Toelichting bij COM(2010)769 - Wegwerken van grensoverschrijdende fiscale obstakels voor EU-burgers

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

52010DC0769

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD, HET EUROPEES PARLEMENT EN HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ Wegwerken van grensoverschrijdende fiscale obstakels voor EU-burgers /* COM/2010/0769 def. */


[afbeelding - zie origineel document] EUROPESE COMMISSIE

2.

Brussel, 20.12.2010


COM(2010) 769 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD, HET EUROPEES PARLEMENT EN HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ

Wegwerken van grensoverschrijdende fiscale obstakels voor EU-burgers

SEC(2010) 1576 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD, HET EUROPEES PARLEMENT EN HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ

Wegwerken van grensoverschrijdende fiscale obstakels voor EU-burgers

1.

Inleiding



Sinds 1992 zijn de onderdanen van de EU-lidstaten zowel burger van de EU als burger van hun lidstaat van herkomst. De EU-wetgeving geeft de 500 miljoen EU-burgers in Europa het recht om in een ander EU-land te gaan wonen, winkelen, werken, studeren, op pensioen te gaan en te beleggen.

Eén van de conclusies die de Commissie in haar 'Europa 2020'-strategie i voor slimme, duurzame en inclusieve groei in de EU heeft getrokken, is dat de EU-economie onder andere weer op gang kan worden getrokken door de EU-burgers in staat te stellen ten volle deel te nemen aan de interne markt en hen ook het vertrouwen daartoe te geven.

In de realiteit echter worden de EU-burgers met vele knelpunten geconfronteerd als zij grensoverschrijdend actief willen zijn op de interne markt. Zij zouden hun rechten als burger, consument, student, werknemer, patiënt of gepensioneerde ten volle moeten kunnen uitoefenen in een andere EU-lidstaat. In de Single Market Act i en het verslag over het EU-burgerschap i is een reeks maatregelen opgesomd die op zeer uiteenlopende gebieden moeten worden genomen opdat de rechten van de EU-burgers hun volle werking zouden kunnen hebben. Belastingen is een van die gebieden.

In deze mededeling worden de meest dringende grensoverschrijdende fiscale problemen voor de burgers op een rij gezet en mogelijke oplossingen aangereikt. Al naargelang kan die erin bestaan dat de nationale belastingvoorschriften van individuele lidstaten worden gewijzigd om discriminatie weg te nemen, dat gemeenschappelijke voorschriften worden ingevoerd die overal in de EU gelden, dat de belastingdiensten in de EU op nieuwe gebieden nauwer gaan samenwerken of dat er voorlichtings- en bewustmakingsinitiatieven worden opgezet. Belastingregels mogen de individuele burger er niet van weerhouden profijt te trekken van de interne markt.

3.

GRENSOVERSCHRIJDENDE FISCALE MOEILIJKHEDEN WAARMEE EU-BURGERS WORDEN GECONFRONTEERD


De verschillende aanspreekpunten binnen de Europese Commissie, die te vinden zijn op de portaalsite Uw Europa i, worden vaak benaderd door individuele EU-burgers in verband met grensoverschrijdende fiscale problemen. Uit de jaarverslagen van de Wegwijzerdienst, SOLVIT en de contactcentra van Europe Direct blijkt dat de EU-burgers met vele vragen en klachten over belastingen zitten: op jaarbasis maken deze ten minste 3-4 % van alle vragen en klachten uit. Ook bij de bevoegde diensten van de Commissie i, de Europese consumentencentra, het European Enterprise Network en het Europees netwerk van arbeidsvoorzieningsdiensten in grensregio's (EURES) komen vele, uiteenlopende vragen en klachten over belastingen binnen. Verder heeft de Commissie talrijke verslagen van grensoverschrijdende verenigingen in verband met grensoverschrijdende fiscale problemen ontvangen of kunnen inzien. Aangezien de EU-burgers steeds vaker de grens overtrekken, is het niet onwaarschijnlijk dat dit soort vragen en klachten in de toekomst alleen maar zal toenemen.

De klachten hebben veelal betrekking op de complexiteit van buitenlandse belastingregels en de moeilijkheden om informatie te krijgen over die regels en de rechten en verplichtingen die eruit voortvloeien. Deze moeilijkheden hangen vaak samen met taalbarrières, maar er zijn ook klachten over gebrekkige samenwerking tussen de belastingdiensten van verschillende landen. Andere vaak gehoorde klachten hebben betrekking op tegenstrijdige informatieverstrekking door verschillende diensten van de nationale belastingautoriteiten en de gevolgen van lokale belastingen voor buitenlandse inwoners.

Een verdere bloemlezing uit de klachten:

- EU-burgers die tijdelijk of permanent in het buitenland gaan wonen en werken of elke dag de grens oversteken om te gaan werken, klagen vooral over moeilijkheden om van buitenlandse belastingdiensten tegemoetkomingen, verminderingen of aftrekken te krijgen. Zij klagen ook vaak over hogere progressieve belastingtarieven voor niet-inwoners en hogere belastingen op buitenlandse inkomsten. Ook hoog op de klachtenlijst staan problemen in verband met dubbele belasting, die het gevolg zijn van conflicten over de fiscale woonplaats, beperkingen van het bedrag aan belastingen dat kan worden verrekend onder bilaterale dubbelbelastingverdragen, en zelfs het ontbreken van zulke verdragen in sommige gevallen.

- EU-burgers die eigendom kopen in een ander land dan hun woonstaat, klagen over het feit dat er geen belastingvrijstellingen voor buitenlandse onroerende goederen zijn, dat niet-inwoners verliezen in het kader van onroerendgoedbelasting niet kunnen aftrekken of verrekenen en dat niet-inwoners hogere registratieheffingen moeten betalen op onroerende goederen.

- Beleggers in buitenlandse roerende goederen klagen over moeilijkheden om vermindering van bronbelasting te krijgen.

- Deelnemers in buitenlandse pensioenfondsen klagen in het bijzonder over de niet-aftrekbaarheid van hun bijdragen, dubbele belasting van pensioenen en fiscale obstakels voor de grensoverschrijdende overdracht van pensioenrechten.

- Vele EU-burgers die eigendom in het buitenland hebben geërfd, klagen onder meer over het ontbreken van bepalingen om de dubbele belasting van nalatenschappen te verzachten, en over hogere successierechten op niet-inwoners.

- Consumenten klagen vooral over de dubbele registratiebelasting en/of motorrijtuigenbelasting die zij moeten betalen wanneer zij een auto kopen in een andere lidstaat dan die van hun gewone verblijfplaats of wanneer zij een auto overbrengen naar een andere lidstaat dan die waar hij ingeschreven is. Voor velen is het niet duidelijk hoe de EU-regels inzake vrij verkeer toepassing vinden op het gebied van belastingen en ten onrechte wordt gedacht dat autobelastingen in de EU geharmoniseerd zijn of zouden moeten zijn. Er wordt ook geklaagd over de fiscale obstakels voor grensoverschrijdende aankopen van goederen op het internet en over moeilijkheden met winkelen in het buitenland. Verder zijn er vragen over de uiteenlopende accijnstarieven voor alcohol en tabak in de verschillende landen en klachten over problemen met de invoer van zulke goederen.

- Verenigingen van artiesten en muzikanten en andere onafhankelijke dienstverleners klagen over vertragingen bij de teruggaaf van belastingen die zijn ingehouden op hun gage, het ontbreken van één aanspreekpunt bij de belastingdiensten, strikte en moeilijk na te leven termijnen die door de belastingdiensten worden opgelegd, gebrek aan coördinatie tussen de termijnen voor de heffing van de belasting en voor de indiening van verzoeken om belastingvermindering, en ingewikkelde belastingformulieren die van land tot land verschillen.

- Bedrijven wijzen vaak op de fiscale obstakels die de aanwerving van werknemers uit het buitenland belemmeren en met name op de interactie tussen de verschillende belastingsystemen.

Met deze mededeling wil de Commissie in de eerste plaats duidelijk maken hoe zij EU-burgers kan helpen om een oplossing te vinden voor de fiscale discriminatie waarmee deze geconfronteerd worden.

Vele problemen van fiscale discriminatie waarmee EU-burgers geconfronteerd worden wanneer zij grensoverschrijdende activiteiten ontplooien, kunnen worden weggenomen door tussenkomst van de probleemoplossende diensten van de Commissie en door toepassing van de EU-Verdragsbepalingen. Andere problemen, zoals dubbele belasting als gevolg van het naast elkaar bestaan van twee toepasselijke belastingstelsels en van incongruenties tussen die stelsels, kunnen daarmee echter niet worden opgelost. Ook wanneer de belastingregels van de lidstaten niet echt in strijd zijn met de Verdragsregels, valt het volgens de Commissie niet te rijmen met het idee van een interne markt dat problemen zoals dubbele belasting, onverenigbaarheden tussen verschillende belastingstelsels en ontoereikende toegang tot informatie over de belastingregels van lidstaten, personen ervan weerhouden om grensoverschrijdend actief te worden of hen daarbij benadelen. Het is niet nodig en ook niet haalbaar om alle aspecten van de belastingregels van de lidstaten te harmoniseren. Er moeten echter wel oplossingen komen die recht doen aan de legitieme belangen van burgers in een ruimte van vrij verkeer, zoals de ruimte gewaarborgd bij de Verdragen. Dit kan onder meer betekenen dat verschillende fiscale problemen een uiteenlopende mate van coördinatie en samenwerking tussen de lidstaten vereisen om te worden opgelost.

Om die reden meent de Commissie dat het belangrijk is dat er een EU-optreden komt om de belastingstelsels van de verschillende lidstaten beter op elkaar te laten aansluiten. In deze mededeling worden plannen op dit gebied beschreven en worden de Raad en het Parlement, alsook alle belanghebbenden, opgeroepen om actief mee te werken aan een gemeenschappelijke strategie om deze problemen aan te pakken ten voordele van de EU-burgers.

4.

DISCRIMINATIE IN DE BELASTINGWETGEVINGEN VAN DE LIDSTATEN AANPAKKEN


De Commissie vindt het van groot belang om discriminerende belastingvoorschriften in de lidstaten aan te pakken zodat burgers die dat willen, hun vrijheid om activiteiten te ontplooien in het buitenland, kunnen uitoefenen. De lidstaten mogen niet discrimineren op basis van nationaliteit of de uitoefening van de vier fundamentele vrijheden die in de EU-Verdragen zijn neergelegd, onrechtmatig aan banden leggen. Een lidstaat mag grensoverschrijdende en binnenlandse situaties alleen anders behandelen wanneer een verschil in de situatie van de belastingplichtige dat rechtvaardigt.

In de loop der jaren, naarmate de EU-burgers meer activiteiten zijn gaan ontplooien in het buitenland, is duidelijk geworden dat de belastingwetgevingen van de lidstaten in talrijke opzichten op gespannen voet staan met de Verdragsregels. Veel van de geconstateerde problemen werden al aangepakt en opgelost. Meestal ging het hierbij om grensoverschrijdende inkomsten, buitenlandse onroerende goederen, pensioenen, dividenden, invoer van auto's en invoer van alcohol en tabak. Een nader overzicht van zulke gevallen is opgenomen in bijgaand werkdocument van de diensten van de Commissie i. Dit document verstrekt informatie over de probleemoplossende diensten van de Commissie die de EU-burgers bijstaan, en geeft een aantal voorbeelden van het soort belastingregels in de lidstaten die onverenigbaar zijn gebleken met de EU-Verdragen.

De Commissie moedigt de burgers aan om aspecten van de belastingwetgevingen van de EU-lidstaten die naar hun mening onverenigbaar zijn met het EU-recht, onder haar aandacht te brengen. Alle EU-burgers kunnen zich tot een van de contactpunten wenden die op de in deel 2 genoemde portaalsite Uw Europa zijn vermeld. Tevens hebben alle EU-burgers het recht om bij de Europese Commissie een klacht in te dienen over eender welke praktijk van een EU-lidstaat die zij onverenigbaar met het EU-recht achten.

5.

Harerzijds wil de Commissie haar inspanningen opvoeren om


- de resultaten van klachten over belastingregels van de lidstaten en van inbreukprocedures op het gebied van belastingen transparanter te maken en de burger hierover beter te informeren;

- op de belastingwetgevingen van de lidstaten toe te zien en hen systematisch te vragen om eventuele onverenigbaarheden met het EU-recht binnen een bepaalde termijn recht te zetten;

- erop toe te zien dat de lidstaten arresten van het Hof van Justitie in belastingzaken uitvoeren en erover te waken dat deze ook worden uitgevoerd in lidstaten waarop een arrest geen betrekking had;

- ervoor te zorgen dat de organisaties in de EU die burgers advies verstrekken, beschikken over de informatie, opleiding en documentatie die zij nodig hebben om klachten van burgers over grensoverschrijdende fiscale obstakels te behandelen.

6.

GEPLANDE EU-MAATREGELEN OP SPECIFIEKE GEBIEDEN


De Commissie is voornemens bepaalde maatregelen te nemen om de belangrijkste nog onopgeloste fiscale problemen aan te pakken waarmee EU-burgers in grensoverschrijdende situaties worden geconfronteerd.

7.

1. Dubbele belasting van inkomen en kapitaal


Het allerbelangrijkste volgens de Commissie is dat er maatregelen worden genomen om aan de problemen van dubbele belasting in de EU een definitieve oplossing te geven, die verder gaat dan de huidige regelingen in de bilaterale dubbelbelastingverdragen. De Commissie onderzoekt momenteel welke problemen particulieren en bedrijven hebben wanneer hun inkomsten, winsten en vermogenswinsten door meer dan een lidstaat worden belast. Zij zal deze problemen van dubbele belasting uitvoerig bespreken in een mededeling die ze in 2011 wil aannemen om in 2012, op basis van een effectbeoordeling, mogelijke oplossingen te kunnen presenteren, waaronder bijvoorbeeld een bindend geschillenbeslechtingsmechanisme zoals voorgesteld in het recente verslag-Monti i, teneinde de tekortkomingen in de bilaterale verdragen van de lidstaten ter voorkoming van dubbele belasting naar inkomen en vermogen te verhelpen.

8.

2. Successiebelasting


Grensoverschrijdende belastingen op nalatenschappen lijken de EU-burgers steeds vaker zorgen te baren. Waar het Hof van Justitie van de Europese Unie zich vóór 2003 nog geen enkele keer over de regels van de EU-lidstaten op het gebied van successiebelasting had moeten uitspreken, zijn er sindsdien door de nationale rechtbanken al acht zaken aanhangig gemaakt. Daarnaast zijn er bij de Commissie vele vragen en klachten binnengekomen over problemen met discriminatie en dubbele belasting op dit gebied. De problemen met dubbele belasting zijn te wijten aan het feit dat de wetten in de lidstaten die nalatenschappen belasten, sterk van elkaar verschillen, zelfs ten aanzien van wie de belasting moet betalen. Bovendien zijn er slechts zeer weinig bilaterale belastingverdragen tussen lidstaten waarin de dubbele belasting van nalatenschappen is geregeld, en de eenzijdige nationale maatregelen voor belastingvermindering lijken redelijk beperkt te zijn qua reikwijdte. De Commissie verricht momenteel een analyse van deze problematiek van grensoverschrijdende successiebelasting en voert hierover een breed overleg. Zo bestudeert zij of er richtsnoeren kunnen worden opgesteld voor het wegwerken van discriminerende aspecten, dan wel of de lidstaten kunnen worden verzocht de reikwijdte van hun eenzijdige maatregelen ter vermindering van dubbele belasting uit te breiden. Het is haar bedoeling om op basis van de lopende effectbeoordeling medio 2011 met voorstellen te komen om de problemen met grensoverschrijdende successiebelasting aan te pakken.

9.

3. Belasting van grensoverschrijdende dividenduitkeringen


In grensoverschrijdende situaties wordt met een bronbelasting op dividenden de heffingsbevoegdheid verdeeld tussen de bronstaat van de inkomsten en de woonstaat van de belegger. Doordat dividenduitkeringen evenwel in twee lidstaten in de heffing worden betrokken, ontstaan er vaak grote problemen: de belastingteruggaaf is omslachtig, er kan sprake zijn van heffing op verschillende niveaus en dividenduitkeringen aan buitenlandse beleggers kunnen naar een hoger tarief worden belast dan dividenduitkeringen aan binnenlandse beleggers. Dit heeft aanleiding gegeven tot steeds meer klachten van burgers over discriminatie en een groeiend aantal zaken bij het Hof van Justitie.

De Commissie verricht momenteel een analyse van de situatie en wil op basis van een effectbeoordeling in 2012 met een initiatief komen om de problemen op te lossen die zich voordoen wanneer twee lidstaten heffingsbevoegdheid hebben over dividenduitkeringen aan particuliere beleggers. In afwachting van de resultaten van deze breder opgezette analyse van dividendbelasting in de EU streeft de Commissie er samen met de lidstaten naar dat de vermindering van bronbelasting op inkomsten uit effecten, waaronder dividenden, waarop beleggers uit hoofde van belastingverdragen recht hebben, zo eenvoudig en zo snel mogelijk wordt verleend, in het ideale geval op het ogenblik dat de inkomsten in kwestie worden uitgekeerd (zie Aanbeveling 2009/784/EG van de Commissie van 19 oktober 2009).

10.

4. Registratie- en motorrijtuigenbelastingen


Wanneer EU-burgers een auto kopen in een andere lidstaat dan die van hun gewone verblijfplaats of een auto overbrengen naar een andere lidstaat dan die waar hij ingeschreven is, krijgen zij vaak te maken met overdreven administratieve rompslomp en moeten zij de registratie- en/of motorrijtuigenbelasting soms tweemaal betalen.

In 2005 heeft de Commissie een richtlijnvoorstel betreffende de belasting van personenauto's i gedaan dat ertoe strekte de registratiebelasting geleidelijk af te schaffen en gedurende de overgangsperiode een restitutiesysteem in te stellen. Tot dusver hebben de lidstaten geen unanieme overeenstemming kunnen bereiken die nodig is om dit voorstel aan te nemen. De Commissie onderzoekt de situatie momenteel opnieuw om na te gaan hoe het probleem van de dubbele registratiebelasting voor personenauto's kan worden opgelost, en zij zal in 2011 met nieuwe voorstellen komen i.

11.

5. Elektronische handel


EU-consumenten zijn van mening dat het momenteel moeilijk is om via het internet goederen of diensten aan te kopen in het buitenland. Eén op drie heeft al online gekocht maar slechts 7 % daarvan heeft dat al in het buitenland gedaan, terwijl toch 33 % te kennen geeft dat zij in het buitenland zouden willen kopen.

Uit onderzoek blijkt dat 60 % van de consumenten via het internet probeert te kopen in het buitenland maar daar niet in slaagt omdat de transactie of de verzending door de verkoper wordt geweigerd i. Bij de helft van de onderzochte gevallen kon de transactie niet worden voltooid ondanks het feit dat de consument ten minste 10 % had kunnen besparen indien zij was uitgevoerd. Er zijn verschillende factoren die bedrijven ervan weerhouden om naar het buitenland te verkopen, maar btw-overwegingen spelen een grote rol. 62 % van de detailhandelaren verklaarde dat de verschillen tussen de nationale belastingregelingen een groot praktisch obstakel vormen voor de grensoverschrijdende handel. Onlinehandelaren zijn terughoudend om goederen naar het buitenland te verkopen omdat zij in dat geval belastingplichtig kunnen worden en mogelijkerwijs aan rapportageverplichtingen moeten voldoen in de landen waarnaar zij verkopen.

De huidige situatie is met de vaststelling van een éénloketsysteem voor bedrijven die telecom-, omroep- en elektronische diensten aan consumenten leveren, ten dele verbeterd en de tenuitvoerlegging van dat systeem is ook al op de rails gezet. De Commissie blijft zich inzetten voor een verruiming van een dergelijk éénloketsysteem i. In dat verband heeft zij op 1 december een groenboek gepresenteerd om alle belanghebbenden over de toekomst van de btw, waaronder éénloketsystemen, te raadplegen. Zij nodigt de belanghebbenden uit om actief deel te nemen aan deze raadpleging, waarvan de resultaten haar zullen helpen om initiatieven op dit gebied voor te bereiden.

12.

OVERWEGINGEN VOOR TOEKOMSTIGE INITIATIEVEN


De Commissie stelt ook voor om met de belastingdiensten van de lidstaten en de belanghebbenden een dialoog op gang te brengen over andere passende oplossingen voor de grensoverschrijdende fiscale obstakels waarmee de EU-burgers geconfronteerd worden. In dat verband zijn onder meer al de volgende voorstellen gedaan:

- bij de belastingdiensten centrale éénloketsystemen opzetten waar mobiele werknemers en beleggers niet alleen relevante en betrouwbare fiscale informatie kunnen krijgen, maar ook rechtstreeks hun belastingen kunnen betalen en alle noodzakelijke attesten voor de belastingdienst van hun woonstaat kunnen ontvangen;

- de grensoverschrijdende naleving van belastingregels faciliteren door te streven naar grotere eenvormigheid in aanslag- en aangifteformulieren, informatie in andere officiële EU-talen te vertalen en meer gebruik te maken van informatietechnologie;

- de lidstaten ertoe aanzetten bijzondere regelingen vast te stellen voor grensarbeiders en mobiele werknemers waarin rekening wordt gehouden met de wisselwerking tussen belasting- en socialezekerheidstelsels in de verschillende lidstaten;

- een betere wisselwerking bevorderen tussen de verschillende stelsels van pensioenbelasting om de mobiliteit van werknemers te stimuleren.

13.

CONCLUSIE


Het wegwerken van fiscale obstakels kan er in belangrijke mate toe bijdragen dat EU-burgers ruimere mogelijkheden en meer vertrouwen krijgen om in het buitenland te gaan werken, van hun pensioen te genieten, te beleggen of goederen en diensten te kopen. Van haar kant stelt de Commissie voor om:

- klachten actief te onderzoeken en de resultaten van klachten over belastingregels van de lidstaten en van inbreukprocedures op het gebied van belastingen transparanter te maken en de burgers hierover beter te informeren, met name door jaarlijks op hen toegesneden informatie op de Europa-website te publiceren;

- de burgers gemakkelijker toegang te bieden tot haar adviesdiensten Europe Direct en Uw Europa en ervoor te zorgen dat deze diensten vragen in verband met belastingen beter kunnen behandelen en de burgers op directere wijze hulp en advies kunnen verlenen. De informatie op de website Uw Europa zal in een gebruikersvriendelijk formaat ter beschikking worden gesteld;

- in 2011 een grondige analyse van problemen met dubbele belasting te presenteren en op basis van de resultaten van een effectbeoordeling aan een definitieve oplossing voor 2012 te werken;

- in 2011, op basis van de resultaten van een effectbeoordeling, oplossingen voor grensoverschrijdende problemen met successiebelasting voor te stellen;

- in 2012, op basis van de resultaten van een effectbeoordeling, oplossingen voor te stellen voor de problemen die worden veroorzaakt door de belastingen op grensoverschrijdende dividenduitkeringen;

- oplossingen voor te stellen voor de grensoverschrijdende problemen van EU-burgers op het gebied van personenautobelastingen en onlineaankopen van goederen en diensten;

- in 2011 een debat met de lidstaten op gang te brengen, in een werkgroep van belastingdeskundigen, over mogelijkheden om de naleving van belastingregels in grensoverschrijdende situaties te vereenvoudigen.

Om met succes de grensoverschrijdende fiscale problemen te kunnen aanpakken waarmee EU-burgers geconfronteerd worden, zoals dubbele belasting, ingewikkelde fiscale procedures en het gebrek aan duidelijke informatie aan buitenlandse belastingplichtigen, moet de Commissie de steun hebben van de Raad, het Europees Parlement, de lidstaten en andere belanghebbenden. Daarom roept zij alle belanghebbende partijen op om een actieve rol te spelen bij het aanpakken van de in dit document beschreven fiscale obstakels, opdat de EU-burgers werkelijk de vruchten zouden kunnen plukken van de interne markt. De Commissie zal verslag uitbrengen over de vooruitgang die is geboekt met het aanpakken van grensoverschrijdende fiscale problemen, met name de dubbele belasting van personenauto's, in het verslag over het EU-burgerschap dat zal worden opgesteld in 2013, een Europees jaar dat in het teken van de burger zal staan.

[afbeelding - zie origineel document] [afbeelding - zie origineel document] [afbeelding - zie origineel document]
– zoals aangekondigd in het verslag over het EU-burgerschap 2010 (COM(2010) 603) - een wetgevingsinstrument voorstellen ter vereenvoudiging van de formaliteiten en de voorwaarden voor de registratie van voertuigen die al in een lidstaat zijn ingeschreven, teneinde de obstakels weg te nemen voor het overbrengen van zulke voertuigen naar een andere lidstaat.