Toelichting bij COM(2004)489 - Financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Het bijgaande voorstel heeft tot doel een enkel juridisch kader voor de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) tot stand te brengen.

Daartoe voorziet dit voorstel in de oprichting van twee Fondsen :

- een Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF),

- een Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO).

De voorgestelde verordening legt de rechtsgrondslagen voor de financiering door die twee Fondsen van de verschillende betrokken maatregelen, inclusief de technische bijstand die nodig is om het GLB uit te voeren en er toezicht op uit te oefenen.

De voor het GLB vereiste maatregelen worden gedeeltelijk in het kader van het gedeelde beheer gefinancierd. Daarom moeten voorschriften worden vastgesteld om het de Commissie mogelijk te maken haar taken op het gebied van de uitvoering van de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen te vervullen, en moeten de door de lidstaten na te komen verplichtingen inzake samenwerking worden verduidelijkt.

Om zowel voor de lidstaten als voor de Commissie de nodige vereenvoudiging te bewerkstelligen dient voor het functioneren van de twee Fondsen zoveel mogelijk een soortgelijke regeling te worden ingesteld.

In dit verband is het de bedoeling dat de betaalorganen, en in voorkomend geval de coördinerende instanties, worden erkend door de lidstaten.

De ingediende jaarrekeningen moeten vergezeld gaan van een door de verantwoordelijke persoon van het betaalorgaan afgegeven borgingsverklaring en van een certificering inzake de volledigheid, de juistheid en de waarheidsgetrouwheid van die rekeningen. De controle door de Commissie zal gebeuren via een procedure tot goedkeuring van de rekeningen in twee fasen (boekhoudkundige goedkeuring en conformiteitsgoedkeuring).

Beide Fondsen behouden echter ook hun specifieke kenmerken. Zo is er met name het feit dat het ELGF over niet-gesplitste kredieten beschikt, terwijl het ELFPO werkt met gesplitste kredieten, waarvoor blijft gelden dat vastleggingen na toepassing van de n+2-regel ambtshalve worden doorgehaald. Ook de frequentie van de betalingen uit de twee Fondsen is verschillend (maandelijks, respectievelijk per trimester). De behandeling van bedragen die in verband met onregelmatigheden zijn teruggekregen, verschilt eveneens. Bij het ELFPO kan de lidstaat die bedragen namelijk in het kader van hetzelfde programma voor plattelandsontwikkeling opnieuw gebruiken.

In het bijgaande voorstel voor een verordening zijn, met inachtneming van de bij Verordening (EG) nr. 1782/2003 doorgevoerde hervorming van het GLB, ook bepalingen inzake de begrotingsdiscipline opgenomen. Die bepalingen hebben met name betrekking op de vaststelling van de bedragen die jaarlijks beschikbaar zijn voor de uitgaven uit het ELGF, op de naleving van de aan de lidstaten opgelegde betalingstermijnen, op de eventuele verlagingen en schorsingen van de maandelijkse of driemaandelijkse betalingen en op de wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar waarvan bij de opstelling van de begroting wordt uitgegaan.

Gepreciseerd dient te worden dat in het geval dat in de communautaire regelgeving financiële maxima in euro’s zijn vastgesteld, de vergoeding aan de lidstaten beperkt blijft tot die maxima, onverminderd eventuele verlagingen in het kader van de financiële discipline zoals bepaald in artikel 11 van Verordening (EG) nr. 1782/2003.

In dit verband is het tevens de bedoeling dat, als de Raad er niet in slaagt de in dat artikel 11 bedoelde aanpassingen binnen de gestelde termijn vast te stellen, de Commissie die taak op zich neemt.

Het beginsel van inachtneming van het begrotingsmaximum moet op ieder moment in de loop van het hele begrotingsproces worden toegepast. Voor het geval dat de betalingsaanvragen van de lidstaten aan het einde van het begrotingsjaar toch het beschikbare maximum dreigen te overschrijden, wordt een specifieke procedure ingesteld die de inachtneming van dat maximum garandeert.

In verband met het bepaalde in artikel 180 van het financieel reglement worden in dit voorstel voor een verordening de bestemmingsontvangsten voor het ELGF en het ELFPO gedefinieerd. Ten slotte bevat dit voorstel de overgangsbepalingen die nodig zijn voor de overschakeling van de financiering van plattelandsontwikkeling uit de afdeling Garantie en de financiering van maatregelen uit de afdeling Oriëntatie van het EOGFL op het functioneren van het ELFPO vanaf 2007.

Gepreciseerd wordt overigens dat in de vergadering van de DG’s Landbouw en Begroting op 24 juni 2004 deze DG’s het beginsel hebben onderschreven dat het ontwerp van interinstitutioneel akkoord een verbintenis van het Parlement en de Raad zal bevatten volgens welke deze instellingen de toewijzingen van vastleggingskredieten zoals bepaald in de financiële kaders voor de Structuurfondsen, het Fonds voor Plattelandsontwikkeling en het Visserijfonds zullen respecteren.