontrole financiële verantwoording

De accountantsdienst heeft een goedkeurende accountantsverklaring bij de financiële verantwoording van het Huis der Koningin over het begrotingsjaar 2001 afgegeven.

De Algemene Rekenkamer stelt vast dat de accountantscontrole voldoende basis vormt voor haar oordeelsvorming over de financiële verantwoording 2001 van het Huis der Koningin. Haar oordelen zijn dan ook mede tot stand gekomen op basis van de rapportages van de accountantsdienst.

De controle vertoonde geen of geringe onvolkomenheden.

3.2.2 Accountantscontrole financieel beheer

Tot de algemene controletaak van de accountantsdienst behoort mede de controle van het financieel beheer. De Algemene Rekenkamer heeft in het rechtmatigheidsonderzoek 2000 een inventariserend onderzoek verricht naar dit onderdeel van de accountantscontrole.

De uitkomsten van dit onderzoek boden de Algemene Rekenkamer inzicht in de wijze waarop de accountantsdienst de controle van het financieel beheer vorm gaf. De Algemene Rekenkamer streeft er naar om de accountantscontrole van het financieel beheer als basis te kunnen hanteren voor haar oordeelsvorming over het financieel beheer en wellicht de bedrijfsvoering.

De Algemene Rekenkamer heeft gebruikgemaakt van de resultaten van de accountantscontrole gericht op het financieel beheer.

3.3 Administratieve en uitvoeringssystemen

Een actuele beschrijving van de administratieve organisatie (AO) is een belangrijk instrument voor de sturing, beheersing en controle van de beheersprocessen rondom de financiële zaken en daarnaast ook voor processen op andere terreinen, zoals het materieel- en personeelsbeheer. Als waarborg voor een volledige en actuele beschrijving van de AO is een goede onderhoudsorganisatie onontbeerlijk.

De Algemene Rekenkamer heeft evenals voorgaande jaren onderzoek gedaan naar de beschrijving en naar de onderhoudsorganisatie van de AO.

De Algemene Rekenkamer heeft geconcludeerd dat de beschrijving van de AO van de processen rond het Huis der Koningin inmiddels gereed zijn en formeel zijn vastgesteld.

De Algemene Rekenkamer beveelt aan, nu de AO-beschrijvingen vastgesteld zijn, deze actueel te houden.

De Algemene Rekenkamer komt tot de conclusie dat de administratieve en uitvoeringssystemen geen of geringe onvolkomenheden vertonen.

3.4 Reactie minister

De minister van Algemene Zaken had geen op- of aanmerkingen over dit rapport.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.